stensätter
02-02-2010, 11:04
Hej!
Ska anlägga en rabatt där det nu är gräsmatta.
Måste jag gräva bort gräset?
Behöver förslag på alternativ.
Även förslag på avgränsning mot gräset.
Tack
Stensätter
hattstugan
02-02-2010, 11:15
Hej!
Jag har lagt ett tjockt lager av tidningar och sedan ca 40 cm jord ovanpå!! Då slipper man grävandet och det fungerar bra!! Har även på andra ställen grävt bort gräset och fyllt på med ny jord!!! Har inga bra förslag om kanter mot gräsmattan!! Har inta hittat något som jag vill ha själv!!
Lycka till!!
stensätter
02-02-2010, 11:48
Hej Hattstugan!
Tack för svar.
Den rabatten där du lagt 40 cm. jord direkt på gräset, har du en grävd kant där eller hur har du gjort?
Stensätter
hattstugan
02-02-2010, 13:07
Hej!
Har inte gjort någonting alls!! Jo låtit tidningara ligga lite utanför jorden mot gräsmattan bara!! Det fungerar hyfsat hos mig iaf!!
Nettan8
02-02-2010, 16:33
Finns ju en del kanter att välja på. Man kan ha gamla takpannor, tegelstenar och så kan man ju köpa sånna rostiga halvhöga plåtbitar,, vet ej vad det heter egentligen. Lycka till o skicka gärna en bild på hur det blir!
ingrid fuxwall
02-02-2010, 17:16
Det snyggaste, av enklare lösningar som jag sett var när det låg tegelstenar i "vågor" runt rabatterna. Vet inget om personen lagt duk under, grävt bort eller vad, men snyggt var det så när mina stopp, gjorda av brädor, är utslitna ska jag göra något liknande
Om det där med kanter, det beror ju på hur det ser ut hos dig, vad som väger tyngst av det praktiska och estetiska...
Det är ju ofta snyggt med naturstenar i kanten men då ska det kantklippas... Då är det ju mer praktiskt att lägga släta stenar i jämnhöjd med gräset som gräsklipparens hjul kan gå på. Det kan ju också göras riktigt snyggt.
lorentz
04-02-2010, 18:39
Du kan ju kantskära runt rabatten och sedan lägga någon duk upp mot det kantskurna och sedan fylla på med täckbark.
När jag gör rabatter så gör jag alltid något som heter djupbädd.
Grässvålen grävs bort och läggs i en hög för sig.
Gräv därefter 30-40cm djupt och lägg denna jord för sig
Lägg torven med grässidan nedåt i gropen och lägg på gödsel .
Lägg på jorden.
Rabatten kommer att bli lätt bomberad men kommer att försvinna med tiden
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.