Rossi
Kan någon som kan det här med småfåglar hjälpa mig att se om fåglarna på bilden är bofinkar eller bergfinkar?

Tack på förhand!

Hälsningar
Rossi

[attachment=46758:DSC_5415.jpg]
Eva i Höga
Hoppas Olle ser detta, han KAN! tummenupp.gif
Olle A
Japp, det är bergfinkar! smile.gif

Olle
Rossi
Tack Olle! Och jag som trodde att det var bofinkar. Vi har massor av dem och bofinken ska ju vara så vanlig så jag drog den - felaktiga - slutsatsen.

Är det den vita ryggen som gör att du ser att det är bergfinkar eller var ska man titta för att skilja dem från bofinkarna?

Hälsningar
Rossi

anne-li i olofstorp
Vilken härlig bild med fart och flax i!!!
Jag vet inte, men jag tycker det inte är så svårt att se skillnad på dem, kanske är det att bergfinken är mer brokig och med mer orange i ...
Rossi
Tack Anne-Li! Det är min man som har tagit fotot.

Ja, jag kan inte alls så mycket om småfåglar men jag håller på att försöka lära mig! rolleyes.gif Det är ju kul att veta vad som finns ute vid fågelbordet.
Eva i Höga
Vad duktiga ni är!
Rossi
Här kommer några foton till på BERGFINKAR. a0a.gif

[attachment=46761:DSC_5289.jpg]

[attachment=46762:DSC_5225.jpg]

[attachment=46763:DSC_5256.jpg]

Olle A
Bergfinkhanarna har gråsvart (på sommaren djupsvart) huvud, medan bofinkhanarna har rödbruna kinder och blågrå "mössa". Bröstet är hos begfinken rostrött, medan bofinkens är blekt rödbrunt. Honor och ungfåglar kan vara besvärligare att skilja, men åtminstone bergfinkarna kommer oftast i flockar där utfärgade hanar brukar finnas med. Bofinken är jämte lövsångaren Sveriges vanligaste fågel på sommaren, men till största delen en flyttfågel. På senare tid har den börjat övervintra mer och mer, men kan knappast kallas vanlig på vintern.

Olle
Rossi
Tack Olle! Du har verkligen gett mig mer kött på benen. Så kul att veta lite mer om de små liven som vi matar varje dag!
Inga från Närke
Vilka härliga bilder från ert fågelbord. Fågelbordet ser också annorlunda ut och fåglarna verkar trivas.

Vad har ni för kamera?
Rossi
CITAT (Inga från Närke @ 01-02-2010, 20:46) *
Vilka härliga bilder från ert fågelbord. Fågelbordet ser också annorlunda ut och fåglarna verkar trivas.

Vad har ni för kamera?

Tack! Det är en Nikon D700.
Gossen Ruda
Jag har också sett några bergfinkar i år. Roligt att se dig här igen, Rossi.
Rossi
CITAT (Gossen Ruda @ 04-02-2010, 13:11) *
Jag har också sett några bergfinkar i år. Roligt att se dig här igen, Rossi.

Tackar, tackar! Kul att se dig också! Hoppas kunna vara lite mer aktiv med bilder och inlägg. Tycker att jag blir mer och mer intresserad av djur och natur och inte bara trädgård och växter. Har några fina storkbilder som jag snart lägger ut. Men de är från i höstas.

Nästa helg ska vi på örnsafari. Vet dock inte hur nära örnarna man kommer - kanske blir det inga bra bilder.
xlxl67
Riktigt häftiga bilder!

Från 31-01-2010, 18:54:

Bild 1 - Är de en unge som står o väntar uppe på taket? smile.gif
Bild 3 - Näpet ohmy.gif
Olle A
Nej, bild 1 visar tre vuxna hanar och bild 3 en hona eller ungfågel.

Olle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon