EKLO
Jag gör om köket och i samband med det blir en gammal lång och bra köksbänk av trä "ledig". Måtten är nästan exakt desamma som för den kompost jag ändå hade tänkt bygga, så nu tänker jag mig att jag ska borra och såga en massa hål i bänken och använda den - tre färdiga fack och allt, den överliggande skivan tar jag då givetvis bort.

Men frågan är om jag borde behandla denna stora klump med något medel som gör att den inte ruttnar utomhus så fort? Bänken är ju målad i inomhusfärg.

Tips någon?
Peztis
Inga svar än! Och folk brukar ju vara så finurliga här!

Jag funderade lite och om möjligt så bör du nog täcka insidan med plast/presenning, det är nog där det är störst risk att det börja ruttna osv.

Utvändigt.... Det bästa vore ju så klart att försöka få bort den gamla färgen för att sedan grunda och måla med utefärg.
Om det är hopplöst att få bort färgen så kanske du kan slipa (rugga upp) ytan i alla fall och sedan gruna och måla.
Bassam
Hej

Det är inkla sätt att du tvätta bra och sen måla med plast färge .

H: Bassam
Aqvakul
Jag hade slipat bort den gamla färgen och behandlat den med träskyddsmedel, typ "Cuprinol". Några år lär den nog hålla innan den ruttnar upp.
Peztis
Du bör nog ta bort botten också, förresten! Så att maskar och andra kryp lätt kan komma dit och påbörja komposteringsprocessen. Lägg gärna några varv med hönsnät för att försvåra det för gnagare även om de tar sig in om de vill.

Tänkte du den som hushålls- eller trädgårdskompost?

Vet du vad det är för material i bänken? Är det plywood eller massivt trä?
Plywood el liknande lär nog inte hålla många år, med rätt behandlat gediget trä så bör det hålla längre.

Cuprinol är ju inte fel för träets skull, sedan vet inte jag hur det blir för jorden, vet inte om det finns något där i som kan gå över i den. Men det kan du fråga om på färghandeln.
EKLO
Tack för era svar och funderingar. Botten är givetvis borta på bänken. Det jag funderar på är om jag för att den ska hålla kanske bör sätta fast den i metallfästen i cementfyllda rör i backen, men det blir ju så mkt mer jobb! Cuprinol - hm. Jag undviker ju tryckimpregnerat trä som kant på mina grönsaksland, vet inte tillräckligt om cuprinol men tänker mig att det är svampdödande, och därmed dödar en del annat mikroorganiskt?

Kanske måste jag ändå slipa ned den som Aquakul föreslår, men kanske sedan använda nåt mindre giftigt? Eller också chansa lite på att det håller. Jag tror det är trä och inte plywood, men har inte kollat än.

Det där med att klä med plast, jo, det kanske funkar, men då måste man ju göra hål i plasten också, där hålen i väggarna är. Men det bör ju gå lätt,

tack för tips, ska grunna vidare
Aqvakul
Fäster du det i backen med metallfästen i betong så kommer det ju upp från jorden och då slipper de värsta rötangreppen. Annars måste du nog impregnera åtminstone den del som vilar mot marken. Någon farlig giftspridning tror jag knappast det blir.
Bassam
jag

Som Jag sa finns plast färge som kan hjälpa dig.

H: Bassam.
Bassam
Hej

Trä kan står ute länge om vi borta dom från fukt och ohyra , genom att måla dom på trä olja eller på plast färge som har inte lukt eller giftiga material .

H: Bassam
malarmaster
Trä utomhus är svårt att behandla så att det håller i längden.Trä i kontakt med jord är omöjligt att behandla så att det håller.Livslängd max 2 år.Undantag tryckimpregnerat virke men det är å andra sidan inte bra till kompost då det läcker ut gifter.Moderna färger är också förkastliga då de snarast släpper in fukt iträet än förhindrar. Föreslår att du dränker in virket med en blandning av trätjära o rå linolja alt. endast rå linolja
Kör själv med denna metod som är medeltida o virket brukar med en årlig behandling hålla.Virke i kontakt med jord har kortare livslängd ,5-7 år.Målarmäster.
Platinum
Spånar hejvilt, men alla idéerna kanske inte är så tokiga...

Du vill inte använda tryckimpregnerat så i det läget skulle jag nog hissat upp "sargen" och ställt den på en ram av tegelsten så att träet inte har direktkontakt med marken.

Utvändigt skulle jag skrapa av färgen och sen behandla med vanlig träolja.

Invändigt skulle du kunna klä träramen med tidningspapper, blir i viss mån en fuktspärr mellan kompostmaterial och trä och bryts på sikt ner. Byts då ut när det är dags att tömma och starta en ny laddning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon