Full version: Gyllenbär?
tinnak
Jag undrar hur gyllenbär vill ha det för att säkrast gro? Hur lång tid ska man räkna med att det tar? Sådde 17/1 samtidigt som chili och paprika. Dom har kommit upp allihop men inte tillstymmelse till gyllenbär. Hur vill dom ha det? Ska dom kanske inte täckas alls? Bästa temperatur?
Åsa, mälardalen zon 2
Om det är gyllenbäret Goldie räcker det att så i mars, de är så snabba att man ändå brukar få frukt i början av juli. Den enda skillnaden ifall man sår tidigt är att man får rangliga plantor de har ändå inte satt frukt tidigare. Jag tycker det är lättast att få dem att gro ifall man behandlar dem som ljusgroende, det brukar oftast bara ta någon vecka för fröerna att gro (flera år gamla fröer kan dock ta något längre tid), de gånger jag har täckt fröerna har de kommit upp men ofta har det tagit någon månad för dem att gro då.
Jag har mina sådder i vanlig rumstemperatur.
tinnak
Tack! Jepp, goldie är det. Blir det inget av denna sådden så gör jag ett nytt försök senare då, och låter bli att täcka fröna.
Nu till en helt annan fråga.
Mina uppkomna småplantor av aubergin, tomat, chili och paprika (vet att jag sått väldigt tidigt och att det kanske inte blir så lyckat men det var ju så kul), som jag ställt under lysrör i garaget. Där har jag en temp i garaget på ca 14 grader. Men just där plantorna är, alldeles under lysröret, är det ju närmare 20 grader. Bör jag sänka tempen i garaget så att det blir svalare just på plantorna? För att dom inte ska växa för fort?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon