Digger
Finns det någon som haft lite värme på inne i växthuset denna smällkalla vinter? Själv hoppade jag över det i år, växterna trivdes aldrig bra förra säsongen. Finns någon rapport över strömförbrukningen? Vore intressant att få veta.
Pius
Ja jag har en värmefläkt i växthuset och mina pelargoner där. Men hade jag vetat att det skulle bli en sån här kall vinter så kanske jag skulle försökt bära ner dem i källaren istället.

Jag är i zon 1 och vi brukar inte ha minusgrader i denna omfattning. Normalt brukar det pendla mellan några enstaka minusgrader för att sen gå upp till några plusgrader. Nu har vi haft neråt -5 -- -10 i flera veckor. Så elräkningen kommer förmodligen att få mig att rysa. Hoppas det blir en varm vår snabbt.

Pius
rosita
Jag odlar också i zon 1 och har haft en fläkt i bubbeltältet i växthuset som hållt frostfritt, så det blir nog ingen större kostnad. Förra året hade jag minst 10 grader i ett bubblat innertält, det blev däremot lite dyrt!

Om 3-4 veckor måste jag nog öka värmen till ca 10 grader, men då hoppas jag att vintern har släppt taget om Skåne. rtfm.gif
Bassam
Hej

Jag ska ge billigt förslag , du kan lägga färska naturliga gödsel som ( kogödsel ) inne och lämna dom bränner , på en gång du kan fä värme och bra gödsel.

H:Bassam
Anja Danmark
jeg har holdt drivhuset på 5 grader - men kun en del af det, som jeg har isoleret med 2 lags bobleplast. Og da mit drivhus har termoglas på siderne og 16 mm polyplader i taget, håber jeg ikke, at elregningen bliver alt for slem....

skogstroll
mitt gick sönder i höstas så det är kört, måste sätta upp nya rutor thumbdown.gif
tinnak
Japp, jag är så galen så jag har värme på i växthuset. Har byggt ett litet rum av två vädringsställ som jag höjt benen på och lagt ribbor ovanpå, där har jag hängt upp en lysrörsarmatur. Sen har jag bubblat in härligheten. Det är nog knappt 4 kvm, och 2 m högt. 2 lager bubbelplast runtomkring och 3 lager ovanpå. Har en värmefläkt med termostaten inställd på 7 grader.
Ända sedan jag satte igång den i slutet av oktober tills nu har den dragit ca 600 kwh. Och det har varit flera omgångar med ner till 20 minus. Här är zon 3-4.
Det hade varit billigare att ha växterna i garaget. Fast inte lika roligt. Det är ju min första vinter med växthus och allt måste ju prövas. Och det är ett vanligt glasväxthus, ingen isolerplast.
Digger
CITAT (tinnak @ 01-02-2010, 19:17) *
Ända sedan jag satte igång den i slutet av oktober tills nu har den dragit ca 600 kwh. Och det har varit flera omgångar med ner till 20 minus. Här är zon 3-4.

Oj, fantastiskt! Förra året hade jag fyra-fem grader och då drog det 2000kWh men då hade jag bara enkelbubbel på väggar och tak. Kanske är trisslager i tak och dubbelt i väggarna lösningen?
GroPia
CITAT (Bassam @ 31-01-2010, 22:09) *
Hej

Jag ska ge billigt förslag , du kan lägga färska naturliga gödsel som ( kogödsel ) inne och lämna dom bränner , på en gång du kan fä värme och bra gödsel.

H:Bassam

Det här skulle jag gärna vilja veta lite mer om...försökte ett år men det gick åt helskotta...enda värmen som kom ut av det hela var när vi skulle köra ut skiten:(( Har hästar så det är ju inte omöjligt! Tror kanske att vi tog för lång tid på oss att färdigställa bädden, eller så var det förmycket halm i??????????????
katah
Jag anmäler mit också till galningarna !

Mitt växthus ligger mot husväggen och vi har utblås från husets värmeväxlare in till växthuset.

Huset har glasväggar så jag brukar isolera lite.
I år hade jag växterna uppe på en hylla ( höjden kanske 1.2 meter) och sedan duchdraperi runt om.
den är inte på något sätt tätt, men när det blåser plusgrader in hela tiden räcker det gott under
en normal vinter.
jag behöver oroa för värmen när utetempen sjunker till minus 6-7 grader.

Vi har byggt om köket och hade växthuset på tankarna även då, vi har bytt köksfläkten
till växthusväggen och har även köksutblåset till växthuset.
På fläkten finns även en finess, 24-timmars ventilation, vilken innebär en långsam utblås.Med den fixar vi några köldknäppar utan ansträngning ! Lyx !

Den här extrema vintern har vi fått hitta lite mer lösningar :
Under allra kallaste dygn har vi haft värmeljus utanför draperiet och även använt starkare blås från fläkten.

Under vanliga vintrar kostar det knappast något att hålla växthuset frostfritt, nu har det gått åt mer pengar , men inte våldsamt mycket.
Klart .se har lovat minus 22 grader till måndag ( natten ) så det kommer att bli årets utmaning !!
I värsta fall får vi lyfta motionscykeln dit och turas om att köra hela natten wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon