Full version: Så Hosta?
Nettan8
Jag är lite sugen på att fröså lite Hosta, men har inga frö för det första. Ville höra om det är någon som gett sig på detta och hur blev det? Är det lönt att testa, eller är de för svåra?
Anki V
Jag har sått en hel del hostor som jag drivit upp inomhus under lysrör.

Inga problem alls. Jag hade mina på lite undervärme och de rodde på en dryg vecka och var klara att skolas om någon månad senare. Så långt är det inga problem….. men de växer förfärligt långsamt .

Du får nog räkna med att det tar 3-4 år innan det blir någon ”rugge” att tala om.

/Anki
Eva 33c
Jag har frösått hosta några gånger, och har i år köpt några frön från GardensNorth som ska sås i vår. Och de är inte alls svåra att få upp, vill minnas att de grodde utan kallperiod i vanlig rumstemperatur. Själv har jag bara sått frön från rena arter. Om man tar/får frön från hostor med sortnamn och vackra blad ska man komma ihåg att det är långt ifrån säker att någon av avkommorna blir "mamma upp idagen". Men det kan ju vara spännande ändå, någon planta blir kanske så fin att man sedan kan sticklingsföröka just den.
Så är man ute efter en bestämd sort med ett visst utseende på blad och växtsätt så är inte frösädd "grejen" , men gillar man överrasknings momenten så är det kul. Sen tar det förstås några år för frösådda plantor att bli stora också...
Nettan8
Tack,, jag har läst att de är långsamma, men har inte "fått tag" på någon som sått dem. Få se hur jag gör om jag frösår eller köper färdiga,, är ju roligare att så dem såklart,,tack för svar
Peztis
Ska också försöka mig på att så hostor, jag har en massa fröer från blommorjag hittade i den kommunala planteringen, vet ej hur de ser ut i blommorna då de ju hade vissnat men bladen var stora.
Crazy4Flowers
Jag fick frö på en av mina, har inte sått någon ännu men funderar på att testa.
Bassam
Hej

Man kan gå till plantskola och läser vad de skriver på förpackning.

:Bassam
Crazy4Flowers
Hittade lite info på nätet, översätter så gott det går.

Tar man frön från egna plantor är risken stor att det blir veka och man får oönskade egenskaper på plantorna.
Man kan plantera fröna i december, januari om man vill i en grund behållare, dom ska endast täckas med lite jord, håll lätt fuktigt, placeras vamt och ljust, ska gro inom ett par veckor. När bladen börjar komma kan man spraya lite försiktigt. När plantan har minst 3 blad kan man börja gallra bort de som man inte vill ha kvar och plantera dom resterade i egna krukor. Planteras ut när vädret tillåter det, eller plantera i större kruka allt eftersom det krävs.

Gödselvattna en gång per månad med en svag näringslösning tills den har kommit igång och växer bra.
Det är inte troligt att det blir någon bra planta av egna frön men det kan vara kul o testa.

Den enda som producerar frön som är liknande som moderplantan är Ventricosa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon