RiffRaff
Kom hem för någon vecka sedan med en Aloe Vera Barbadensis från Lanzarote och jag tänkte plantera den idag och ser att den har en del fläckar med vitt ludd och små djur som är 2-3 mm långa.

Jag har ingen erfarenhet av växter och odling så jag vet inte vad det kan vara för typ av djur.

Just för att jag saknar kunskap och erfarenhet valde jag AloeVera Barbadensis som jag tänker mig kan vara en enkel växt att böra med, den verkar inte vara så hemskt krävande och det finns som jag upptäckt mycket läsvärt om den på nätet.

Jag bifogar två bilder , en på växten jag köpte och en på de små djuren.

kaktusen i förpackning

PICT0123.JPG

Mycket tacksam för hjälp om hur jag förhoppningsvis blir av med dessa skadedjur och om någon erfaren vet vad det är för sorts djur.
Alexander-VG-zon3
den heter Aloe Vera (synonym - Aloe barbadensis) det den har fått är ulllöss/bomullslöss. peta veck alla lössen du ser (kolla noga efter alla) och sköter du den bra därefter så brukar dom inte komma tillbaka.
RiffRaff
CITAT (flaxss @ 02-02-2010, 12:21) *
den heter Aloe Vera (synonym - Aloe barbadensis) det den har fått är ulllöss/bomullslöss. peta veck alla lössen du ser (kolla noga efter alla) och sköter du den bra därefter så brukar dom inte komma tillbaka.

Tack för svaret ! Då tar jag bomullspinnar och min minsta elektronikpincett och mekaniskt avlägsnar lössen.

Kan jag spola av kaktusen med ljummet vatten efteråt för att vara helt säker eller kan jag tom. doppa ner den i såpvatten ? , jag tänkte så att man lixom garderar sig så mycket som det går.
Nicci
CITAT (RiffRaff @ 02-02-2010, 11:58) *
Kom hem för någon vecka sedan med en Aloe Vera Barbadensis från Lanzarote och jag tänkte plantera den idag och ser att den har en del fläckar med vitt ludd och små djur som är 2-3 mm långa.

Jag har ingen erfarenhet av växter och odling så jag vet inte vad det kan vara för typ av djur.

Just för att jag saknar kunskap och erfarenhet valde jag AloeVera Barbadensis som jag tänker mig kan vara en enkel växt att böra med, den verkar inte vara så hemskt krävande och det finns som jag upptäckt mycket läsvärt om den på nätet.

Jag bifogar två bilder , en på växten jag köpte och en på de små djuren.

kaktusen i förpackning

PICT0123.JPG
Mycket tacksam för hjälp om hur jag förhoppningsvis blir av med dessa skadedjur och om någon erfaren vet vad det är för sorts djur.

Tappade bort dig men provar igen...ja det är nog alldeles riktigt ullöss - stackare...som tidigare inlägg så peta bort allt du kan hitta men gå bort fr andra vxt o tvätta händerna efter.Jag har gjort så här.
Gå in i badrumm o slå på kranen iskallt.
ta bort krukan+fat o lägg plantan på en tidning som du sedan slänger.
peta bort med en tops eller tandpetare som du snurrar det kan vara ganska krångligt/kladdigt att få bort dom.
sköj nu hela plantan i kallt vatten jorden kan du försöka pilla bort så gott det går.
låt plantan ligga ifred på en tidning o vila
plantera om den i ny kruka+fat o ställ den där den inte ''smittar'' andra o så du har koll på den
kommer det tillb. igen tag då en tops som du doppat i ex.ättiks sprit el vinäger släng direkt topsen
du kan titta i jordkanten vid plantans fot el i vecken mellan bladen - kommer de tillb. blir det nog på ngn av dom ställena.
Jag hoppas det går bra våren är ju på väg o ger er båda lite kraft/Nicci
Alexander-VG-zon3
CITAT (RiffRaff @ 02-02-2010, 12:41) *
Tack för svaret ! Då tar jag bomullspinnar och min minsta elektronikpincett och mekaniskt avlägsnar lössen.

Kan jag spola av kaktusen med ljummet vatten efteråt för att vara helt säker eller kan jag tom. doppa ner den i såpvatten ? , jag tänkte så att man lixom garderar sig så mycket som det går.

aloe vera (ingen kaktus utan en suckulent) gillar inte att ha det allt för fuktigt speciellt nu när det är vinter, så jag hade inte spolat av den eller doppat ner den i nåt. plus att spola av hjälper inte, lössen håller sig kvar. ska du använda vatten måste du ha en ganska hårdstråle som trycker veck dom.

alt kan du ta en trasa som du torkar av de värst drabbade bladen plus petar bort dom, jag skulle tro att det räcker att bara peta bort dom ihärdigt en tid.
Samsara
Det är som sagt ullöss, tänk på att vinäger och ättiksprit, t-röd med mera bara förlamar djuren och dödar dem inte. Så det är viktigt att du verkligen få bort djuret när du har dränkt dem i det.
RiffRaff
CITAT (Samsara @ 02-02-2010, 17:12) *
Det är som sagt ullöss, tänk på att vinäger och ättiksprit, t-röd med mera bara förlamar djuren och dödar dem inte. Så det är viktigt att du verkligen få bort djuret när du har dränkt dem i det.

Ok de är så tåliga de små rackarna, suttit och letat på nätet och kanske kan man använda någon sorts kemikalie typ :

http://www.bayergarden.se/sv/produkter/vax...koncentrat.html

Eftersom man inte skall äta denna sukelent så kanske man kan gå så långt. ?

Annars är jag helt emot gifter eftersom man inte vet om eller när de bryts ner och vi redan har så mycket i all vår mat och allt vårt vatten.

Jag har iaf. gjort den helt plåtren med pincett , topsar och gått efter med förstoringsglas och letat. just nu verkar växten vara ren men jag vet ju inte om de kanske har mikroskopiska ägg som ligger i dvala och som kläcks i den förhoppningsvis kommande värmen ?

Åsa, mälardalen zon 2
Tyvärr så brukar ullöss faktiskt även leva på rötterna så även om man tar alla ovan jord är det ganska ofta de dyker upp igen. Håll växten isolerad från andra växter ullöss smittar mycket ofta alla andra växter som står i samma fönster och liknande.
RiffRaff
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 02-02-2010, 22:11) *
Tyvärr så brukar ullöss faktiskt även leva på rötterna så även om man tar alla ovan jord är det ganska ofta de dyker upp igen. Håll växten isolerad från andra växter ullöss smittar mycket ofta alla andra växter som står i samma fönster och liknande.

Hm ok då vet jag.

Jag kommer att testa med den där "biologiska" insektsgiftet från Bayer, jag hoppas det går bra.

RiffRaff
Såhär gick det :

Först plockade och tvättade jag bort lössen vilket vart bra i en vecka sen kom de tillbaka, så då testade jag insektsmedlet neemolja jag fick av en som håller på och odlar grejor, det skall vara helt giftfritt. Nu var jag mycket mer noga och tvättade och plockade och sen fick hela växten utan jord doppas och ligga i vatten med neemolja i en halvtimma och detta verkar ha gjort susen för sen såg jag inte till dessa små löss och nu mår aloe vera mycket bra och det enda problemet nu är att jag måst plantera om här om någon vecka.

Alltså dessa växter växer mycket snabbt och jag vet inte vart jag står om ett halvår för också över vintern har ju denna växt snabbt.

Såhär är dagsformen för min växt iaf :

Jag vet inte hur stora dessa kan bli men med stor jordvolym finns kanske ingen direkt övre gräns ?

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon