Full version: sjuk kamelia
oliv
En av mina kamelior är sjuk. Den får fläckar på bladen och intorkade skott, men bara på vissa grenar. Jag undrar om jag ska försöka rädda den genom att klippa bort sjuka grenar eller måste den kastas? Den är full med knopp, fram för allt på de friska grenarna, men jag är rädd att den ska smitta mina andra kamelior. Mina tre kamelior står i inglasat rum, med 8 grader. Den ena håller redan på att blomma (en röd), den sjuka är en rosa "Hagoromo". g.gif

Är det någon som har råkat ut för sådana sjukdomar på sin kamelia? Om det skulle vara eksjukan (Phytophthora ramorum) som jag har läst om, så kan den även gå på rhododendron.

Tänkte just att jag kan testa binab på kamelian (om det skulle vara någon svamp), som jag använder på mina rosor mot t.ex. svartfläcksjukan och rosrost. whistling.gif
oliv
Jag har alltså klippt bort den sjuka grenen och sprutat med binab, även i jorden (hällt ut resten).

Nu får jag hoppas att det hjälper! Det är ju inte första grenen som jag tar bort, fick ta bort en redan i våras tror jag. Så det är inte säkert den blir frisk. g.gif

Men jag njuter av den just nu, den ser helt frisk ut och knopparna sväller... blush.gif
oliv
Min kamelia mår bra just nu i alla fall. bravo.gif Det är så härligt med blommor vid denna årstid. wub.gif

[attachment=47727:DSC00019.JPG]

[attachment=47728:DSC00020.JPG]

Sussie F-Flower
Åhh, Herregud!!! Vilka fina!!! tummenupp.gif bravo.gif Förstår verkligen din glädje över att du bemästrade sjukan hos dom!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon