Jag undrar hur jag kan få tag i några kvistar Åkerö och Ingrid Marie att ympa in i mitt äppelträd nu till våren. Tacksam för tips.
Jan Lindgren
31-01-2010, 10:31
Hej!
Det billigaste är att fråga bekanta annars så går det oftast att köpa från genbankerna. Det är inet alltid billigt att köpa små kvantiteter av ympkvista. Det kan var lika billigt att köpa ett nytt träd.
MVH
Jan Lindgren
Åsa, mälardalen zon 2
31-01-2010, 10:36
Jag vet inte riktigt vart du bor det finns ingen ledtråd till vart i sverige i din profil men om du ska på trädgårdsmässan i Älvsjö så brukar Pomologiska sällskapet sälja ympkvistar till riktigt bra priser och de brukar ha jättemånga olika sorter.
gladepetter
31-01-2010, 11:32
Du kan ringa ex Julita genbank få fixar dom detta. De flesta genbanker ordnar ympkvistar. Gå in på www.svepom.se
Tack för era tips. Jag bor i Skåne i närheten av Alnarp.
Hu rär det med ympkvistar, de skulle ha tagits i höstas väl och sedan förvarats fuktigt och svalt för att sedan ympas in i vår?
Kan man ta ympris nu mitt i vintern?
eugenia
31-01-2010, 15:02
Ja, det går att ta ympris på vintern. Då är det dessutom färskare. Kruxet är att det helst ska skördas när det är töväder, alltså plusgrader. Den här vintern är ju inte direkt mild. Jag vet faktiskt inte varför man inte ska ta ris vid kall väderlek. Väntar man några veckor blir det kanske mildare.
gladepetter
01-02-2010, 08:06
CITAT (eugenia @ 31-01-2010, 15:02)

Ja, det går att ta ympris på vintern. Då är det dessutom färskare. Kruxet är att det helst ska skördas när det är töväder, alltså plusgrader. Den här vintern är ju inte direkt mild. Jag vet faktiskt inte varför man inte ska ta ris vid kall väderlek. Väntar man några veckor blir det kanske mildare.
Den kända pomologen Anton Nilsson menade att det finns en viss fara att grenarna kan skadas vid sträng kyla som vanligen inträffar under januari - februari. Vid temperaturer under minus 25°C kan knoppar och kvistens kambiumlager (tillväxtlagret) skadas och förutsättningarna för en lyckad ympning ordentligt försämras. Ordnar du ympkvistar i december ställer det dock större krav på en bra förvaring så att kvistarna inte torkar under den längre perioden fram till inympning.
Här är info från pomologföreningen.
http://www.svepom.se/pomologi_ympning_ris.php
Jan af Lisö
01-02-2010, 17:05
Man kan även köpa från Sveriges Pomologiska sällskap, kontakta deras ympmästare. Länken finns i ett tidigare svar.
Jag har bra erfarenhet från Äppelkonsulten:
http://apelkonsult.se/index.php?page=ympris(biligast)
Även ebe plant säljer ympris, dock dyrt !!!
I år får man dock fråga när risket är plockat, det har varit en rejäl vinter.
Davidia
17-02-2010, 14:07
Lite utanför ämnet, men jag kom att tänka på att det förr faktiskt gick att köpa ympris till äpple, päron och plommon i välsorterade garden center. Senast jag såg deet var mitten-slutet av 80-talet när mina föräldrar skulle ympa på rotskott som kommit upp i trädgården.
Antar att efterfrågan helt enkelt blev för liten, eftersom ingen verkar kunna ympa eller vågar testa på det hemma numera. Tycker själv det kan vara knepigt, men ganska roligt. Men tyvärr är det ju inte något man uppmuntras till att göra själv, med tanke på svårigheter att få tag på vettigt ympris, verktyg mm.
Åsa, mälardalen zon 2
17-02-2010, 14:39
Nej det är nog inte så stor efterfrågan eftersom färre har kunskapen + trädgårdsbutikernas bristande kunskap om förvaring hjälpte nog till, sist jag såg ympkvistar i butik stod de varmt i en vas med vatten och grönskade och bredvid på en skylt stod det ympkvistar och priset. Att ympkvistar ska ligga kallt och vara i vila hade nog inte den personalen förstått.
Hej
Man vill ympa ,det är inte svårt om man välja bra tid, det finns två metoder för att YMPA :
1 Ympa på kvister kan du se på google på sidan ( ympa på kvister du kan se på bilder och texter ) .
2 Ympa med knopp kan du se på google sidan ( ympa på knopp ).
Obs: om du har någon fråga efter , du kan skriva till oss .
H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.