Full version: En träd fråga
Tyche
Idag var jag och sonen och valde ut en naturruta i skogen.
Jag kände igen allt som vi kunde se (det är ju en del snö just nu) utom EN enda.
Det finns gran, ek, en och blåbärsbuskar och en och annan björk.
Men så fanns det en liten, som bara stack upp som en pinne ur snön. Först tänkte jag att det var någon kvist som låg lös, men den verkar ha slagit rot.
Fröet satt längst ut på kvisten och var som lite ludet. Väldigt vanligt träd, men jag kommer inte på vad det är och jag har ingen bok att titta i heller.

Någon som vet vad det är? Vi bor mellan Sthlm och Uppsala.
Tacksam för hjälp.

confused.gif
Huggorm
Är du säker på att det är fröet som sitter längst ut på kvisten, och inte en knopp? Annars gissar jag på rönn, dom har lite ludna vinterknoppar
Tyche
CITAT (Huggorm @ 31-01-2010, 14:00) *
Är du säker på att det är fröet som sitter längst ut på kvisten, och inte en knopp? Annars gissar jag på rönn, dom har lite ludna vinterknoppar

Nej, det är jag inte. Jag bara antog. Det kanske är en knopp?
Rönn? Ja, kanske det.
Jag tog ett par bilder, men ingen blev så där jätte bra. Kanske går det att se ändå?

Huggorm
Det där ser mest ut som asp, och det är en knopp som innehåller det som blir till löv till våren
Tyche
CITAT (Huggorm @ 31-01-2010, 14:17) *
Det där ser mest ut som asp, och det är en knopp som innehåller det som blir till löv till våren

Jag trodde aspens knoppar var mer spetsiga? Eller så har jag blandat ihop det, inte så ovanligt för mig.
Huggorm
När jag kollar på bilder är dom ju lite spetsigare. Det som får mig att gissa på asp är att kvisten inte är slät, utan full av knölar och grejer. Mest ser det ut som en aspgren från kronan på ett stort träd. Även eken har ju sådana kvistar men deras knoppar brukar sitta i klase
Tyche
Jag får ge mig ut och kolla om det finns något aspträd in närheten och jämföra knoppar tror jag.
Tack för hjälpen blomma.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon