Hej
Jag fick ta hem två julgrupper vi hade fått till jobbet. Där fanns Murgröna, Julstjärna, Höstglöd och något jag inte vet.
Vad är det ? Mistel? Jag har planterat om dessa i egna krukor, men denna okända kanske det inte blir något av. Hursomhelst
så tyckte jag det var för tidigt att slänga den.
Hälsn Tepa
ingrids
02-02-2010, 09:37
Jag tror det är en järnek.
Tack, Ingrids. Tror du den kommer att växa där i krukan ? Är den flerårig?
Hälsn Tepa
ingrids
02-02-2010, 09:48
Den är en städsegrönbuske som gärna står utomhus och är en ganska vanlig buske i bl.a. England. Den brokbladiga är sämre härdig än den gröna och jag har dålig koll på zoner. Vet inte hur bra de klara sig inne, hade en i för liten kruka för länge och den torkade och dog av vanvård.
Ok, Ingrids. Jag satte den nu i övervintringsrummet, 10 grader för tillfället. Inatt stod den i matsalen, 15 grader för tillfället.
Har läst på google att den inte trivs inomhus. Så det är bara att pröva om den klarar sig nu med svalare temp. Vet inte riktigt hur mycket
jag vågar vattna?
Häsln Tepa
Alexander-VG-zon3
02-02-2010, 09:59
den trivs inte inne så plantera du ut dom, ev kan du övervintra dom inne mycket svalt 0c +5c och extraljus och ha dom ute hela den frostfriaperioden. enklare blir nog att plantera ut dom.
den rena arten av järnek (Ilex aquifolium) tål nog upp till zon 3 (4 om läget är bra) namnsortena dvs det brokbladiga zon 2-3.
edit - ja nu får du ha den inne så svalt du kan (som som du har gjort) och plantera ut den till våren efter frostrisken är förbi. låt den bara torka upp lite och sedan vatnna den igen. ställ den ljust. när du planterar den ute så sätt den i halvskugga och gärna skyddat läge.
Tack, Flaxss. Men tror du verkligen den klarar åländska vintrar ? Här är det ju zon 3-4. Eller blir zonen 2-3
om jag sätter den i skyddat läge ? Bredvid södervägg? Annars kan jag väl gräva upp den till vintern och sätta
den i isolerade förrådet. Där var sju minusgrader när det var som kallast ute, minus nitton.
Eller tycker den inte om det?
Hälsn Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.