Full version: Echinacea Sunset
lottapotta
Finns det någon här som vet var jag kan få tag på fröer till denna vackra rudbeckia? Jag har kollat lite på nätet, men inte lyckats hitta den... no.gif
Jag vill så gärna ha!

Och gärna tips på någon orange rölleka att frökultivera. Har tänkt att blanda dem. Det kommer att bli SÅ vackert! wub.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Eftersom det är en hybrid mellan E. paradoxa och E. purpurea så är det inte troligt att sorten är fröäkta utan den förökas då vegetativt. Så jag säger försök få tag på några rejäla plantor och dela dem ifall du vill ha många plantor.
lottapotta
Tack, snälla Åsa, för hjälpen! Det visste jag inte. Då får det bli lite dyrare än jag hade tänkt... whist.gif
HelenN
Men Echinacea Sunset är ju ingen Rudbeckia utan en Solhatt, och Hortogreens har fina plantor, finns massor med Sohattar som jag osså älskar:) Testa att googla på Solhatt Sunset så kommer du säkert hitta fler som kanske har fröer smile.gif

Horto Green
lottapotta
CITAT (lämås @ 31-01-2010, 15:53) *
Men Echinacea Sunset är ju ingen Rudbeckia utan en Solhatt, och Hortogreens har fina plantor, finns massor med Sohattar som jag osså älskar:) Testa att googla på Solhatt Sunset så kommer du säkert hitta fler som kanske har fröer smile.gif

Horto Green

Jag trodde i min enfald att rudbeckia och solhatt var samma sak... slap.gif
Jag har kollat på både det latinska namnet och på Solhatt, men det gick inte så bra det heller, tyvärr.
Det lär få bli plantor i stället.
Åsa, mälardalen zon 2
Enligt SKUD är det svenska namnet Röd rudbeckia (syn. röd solhatt)

http://www.skud.se/index.php?option=com_co...ge&Itemid=1
HelenN
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 31-01-2010, 16:38) *
Enligt SKUD är det svenska namnet Röd rudbeckia (syn. röd solhatt)

http://www.skud.se/index.php?option=com_co...ge&Itemid=1

Jag har läst nånstans att Solhattarna är bortlyfta från Rudbeckiorna.......så nu är det två olika perenner.

Gällande fröer till Sunset så verkar det inte vara så lätt att hitta, kanske bättre att köpa plantor.
Sollan A
Jelitto har en del Echinacea frö, dock ingen Sunset. Men kanske andra som kan vara kul?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon