Anna-Karin Lundberg
Hej!
Jag har tre gamla grindstolpar i betong. Jag har nybyggda snygga grindar men stoplarna fick stå kvar eftersom de är rejäla och bra. Min granne har målat sina och det såg snyggt ut. Min pappa föreslog att jag också skulle måla mina. I vilken färg, undrade jag. Med tanke på hus, läge och så vidare skulle grått bli snyggast. Fast de är ju redan grå... Grönt är alltid skönt, men jag kom på att mossa skulle bli supernice! Jag har stora stenar och berghällar med mossa, så det vore super om jag kunde få mossa att växa på stolparna.
Nån som vet hur man gör? Jag har nån idé om att man ska vattna med filmjölk, är det helt galet? Jag skulle bli glad för era tankar och tips om detta!
Anna-Karin
Eva i Höga
Jag har prövat det här med filmjölk och det växte mossa även om det tar ett tag. Rispa lite i dina stolpar så mossan kan få fäste och smörj med filmjölk. Hoppas det lyckas för dig.
Fågelvägen
De flesta mossor verkar gilla skugga. Står dina grindstolpar soligt kan det bli svårt.
Men det skadar ju inte att pröva.
Plocka mossor, helst såna som växer på betong eller annat kalkrikt underlag. Smula mossan, finfördela den i mortel eller kör den i en avlagd stavmixer. Blanda med yoghurt eller filmjölk. Tillsätt vatten. Proportionerna är det inte noga med, men är det för gott (=yoghurtigt) äter skatorna upp dekokten. Vattna grindstolparna med detta. Hav tålamod! I början syns en algliknande beläggning - om du har tur. tummenupp.gif
Mentha-Arvensis
Om du vill ha resultat fort, skulle du kunna prova att plocka upp valfri mossa med ett tunt lager jord och klistra fast med mjöl-lim eller liknande.

Tänk bara på att inte ta all mossa från samma plats.
Anna-Karin Lundberg
Tack för tips! Det där med att blanda i mossa i filen verkar smart, som för att få en "startkultur". Stolparna är lite algiga och flammiga, det bör hålla sig lite fuktigt om man börjar blöta med med den här "filsoppan".
Jag får se vad osm händer under sommaren.
Nauti
Jag har läst att man kan ta mossa som man kör i mixer tillsammans med socker och öl. Sedan kan man använda geggan till att "måla" ut på ytan man vill ha mossa på.

Annars finns det färdiga mossmixar att köpa men de är nog inte anpassade för att växa utomhus.
anne-li i olofstorp
Bara.... ett varningens finger! Mossa är rätt hårdhänt mot betong, så vill du ha dina rejäla fina stolpar kvar kanske du skall överväga att måla dem i alla fall......
Peztis
Varför inte måla dem och sedan låta något slingra sig upp kring stolparna?
Överbölingen
Jag tror inte att du behöver vara rädd för att mossan knäcker dina stolpar under de närmaste 30 - till 40 åren. Den dagen är det en annan trädgårdskultur som gäller och du själv har blivit lite "mossig" smiley_small_hug.gif .

"Riktig" mossa går fortare. Sy ett varv med nät eller linda med myrtentråd eller tunn najtråd som håller mossan på plats. Tråden försvinner efter något år och då har mossan fått fäste. Minns inte riktigt men den södra eller förmodligen den norra pga skugga kommer att vara mossigare.

Och då undrar jag om det är klokt att ha mossa på stenar i en perennrabatt? Stenparti OK. För varje liten mossflisa som fåglarne sprätter ner blir en ny mosshärd. Är det mossiga tankar?

Peztis
CITAT (Överbölingen @ 04-02-2010, 09:44) *
"Riktig" mossa går fortare. Sy ett varv med nät eller linda med myrtentråd eller tunn najtråd som håller mossan på plats. Tråden försvinner efter något år och då har mossan fått fäste. Minns inte riktigt men den södra eller förmodligen den norra pga skugga kommer att vara mossigare.

Jag var också inne på det, men man får tänka på att det inte bara är att gå ut i skogen och plocka...
Och det är den norra sidan, den som ligger i skugga. smile.gif
Överbölingen
Men Peztis. om du stannar för hos någon skogsbonde och berättar om din grej så får du säkert plocka mossa och kan väl ge en liten slant eller något annat lämpligt för möjligheten. Det brinner inte i knutarna heller att få den på plats så du gör kanske en tripp till de djupa skogarna till våren sommaren. Jag har inte kollat var du bor. Du har kanske skogsägare inpå knutarna.
Peztis
CITAT (Överbölingen @ 04-02-2010, 13:37) *
Men Peztis. om du stannar för hos någon skogsbonde och berättar om din grej så får du säkert plocka mossa och kan väl ge en liten slant eller något annat lämpligt för möjligheten. Det brinner inte i knutarna heller att få den på plats så du gör kanske en tripp till de djupa skogarna till våren sommaren. Jag har inte kollat var du bor. Du har kanske skogsägare inpå knutarna.

Haha, det är inte JAG som har några betongpelare hemma hos mig! Men vore det så, så mossa har jag som jag kan fråga mig själv om lov om jag får ta! biggrin.gif
Anna-Karin Lundberg
Hej alla! Jag har tre REJÄLA stolpar. Den fjärde har jag tagit bort, den var så sned efter år av frostskjutning eller så har den blivit påkörd. Först började jag och min pappa att gäva lite. Men så kom vi på att lägga spännband runt den för att rycka omkull den med bilen. En vovlo i nedförsbacke lyckades inte ens skaka lite i stolpen, däremot böjdes metallen i spännbandens lås. Det tog en hel dag att fälla stoplen med borrhammare.
Det kommer växa upp pipranka runt grindarna, så stolparna döljs till viss del av den, så småningom... Jag älskar mossa och skulle ha det på varenda sten om det gick! Min trädgård är "av naturtyp" med ekar, högt gräs och berg i dagen. Jag plockar försiktigt bort allt gräs och annat som vill växa i mossan på berghällarna.

Jag kan ta av den och binda med tunn tråd kanske. Fast först ha gjort en mossoppa med socker och öl. Eller bara mossa och filmjölk?
Överbölingen
Berätta om ett par år hur det går! Där emellan finns mycket att surra om smile.gif .
skogstroll
CITAT (Anna-Karin Lundberg @ 04-02-2010, 20:49) *
Jag älskar mossa och skulle ha det på varenda sten om det gick! Min trädgård är "av naturtyp" med ekar, högt gräs och berg i dagen.

Säg till hur du lyckas jag vill också ha mera mossa (har massvis fast liksom inte där jag vill ha det whistling.gif Har funderat på filmjölk men måste nog kladda på det när inte sambon är hemma då får han nog bekräftat att jag inte har alla hönsen hemma rolleyes.gif
saknal
Om du behöver metall grindstolpar och grindar du kan köpa här: www.demex.se

CITAT (Anna-Karin Lundberg @ 31-01-2010, 16:26) *
Hej!
Jag har tre gamla grindstolpar i betong. Jag har nybyggda snygga grindar men stoplarna fick stå kvar eftersom de är rejäla och bra. Min granne har målat sina och det såg snyggt ut. Min pappa föreslog att jag också skulle måla mina. I vilken färg, undrade jag. Med tanke på hus, läge och så vidare skulle grått bli snyggast. Fast de är ju redan grå... Grönt är alltid skönt, men jag kom på att mossa skulle bli supernice! Jag har stora stenar och berghällar med mossa, så det vore super om jag kunde få mossa att växa på stolparna.
Nån som vet hur man gör? Jag har nån idé om att man ska vattna med filmjölk, är det helt galet? Jag skulle bli glad för era tankar och tips om detta!
Anna-Karin

Pauline/Sthlm
Skulle köra stenhårt på mixade mossan i filmjölk. Googla engelska siter/bilder, de t o m skriver med mossmix så de får kuddiga bokstäver på sten/mur.
Husnummer i mossa på stolpen kanske...? 😜

http://m.wikihow.com/Make-Moss-Graffiti
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon