CITAT (RiffRaff @ 02-02-2010, 11:58)

Kom hem för någon vecka sedan med en Aloe Vera Barbadensis från Lanzarote och jag tänkte plantera den idag och ser att den har en del fläckar med vitt ludd och små djur som är 2-3 mm långa.
Jag har ingen erfarenhet av växter och odling så jag vet inte vad det kan vara för typ av djur.
Just för att jag saknar kunskap och erfarenhet valde jag AloeVera Barbadensis som jag tänker mig kan vara en enkel växt att böra med, den verkar inte vara så hemskt krävande och det finns som jag upptäckt mycket läsvärt om den på nätet.
Jag bifogar två bilder , en på växten jag köpte och en på de små djuren.
kaktusen i förpackning
PICT0123.JPG Mycket tacksam för hjälp om hur jag förhoppningsvis blir av med dessa skadedjur och om någon erfaren vet vad det är för sorts djur.
Tappade bort dig men provar igen...ja det är nog alldeles riktigt ullöss - stackare...som tidigare inlägg så peta bort allt du kan hitta men gå bort fr andra vxt o tvätta händerna efter.Jag har gjort så här.
Gå in i badrumm o slå på kranen iskallt.
ta bort krukan+fat o lägg plantan på en tidning som du sedan slänger.
peta bort med en tops eller tandpetare som du snurrar det kan vara ganska krångligt/kladdigt att få bort dom.
sköj nu hela plantan i kallt vatten jorden kan du försöka pilla bort så gott det går.
låt plantan ligga ifred på en tidning o vila
plantera om den i ny kruka+fat o ställ den där den inte ''smittar'' andra o så du har koll på den
kommer det tillb. igen tag då en tops som du doppat i ex.ättiks sprit el vinäger släng direkt topsen
du kan titta i jordkanten vid plantans fot el i vecken mellan bladen - kommer de tillb. blir det nog på ngn av dom ställena.
Jag hoppas det går bra våren är ju på väg o ger er båda lite kraft/Nicci