Full version: Måste bikta mig!
Virgo
Ja herregud jag kunde inte låta bli! Jag åkte dit!
Denna handling brukar jag bara göra dagen före julafton.
Vad var det för hemskt jag gjorde?
Jo jag gjorde iordning en Julskinka!!
Det brukar jag som skrivet göra dagen före julafton och självaste griljeringen på julaftonsmorgonen och första skinkmackan avnjuts när granen är smyckad.

Nu får jag stå i skamvrån! Jag som brukar hålla på mina principer , seder o bruk.

Men attans vad god den blev. Honungsgriljerad med stark senap!

Men idag är det bara några skivor kvar, men jag får vänta till den 23.e
*Felix matte*
Servetter!!!! Snålvattnet rinner tongue.gif
Varför höll du inte tyst om ditt tilltag wink.gif sad.gif
Honungsgriljerad... Recept?
zaaritha
Jag blandar senap, ägg, o tre tsk. honung.
O så ströbröd över se´n, förstås!
M-B
Betty
Ja herregud Virgo, hur kunde du??? laugh.gif
Jag har väl aldrig hört nåt värre!!! ohmy.gif
CITAT
Men idag är det bara några skivor kvar, men jag får vänta till den 23.e

Bara några skivor kvar? Hur många kilon var den på från början? huh.gif
Och vaddå "får väl vänta till den 23:e"... det var ju just det du inte klarade av!
rolleyes.gif laugh.gif tongue.gif
Berith
Men Wille, inte du också! ohmy.gif Jag skulle heller aldrig kunna tänka mej att börja med skinkgörat före den 23 men i år var jag tvungen. Joodå! Jag skulle ge bort en skinka som present i går och då måste den vara färdig redan i torsdags. 11 december. 11 december!! Det tog emot ska du veta, men jag var som sagt tvungen. Men för att göra synden mindre syndig (eller om det blev tvärtom...? unsure.gif ) köpte jag en färdigkokt och griljerade. Jag har ingen aning om hur en färdigkokt skinka smakar för jag höll åtminstone emot den frestelsen. (Hur skulle det sett ut förresten, ge bort en halväten skinka...?) Men den riktiga julskinkan får vänta till den 23 december i år också. Mmmmmums! rolleyes.gif

Et tu, Wille! wub.gif
Gossen Ruda
Jag brukar för det mesta kunna hålla mig till den 23:e ungefär. Sen är den nästan slut när julen är slut. Ca 2 kg på en person!! En stor del försvinner redan nån timme efter koket. Nykokt julskinka, himmelskt. Jag brukar aldrig griljera, finns inte så mycket kvar att griljera! Ibland får det bli en nyårsskinka också om det finns kvar i affären. Våra veganer vet inte vilka kulinariska läckerheter dom går miste om! rolleyes.gif
Wargen
CITAT
Våra veganer vet inte vilka kulinariska läckerheter dom går miste om!

Jodå, jag vet iallafall!
Är uppväxt på bondgård hos mormor o morfar. Morfar var mycket anlitad som byslaktare, (han var nykter p.g.a. att han var "religiös" och behandlade djuren med respekt) och jag har själv varit åskådare till många gris-slakter....då fick jag känslan av att det skulle vara nyttigt för köttätarna att själva slakta sin mat! Man tar ett liv och den saken kan jag inte betrakta som oviktig! Och eftersom jag är veggis så betraktar jag det heller inte som nödvändigt! sleep.gif
*Felix matte*
Nu är den i ugnen biggrin.gif
Skinkan alltså laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Klar lagom till BingoLotto wub.gif
Eva i Skåne
Nu får jag väl huka mig ohmy.gif - för vet ni vad?
Jag ska inte ha någon julskinka i år!

Nygriljerad, varm första kvällen tycker jag också det är jättegott, men sen när den åker fram och in i kylen i ett par veckor tycker jag inte alls det är kul. Kall julskinka tycker jag inte är något hit. unsure.gif

Mina barn äter inte julskinka (trots att bara en av dem är vegetarian) och min man äter bara för att den finns, men största delen av vår skinka brukar hamna i pastasåser och på pizzor och det känns lite onödigt.

Nej, fram för den skinkfria julen biggrin.gif
*Felix matte*
CITAT (Eva i Skåne @ 13-12-2003, 17:07)
Nej, fram för den skinkfria julen biggrin.gif

är det väl ingen riktig jul sad.gif
Här går skinkan åt utan några som helst problem tongue.gif

Min favoritfrukost, så länge det finns skinka kvar,
är dopp i gryta.
Finns inget godare än hembakt bröd att doppa
kall skinka och massor av rödbetssallad wub.gif
Berith
CITAT (Eva i Skåne @ 13-12-2003, 17:07)
--- men sen när den åker fram och in i kylen i ett par veckor tycker jag inte alls det är kul. ---

Jösses Eva, hur stor skinka brukar ni ha? ohmy.gif Om vår skinka skulle åka fram och tillbaka i ett par veckor skulle den behöva vara större än grisen den satt på.

biggrin.gif
Eva i Skåne
Ja Berith, där ser du hur stort intresset är i familjen wink.gif
Jar har brukat köpa en runt 3kg.
Caprice
Det är inget att skämmas för, ät & njut...! tongue.gif

Jag har oxå hunnit göra en skinka, exprimenterade lite, och det blev jättelyckat:
Jag gjorde en griljering med basilika-pesto...!
Alltså, blanda ägg och pesto, efter det ströbröd förstås...
Som sagt, VÄLDIGT gott... wub.gif

Caprice
Berith
CITAT (Eva i Skåne @ 13-12-2003, 17:33)
Ja Berith, där ser du hur stort intresset är i familjen  ;)
Jar har brukat köpa en runt 3kg.

Jahajaa... smile.gif Ja här är vi nog lite mer intresserade. En trekilos skulle räcka precis över juldagarna, sen skulle vi få ladda med ny igen.
Hannele
CITAT (Virgo @ 12-12-2003, 21:58)
Ja herregud jag kunde inte låta bli! Jag åkte dit!
Denna handling brukar jag bara göra dagen före julafton.

Ja, det är värre i år än tidigare; julnötter och godis har vi nallat på länge.
Pepparkakor lika så, för att inte tala om den goda Juldrycken från Hjo Bryggeri, flera liter har gått åt...
I dag köpte vi sill, vi får se, hur länge vi kan hålla fingrarna borta...
Virgo
Just nu lider jag av abstinensbesvär! Skinkan är slut! Bara julmust kvar!
Håller jag på att bli en återfallsförbrytare? Det är ju bara 1 1/2 vecka kvar.
Eva i Skåne
Pepparkakor tongue.gif Det har vi hunnit klämma i oss 4-5 burkar redan unsure.gif
vickeva
CITAT (Felix matte @ 13-12-2003, 17:26)
är dopp i gryta.

åååå äntligen nån som fattat... jag ÄÄÄLSKAAAR dopp i grytan. Det är det absolut viktigaste på hela jueln, jag samlar ihop alla kolmpisars skinksspad (de idioterna slänger det) och så doppar vi (jag och min barn) så det står härliga till. Skinkan är jag inte så glad för, men doppet!!!!!!!!!!!!!!! ojojoj
Veganvarg
Jodå, de flesta veganer vet vad de "går miste" om.
Men vi anser att en annan varelses rätt till sin egen kropp och sitt eget liv går före den egna viljan att stoppa deras kroppar i våra munnar.
*Felix matte*
CITAT (vickeva @ 14-12-2003, 22:05)
CITAT (Felix matte @ 13-12-2003, 17:26)
är dopp i gryta.

åååå äntligen nån som fattat... jag ÄÄÄLSKAAAR dopp i grytan. Det är det absolut viktigaste på hela jueln, jag samlar ihop alla kolmpisars skinksspad (de idioterna slänger det) och så doppar vi (jag och min barn) så det står härliga till. Skinkan är jag inte så glad för, men doppet!!!!!!!!!!!!!!! ojojoj

Lyckost som får kompisars spad! tongue.gif
Mina är en hoper egos som inte alls känner för att dela med sig sad.gif laugh.gif laugh.gif
Virgo
CITAT
Men vi anser att en annan varelses rätt till sin egen kropp och sitt eget liv går före den egna viljan att stoppa deras kroppar i våra munnar

Gäller alltså inte växter?! sad.gif
Berith
Som nån sa förut.... "varför består djur av kött om man inte ska äta dom" blink.gif wink.gif
*Felix matte*
CITAT (Veganvarg @ 14-12-2003, 22:15)
Jodå, de flesta veganer vet vad de "går miste" om.
Men vi anser att en annan varelses rätt till sin egen kropp och sitt eget liv går före den egna viljan att stoppa deras kroppar i våra munnar.

Absolut respekterar jag din åsikt och ditt val av levnadsssätt.
Jag har dotter som under ett par års tid valde att leva som vegetarian
och jag som mor gjorde allt för att fixa mat som gav henne fullvärdig näring.
Under den tiden upptäckte jag att det går att fixa ganska mycket vegetariskt som både ser ut och smakar som "det animala"
Men eg. är det väl helt fel att man skall försöka efterlikna de Animala varianterna i det Vegetariska köket... eller hur? wink.gif
Får tillägga att jag själv för 47 år sedan sade absolut Nej till kött
Detta efter att ha bevittnat en grisslakt....På den tiden hade vi inte hört talas om vegetarianer, men jag valde att äta potatis, grönsaker och sås smile.gif tills jag glömde det hela och livet gick sin gilla gång igen och jag åt allt ... inkl. kött
Susanne i Linköping
CITAT (Virgo @ 14-12-2003, 22:27)
CITAT
Men vi anser att en annan varelses rätt till sin egen kropp och sitt eget liv går före den egna viljan att stoppa deras kroppar i våra munnar

Gäller alltså inte växter?! sad.gif

Fruktarianer tycker nog att det även gäller växter, men det verkar inte lätt att hålla sig till den dieten. Själv är jag en slarvig lakto-ovo-vegis som någon sällsynt gång även kan äta fisk (jag klarar själv att slå ihjäl en fisk, så då kan jag väl klara av att äta den också).

Mitt resonemang är nåt i stil med att någonstans måste man dra gränsen, min går alltså ungefär vid fisk, de flesta svenskars gräns ligger vid husdjur som katt och hund. Det finns väl ingen som äter precis vad som helst (som alls går att äta), i så fall skulle man ju vara kannibal!!! ohmy.gif

Upp till kamp för att var och en ska få leva efter sin egen övertygelse! biggrin.gif

Har man varit vegis tillräckligt länge är de där köttsakerna inte lockande längre. Sist jag åt fisk var det inte gott! Quorn smakar sågspån.
Ina
Jag äter kött och klarar också av att slakta. Jag tänker också lite så ibland... om man ska äta kött borde man vara med vi slakt någon gång ibland så man vet vad som egentligen ligger bakom den där pannbiffen som man smaskar i sej... huh.gif

Kan väl tillägga att jag också varit vegis under en längre period av mitt liv - och även under den perioden slaktat... knepigt?...kanske det! rolleyes.gif
Virgo
CITAT
Det finns väl ingen som äter precis vad som helst (som alls går att äta), i så fall skulle man ju vara kannibal!!!  

Så länge man inte vet vad man äter, så kan man äta allt.

Hästkött äter jag t.ex inte, men har säkert blivit serverad häst hundratals ggr på restaurang.

Hästfilé ska ju vara godare än nötfilé
Berith
CITAT (Virgo @ 14-12-2003, 23:08)
Så länge man inte vet vad man äter, så kan man äta allt.

Jag är precis tvärtom! Vet jag inte vad det är så äter jag absolut inte. Vi var bjudna på middag hos bekanta för ett tag sen och dom bjöd på nåt oidentifierbart kött. Segt som attan! Jag blev genast misstänksam och dom gjorde sej lustiga och sa att det var en trafikdödad grävling! Då slutade jag äta... huh.gif Fick i efterhand veta att det var den ena av dom gullegrisarna som jag har bild på i albumet. sad.gif Urrrk!
Hannele
CITAT (Berith @ 14-12-2003, 23:22)
Vet jag inte vad det är så äter jag absolut inte.

Ingen Kina-resa för dej...? blink.gif
Där kan man få ett och annat; hund, katt, orm, småfåglar...
Berith
Om jag mot förmodan nån gång skulle hamna i Kina skulle jag antagligen blir hungrig efter ett tag. Och då vore jag väl så illa tvungen att äta sånt jag inte skulle kunna tänka mej nu. Av det du räknade upp skulle jag nog ha minst svårt för att äta orm... unsure.gif
Susanne i Linköping
När jag var i Thailand för drygt tio år sedan levde jag på enbart frukt första veckan, sen hittade jag nåt ställe där de hade lagad vegetarisk mat. I Ungern, för snart femton år sedan, gick det knappt att få tag i vegetarisk mat alls, och då åt jag ändå gärna fisk på den tiden. Transsibiriska järnvägen åkte jag aldrig, men jag har hört att det inte är roligt att vara vegetarian på den resan.

I England och Australien, däremot, där är det enkelt! smile.gif

Och generellt lättare i storstäder än småorter, kan tilläggas. Det bästa med Stockholm är restaurangutbudet! laugh.gif (Förlåt, alla 08-or!)
Louise i Göteborg
CITAT (Hannele @ 15-12-2003, 13:43)
CITAT (Berith @ 14-12-2003, 23:22)
Vet jag inte vad det är så äter jag absolut inte.

Ingen Kina-resa för dej...? blink.gif
Där kan man få ett och annat; hund, katt, orm, småfåglar...

Orm är gott. Ävenså krokodil/aligator.
Småfåglar är lite olika en del är goda andra inte.
Hund är inte gott, väldigt INTE.
Katt vet jag inte att jag har ätit, men...

En princip jag har på resor är: vet jag inte vad nåt' på menyn betyder så beställer ja det, man lär sig en hel del
Adri-Anne
Orm är gott, tills man får vetskap om vad det är man stoppar in.
Också rostade myror, Jättekrispigt och smaskigt, men som sagt när man vet om vad det är, blir det inte riktigt det samma.
Var en gång i Egypten under Ramadan, där festade man på kvällen med fårögon och svansen från fettsvansfåret.
Smakligare måltid kan jag tänka mig. sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon