Full version: Är du blodgivare
Sidor: 1, 2
Gossen Ruda
CITAT (*Stintan* @ 05-02-2010, 11:11) *
Det är väl jättebra att det finns restriktioner och att det görs noggranna kontroller. Det är ju faktiskt för vårt eget bästa.

Jo. Personligen tycker jag att den doppat sleven i okänd gryta eller ställt upp som gryta för okänd slev av självbevarelsedrift borde tänka på saken och hålla sig borta från blogivningen ett tag.
LasseB
För att få lämna (jag lämnade för en vecka sedan) så ska man intyga att man inte varit utanför norden, inte har ny sexpartner sedan 6 månader inte tattureat sig, varit hos tandläkare/hyienist, inte besökt prostituerade inte haft sex mäe män eller med person som köpt sex av prostituerade, inte ätit medicin, inte är gravid, inet har Jacob Krutzfelts sjukdom i släkten, puhhh har säkert glömt några av alla x-rutor

Om jag förstått det hela rätt så testas allt blod efter en mall som säger att SÅHÄR ska ett fiskt blod se ut. Sedan kan man hamna utanför om man inte passar in i testmallen, vilket jag gjorde för några år sedna. Nu är testet bytt och jag klassas som frisk pronto.
Meriona
wacko.gif Blir lite pinsamt att trycka upp det frågeformuläret i ansiktet på pojk/flickvän kan jag tro. Och skulle man få ärliga svar på om pojkvännen varit med en prostituerad nyligen? Knappast. crying.gif Med andra ord är de där frågeformulären inte värda ett skit.
Aqvakul
CITAT (Meriona @ 05-02-2010, 20:56) *
wacko.gif Blir lite pinsamt att trycka upp det frågeformuläret i ansiktet på pojk/flickvän kan jag tro. Och skulle man få ärliga svar på om pojkvännen varit med en prostituerad nyligen? Knappast. crying.gif Med andra ord är de där frågeformulären inte värda ett skit.

yes.gif
Myosotis
CITAT (Meriona @ 05-02-2010, 20:56) *

Nej precis. Och jag begriper fortfarande inte varför män som lever i ett stabilt förhållande med andra män inte ska kunna ge blod.
Gossen Ruda
CITAT (Myosotis @ 06-02-2010, 16:08) *
Nej precis. Och jag begriper fortfarande inte varför män som lever i ett stabilt förhållande med andra män inte ska kunna ge blod.

Det kanske beror på att många, dock givetvis inte alla, homosexuella manliga par inte är så stabila utan snedsprång inträffar ganska ofta. Källa: En tidningsartikel jag läste nån gång som i sin tur refererade till någon undersökning.
Aqvakul
CITAT (Gossen Ruda @ 06-02-2010, 17:09) *
Det kanske beror på att många, dock givetvis inte alla, homosexuella manliga par inte är så stabila utan snedsprång inträffar ganska ofta. Källa: En tidningsartikel jag läste nån gång som i sin tur refererade till någon undersökning.

låter mer som gamla unkna fördomar... thumbdown.gif
Gossen Ruda
CITAT (Aqvakul @ 06-02-2010, 17:11) *
låter mer som gamla unkna fördomar... thumbdown.gif

Fast det var en ganska färsk undersökning. En del har svårt att ta åt sig saker som inte passar in på dom egna föreställningarna...
Myosotis
CITAT (Gossen Ruda @ 06-02-2010, 17:09) *
Det kanske beror på att många, dock givetvis inte alla, homosexuella manliga par inte är så stabila utan snedsprång inträffar ganska ofta.

Det kan väl hända att det procentuellt inträffar fler, men det inträffar ju inte noll i heterosexuella par. Jag vill få 0% aids om jag skulle bli tvungen att ta emot blod någon gång. Detta låter som en kalkylerad risk, "om bara en viss sorts människor får ge blod så går det nog bra" blink.gif Och jag som trodde att det var tryggt att få blod.
Gossen Ruda
CITAT (Myosotis @ 06-02-2010, 18:28) *
Det kan väl hända att det procentuellt inträffar fler, men det inträffar ju inte noll i heterosexuella par. Jag vill få 0% aids om jag skulle bli tvungen att ta emot blod någon gång. Detta låter som en kalkylerad risk, "om bara en viss sorts människor får ge blod så går det nog bra" blink.gif Och jag som trodde att det var tryggt att få blod.

Givetvis så KAN det inträffa att du eller någon annan får smittat blod, och inte bara med HIV, men risken är synnerligen liten med alla kontroller som sker. Då är nog risken att stryka med utan blodtransfusion större. För att hålla smittorisken så låg som möjligt försöker blodcentralerna givetvis att undvika att riskgrupper för lämna blod. Beträffande frekvensen heterosexuella som skulle kunna vara smittade med HIV utan att det syns i testerna så är den synnerligen låg, annat är det bland homosexuella män. Smittfrekvensen är högre och även smittspridningen. Ur den synpunkten är det nog klokt att undvika att den gruppen som blodgivare. Det är ingen rättighet att få lämna blod, och ingen diskriminering om man utesluts pga att tillhöra någon utpekad grupp i samhället så länge det finns en påtaglig smittorisk.
Myosotis
Ja men visst är det väl lite märkligt att de litar på att folk säger sanningen? En man som sanningsenligt säger att han lever ihop med en annan man och inte har det ihop med andra får inte lämna blod, medan en som har många sexpartners och är smittad bara behöver säga att han har levt med samma kvinna i flera år så får han lämna blod?
Gossen Ruda
CITAT (Myosotis @ 06-02-2010, 18:57) *
Ja men visst är det väl lite märkligt att de litar på att folk säger sanningen? En man som sanningsenligt säger att han lever ihop med en annan man och inte har det ihop med andra får inte lämna blod, medan en som har många sexpartners och är smittad bara behöver säga att han har levt med samma kvinna i flera år så får han lämna blod?

Så är det. I slutändan är det den enskilda människan och hans eller hennes sanningsenlighet och samvete som man får lita på, och alla tester. Så länge inte forskarna fått fram konstgjort blod men där pågår forskning och utveckling.
Lena i Torslanda
Detta är ju ett av skälen till att man inte längre ger kontant ersättning vid blodgivning. På den tiden när man fick pengar i handen så var det många missbrukare som vill tjäna en hacka. En del av dessa hade hepatit och några få hiv. Nu finns ju eg. ingen anledning att ljuga vid ifyllandet av blanketten innan tappningen - om man inte hemskt gärna vill ha en t-shirt med slogan på eller en kaffemugg (det kan jag välja på när jag lämnar här i Gbg)
Flemming
Dammar av en gammal tråd !

Fick precis ett sms från blodgivningen.
"Vi har URAKUT blodbrist med patient som blöder! Snälla kom och hjälp oss! Malmödroppen har öppet idag måndag 8/8 kl 11.00-19.00. Välkommen!"
Ordet urakut är faktiskt skrivet med versaler/stora bokstäver och då förstår man att det är brist på blod...
Ringer och frågar om mitt höga undertryck (125/100) hindrar mig från en insats och se det gjorde den...
Hade jag haft 99 eller lägre då hade dom förmodligen betalt taxi men nu var det enligt alla regler helt uteslutet att jag skulle kunna få ge en halv liter blod
Jo jag vet att någonstans skall gränsen dras men ibland känns det som om hjärnan är utbytt mot ett regelverk...

Så,nu har jag gnällt färdigt men det känns ändå fördj*vligt mot alla som behöver en påse eller två!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon