Sollan A
Har läst någonstans att man kan plantera om orchideer i rena lecakulor och ha en vattenreservoer i botten på skålen. Fina bilder var det också med orchideer som stortrivdes i sina lecakulor.
Sagt och gjort, i går kväll planterade jag om 2 små brudorchideer samt 2 små Dendrobium på detta sätt. Börjar misstänka att det kanske inte var så himla smart.... crying.gif
De känns väldigt instabila i sina lecakulor. Iofs känns det instabilt då man planterar i orchideejord också men då är ju krukan smalare...
Har jag dömt mina små till en kvalfylld död?
Hjälp!
tepa
Sollan. Det där har jag aldrig hört. Och Orchidéer ska aldrig stå i vatten. Blir det vatten på fatet eller i
botten av krukan, så ska man ju hälla bort.

Hälsn Tepa
Niklas-73-
Det kallas semihydro och verkar fungera bra för många ,har ej provat själv, men det är bara att köra på ,tror att det kommer att bli bra.
Crazy4Flowers
Det fungerar bra rötterna söker sig ner dit dom vill vara vill dom inte ha blött så går dom inte ner så långt, gäller bara att hålla efter vattennivån. Man får tillföra liiite näring då och då och även spola igenom allt någon gång också. Skulle vara intressant om orkideerna skulle trivas i vulkansten den är lite stabilare och innehåller även lite näring.
Sollan A
De har inte dött - ännu....
Får avrapportera hur det går.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon