Full version: chili
Birgittahä
[font="Times New Roman"][/font]Jag läste på mina fröpåsar i dag och blev lite frågande, där står att man ska ta bort första fruktämnet på chilin före skörd. varför och när?? Någon som vet? confused.gif
Pata
"ta bort första fruktämnet på chilin före skörd" låter lite konstigt jag håller med. Det som menas är nog att man ska ta bort första fruktämnet eftersom man i början vill satsa på tillväxt av plantan. Ger plantan frukt som ung kan den "stanna" i växten och satsa allt på frukten. Därför ger många rådet att man ska ta bort första frukten.
Åsa, mälardalen zon 2
Japp det är därför man tar bort den första/de första fruktämnena, plantan måste få chans att växa och bli stor först. Ofta får man en mindre planta och färre frukter ifall man låter den få frukter medans den är liten.
Nauti
Jag tar bort de första blommorna eftersom blomsättning och fruktbildning är en energikrävande process som det inte finns tillräckligt med ljus till såhär tidigt under säsongen. Så gör man ju med mycket annat också och det är inte konstigt att man gör det med chiliplantor heller.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon