Full version: Grönkål
Cajo
Jag klippte ner lite röd grönkål och satte i en vas. När jag tänkte kasta ut den så upptäckte jag att det var fullt av nya rötter på stammarna!!
Jaha? Vad händer om man planterar kålen nu? Blir det en massa nya blad eller kan man plantera ut den igen, så den fortsätter att växa? (kanske lite kallt nu........) inomhus kanske?
huh.gif
zaaritha
Ja, ska du sätta den nu, så får det va´i stor kruka!
Och: ca 15 grader.
M-B
gammelnalle
fy farao för grönkål !!! wacko.gif faktiskt det enda som jag anser inte är gott...

vitkål, brunkål, surkål, salladskål, salladsskål, är HELT OK... ni måste vara Hallänningar... biggrin.gif laugh.gif tongue.gif unsure.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Jag älskar grönkål, i stuvningar, pajer mm. Tyvärr gillar inte grönkål den jorden jag odlar i den vill inte växa för fem öre. Jag föredrar vanlig grönkål framför den purpurfärgade jag har lite svårt fär rosa stuvning med gröna prickar i.
Cilla
Cajo - kul att de rotar sig så lätt. Jag skulle prova inomhus i kruka om jag vore du, och ska definitivt försöka föröka dem på det sättet i fortsättningen. Tar man blad för stiklingförökning lite tidigare på växtsäsongen kanske man kan få dem att utgöra nästa års grönkålsskörd, vem vet!

Jag tycker mycket om grönkål, särskilt strimlad i soppor eller stekt i kokosmjölk/grädde. Efter ca 20 minuter i stekpannan smakar strimlad grönkål svamp.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon