Crazy4Flowers
PGA att jag läst i andra trådar om skrönor så skulle jag vilja starta en tråd som berör ämnet.
Skriv alla skrönor ni kan komma på, läser ni en skröna som inte stämmer skriv det också.
Har ni testat någon skröna och det fungerar, dela med er till andra om era upplevelser.

Detta kan bli mycket kul!!! coolgleam.gif

Var inte blyg skriv allt ni kan komma på.
Crazy4Flowers
Urin skadligt eller nyttigt??

Det pratas om att man inte ska hälla på urin (guldvatten) på grönsaker för det är inte nyttigt för oss.
Men efter att ha läst denna artikel http://www.2000taletsvetenskap.nu/tidning/03nr1/03-1art8.htm
måste jag fundera på om det bara är en skröna.
lorentz
Är inte detta en tråd som skall ligga i småprat??
*Stintan*
Kanske inte skulle vara skrönor i största allmänhet utan sånt som gällde trädgård och då platsar väl tråden utmärkt här.
Crazy4Flowers
Ja självklart menar jag skrönor gällande trädgård laugh.gif
Lotta22
Hur är det med den eviga uppmaningen att lägga grus i botten på planteringsgropen för bättre dränering?
Såg någonstans att det blev motsatt effekt...
gnon49
Jag kan inte komma på något just nu, men när det gäller skadedjur, ogräs ,rådjur mm så finns säkert en hel skrönor på hur man åtgärdar problemen. Någon kanske vet.
RibesRubusVitis
Här och i andra trädgårdssammanhang får man ju ofta höra myten om vinrankor som förblöder och dör om de beskärs efter nyår...
Peztis
CITAT (RibesRubusVitis @ 03-02-2010, 12:17) *
Här och i andra trädgårdssammanhang får man ju ofta höra myten om vinrankor som förblöder och dör om de beskärs efter nyår...

Va! Stämmer inte det?!??! Det har man ju alltid trott, att man ska ge 17 i att klippa i den när det börjar våra sig...
Eller är det så du menar, att så länge det är kallt och den ligger i dvala så är det ok oavsett om det är 31 dec eller 1 jan. Men man ska inte klippa när det börjar bli varmare?
Alexander-VG-zon3
angående vinranka och beskärning så kan man beskära den på hösten eller vintern eller efter nyår. och det är inte alltid det blöder, men skulle den blöda så dör den inte av det.

jag brukar dock beskära mina på julafton men det beror mer på att jag har det som en tid så att jag kommer ihåg att göra det.

jag och klassen var på ett studiebesök hos en vinodlare i sverige (kommer inte ihåg namnet på stället) och han beskärda samtliga av sina vinrankor på våren (grov beskärning) och han sa att det sprutade som bara den ur snittytorna men på HANS vinrankor så växte dom bra och gav hög skörd ändå och klarade av att beskäras efter nyår utan problem.

CITAT (Crazy4Flowers @ 03-02-2010, 10:17) *

Det pratas om att man inte ska hälla på urin (guldvatten) på grönsaker för det är inte nyttigt för oss.

det är ju många som tycker det är äckligt, med guldvatten att använda till att vattna ut bland växter/grönsaker. men urin är sterilt och ofarligt och ett väldigt bra till växterna. jag använder det mycket. tummenupp.gif
RibesRubusVitis
De som säger att vinrankorna förblöder har sällan upplevt det själva; ryktet förstärks och till slut blir det en sanning. Våra fåtaliga yrkesodlare har troligen inte börjat skära än. Utomlands väntar man gärna till mars-april för att minska risken för frostskador – några knoppar fryser ihjäl, men då har man fler i reserv.
Här lite länkar:

http://www.henriksdalsvingard.se/gpage9.html
http://www.extension.iastate.edu/Publications/rg502.pdf
http://www.a1shop.ch/news/artikel/der-rich...schnitt/100327/
http://www.bellinghausen.de/baumschule/weinrebe.htm
Margith
Jag kan några jag också:
1. Pelargoner måste vintervila i beckmörker.
2. Pelargoner måste beskäras på våren.
3. Bor du i zon 7 eller högre kan du bara odla potatis, rönn och björk. Inget annat klarar vintern.
4. Äter du rå potatis får du mask i magen.
5. Tar du upp morötter från trädgårdslandet, torkar av dem i gräset och äter upp dem drabbas du av nån åkomma som jag glömt. Eftersom jag har gjort det varje sommar i 50 år kanske det var akut minnesförlust du drabbades av???
Crazy4Flowers
Övergödsling = brända rötter ska vara Falskt
vad jag kan förstå, möjligen om man har en massa "dynga" som är obränd så kan den värmeutveckling som uppstår bränna rötter men att ge mycket kraftig färdigbränt gödsel skulle skada växterna på det sättet ska tydligen inte stämma. Tydligen så tar en växt upp det den behöver och låter resten vara.

Viktigare verkar vara att ha balans på jorden med det växterna behöver för att kunna tillgodose sig allt gotta i jorden.
ingrids
Fast visst kan man bränna t.ex. en gräsmatta med för mycket konstgödsel? Även om jag nog håller med dig om att välbrunnen naturdynga inte bränner.
Crazy4Flowers
Jo det kan man kanske men det är väl för att man gör på fel sätt med konstgödsel, men det är väl inte rötterna som bränns utan bara det gröna eller??
Aqvakul
"Fruktträd beskärs på vintern", är det fortfarande många som tror.

"Man ska bestryka snittytor med skyddande medel" är också en felaktig tanke som delas av många.
Peztis
CITAT (Aqvakul @ 03-02-2010, 17:16) *
"Fruktträd beskärs på vintern", är det fortfarande många som tror.

Jag klippte mina i somras, så skönt att ha det gjort och slippa stå där i halvkylan med mössa och halsduk!
Överbölingen
Ang Lottas undring om dränering.

Gräver jag en grop i lera och bottnar med grus så blir det en "våtmark" vår och regnsomrar och höstar.

Effekten av gruset får man först om man har bottnat med grus och en sträng grus som avleder överskottsvatten.
Gruset bör få markduk så att inte lera och småpartiklar förstör dräneringen.
Därför är en sluttande tomt, oaktat lerrager, alltid lätt att dränera och för övrigt näringsrik och fuktighetsållande.

Blir skorpan på lerjorden torr så spricker den. Luckrar man så blir det snabbare avdunstning. Bästa alternativet är täckodling med ex gräsklipp. Det som inte omhändertas av maskar grävs ner vid vårgrävning. Blir jordförbättring.
Sista stycket har jag läst och hört på föreläsningar är en rättelse av att "tung lerjord" skall höstgrävas. Vilket torde vara en skröna. Att bonden gör det är en praktisk åtgärd för att tidigare kunna harva och så. Ligger åkern i en sluttning så bjuder man lägre liggande granne på gödningen om gödsel tillförs på hösten tack vare urlakningen och tillhörande kväveförlust. (Men egen konklussion av det jag läst och hört).
Grästäck kan dock vara en snigelhärd i snigelutsatta områden.
Peztis
CITAT (Överbölingen @ 04-02-2010, 09:24) *
Sista stycket har jag läst och hört på föreläsningar är en rättelse av att "tung lerjord" skall höstgrävas. Vilket torde vara en skröna. Att bonden gör det är en praktisk åtgärd för att tidigare kunna harva och så. Ligger åkern i en sluttning så bjuder man lägre liggande granne på gödningen om gödsel tillförs på hösten tack vare urlakningen och tillhörande kväveförlust. (Men egen konklussion av det jag läst och hört).

Så det där då att vintern ska frysa sönder lerkokor och göra lerjord mer lätthanterlig på våren är en skröna?
Ja, jag vet då inte. Har aldrig haft lerjord...
Aqvakul
"Konstgödsel innehåller farliga ämnen, medan naturgödsel innehåller nyttiga ämnen."
Det är samma näringsämnen, fast i olika sammansättning och förpackat på olika sätt. Det finns faktiskt för- och nackdelar med båda.
En stor fördel med tex kogödsel jmf m NPK är att det tillför jorden en bättre struktur.
Överbölingen
Tjälen fryser sönder ytskorpan också. Och gräver man när tjälen har släppt de översta 2 - 3 dm så är det både lättgrävt och man kan samtidigt vända ner jordförbättring efter tillgång och det blir rtiktigt bra.
Undrar om någon har vetenskapliga belägg för det ena eller det andra.
lavendelgården
Ja - här finns det nog mycket att skriva om;

Man får t.ex inte gödsla Rhododendrons med hönsgödsel- jag gör det ibland
och det verkar som att de får en riktig kick av det. Men övergödsling är aldrig bra.

Eldkrassen ska begravas, dvs planteras djupt och sedan ska man fylla på jord hela sommaren. Hur katten ska den klara sig då?

Blå bergvallmo är såå svår att odla men för att lyckas, måste man nypa av fröställningarna de första åren. Tror inte det går till så i naturen.

Man ska nypa av fröställningarna på alla rhododendrons - tror ni man gör det på Sofiero.

Man kan inte flytta pioner, då blommar de inte på många år. Jag flyttar poiner hej vilt - helst i september, då man även kan passa på att dela dom. Men jag har även flyttat pioner på våren, när knopparna är färdiganlagda (heter det så?). Inga problem med blommningen.

Blåregn ska man tydligen också klippa hårt innan jul. Undrar om dom klättrar upp på väggarna och gör det på Alnarp?

Man ska lägga kvistar i botten på komposten. Skulle aldrig falla mig in - det blir jättebökigt när man ska skörda.

Ja det var vad jag kom på i en hast, det tråkiga är att dessa skrönor påverkar oss som odlar och krånglar till det som skulle kunna vara enkelt

Åsa
Eva i Höga
Kul att läsa om alla skrönor men själv kommer jag inte på något nu. Stillestånd i hjärnan! crying.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (lavendelgården @ 04-02-2010, 17:57) *
Eldkrassen ska begravas, dvs planteras djupt och sedan ska man fylla på jord hela sommaren. Hur katten ska den klara sig då?

man djupplanterar den i kalla zoner för att den ska överleva vintern. annars så dödar hård tjäle knölarna/rötterna, där tjälen är mindre kan den också planteras grundare. fylla på jord hela sommaren har jag inte hört, dock vid djupplantering så fyller man upp (kupar upp jord) vartefter den växer tills man fyllt upp till marknivå. men det gör man ju bara en gång. planterar man den djupt och slänger på all jord direkt så kan den ha det svårt att ta sig igenom. samma planteringsmetod gäller för passiflora (blåa).
Aqvakul
"Man ska gödsla med PK på hösten" - normalt sett totalt onödigt, eftersom brist på dessa ämnen är mycket ovanligt.
lavendelgården
CITAT (flaxss @ 04-02-2010, 18:12) *
man djupplanterar den i kalla zoner för att den ska överleva vintern. annars så dödar hård tjäle knölarna/rötterna, där tjälen är mindre kan den också planteras grundare. fylla på jord hela sommaren har jag inte hört, dock vid djupplantering så fyller man upp (kupar upp jord) vartefter den växer tills man fyllt upp till marknivå. men det gör man ju bara en gång. planterar man den djupt och slänger på all jord direkt så kan den ha det svårt att ta sig igenom. samma planteringsmetod gäller för passiflora (blåa).

Konstigt då att de kan klara sig ute i kruka över vintern! Den har långa vita köttiga rötter som ofta ligger ganska ytligt i jorden i varje fall om den odlas i våtbäädd.
Åsa
Alexander-VG-zon3
CITAT (lavendelgården @ 04-02-2010, 19:22) *
Konstigt då att de kan klara sig ute i kruka över vintern.l Den har långa vita köttiga rötter som ofta ligger ganska ytligt i jorden i varje fall om den odlas i våtbäädd.
Åsa

i kalla zoner ska den djupplanteras som jag skrev, annars så sägs den tåla ner till ca -17c -20c.

mina klarade inte första vintern ute i zon 1-2, skåne. i zon 1 behöver man oftast inte djupplantera den.
theseraphim
Ang övergödning så stämmer det, körde en jäkla massa hönsgödsel i jorden till en stor urna. Allt stendog inom en kort tid och de rötterna var inte fracka kan jag säga. Samma sak med gräsmattan och konstgödning(eller hönebaj)det är i jorden det hamnar inte i bladen. Det blir för starkt när det blandas med vatten och allt dör. Alltså ingen myt utan sanning
Aqvakul
"Du bör använda specialgödsel a1vsett för just dent växtslaget"...

Faktum är att naturgödsel eller normalbalanserat NPK fungerar bra till i princip allt, inkl förment knepiga surjordsväxter som rhododendron.
Crazy4Flowers
Att det blir så i en kruka kan bero på många faktorer, har det inte blivit för blött? För det är rena rama döden för jord i kruka, allt blir surt liksom. Har gödit gräsmattan min flera ggr eftersom vi har sått på dålig matjord och det har fungerat mycket bra, gräset har återgått till en frisk grön färg när den tidigare nästan inte växte och var gulaktig. Jag gödde nog lite mer än man skulle men det vart kanske inte övergödslat....

Det är även viktigt att läsa vad som står på förpackningen, man ska oftast vattna efter man har gödslat och kanske inte släga ut en tokvarm solig sommardag, ohhhhh vad härligt sweatingbullets.gif snart är vi där
lorentz
tokvarm solig sommardag,
Hade nästan glömt bort att det finns nå sånt
Växtverk
CITAT (Crazy4Flowers @ 03-02-2010, 10:17) *

Men efter att ha läst denna artikel http://www.2000taletsvetenskap.nu/tidning/03nr1/03-1art8.htm
måste jag fundera på om det bara är en skröna.

Jävligt bra länk. Min misstro till läkemedelsföretagen växer sig större.
RibesRubusVitis
Nja, just den länken verkar helskum. Alla referenser pekar på pseudovetenskap, vilket ju inte hindrar att urin kan ha nyttiga egenskaper ändå...
Alexander-VG-zon3
åtminstone för växter så funkar det bra.
Pote2illa
Om du äter äppelkart eller sura krusbär får du blindtarmsinflammation. giggle.gif
Aqvakul
CITAT (Pote2illa @ 10-02-2010, 14:24) *
Om du äter äppelkart eller sura krusbär får du blindtarmsinflammation. giggle.gif

även om du sväljer vindruvskärnor...
Crazy4Flowers
Läste nyligen att för mycket hästskit i rabatten gör att det blir för mycket salter i jorden, därför kan det bli för mycket för rötterna....

Ingen som kommer på någon mer skröna? Tycker det är kul med dessa vare sig dom är sanna eller falska.
Harvey
-Att man skall kalka gräsmattan mot mossa.
-Att markduk under stenläggning hindrar ogräset.
-Att man skyddar växter mot kylan med granris.
-Att mördarsnigelägg överlever om man mosar en snigel innehållande sådana.

Kommer inte på nåt mer just nu förutom en massa som ni redan har nämnt.

Wilmer
Att persilja blir giftig år två.
Harvey
CITAT (Wilmer @ 21-03-2010, 23:29) *
Att persilja blir giftig år två.

Va, det har jag aldrig hört! Ja man lär sig något nytt varje dag ;-)
Wilmer
Tror du mig inte? naughty.gif Om jag hade bättre minne kunde jag dragit hur mycket som helst, hade en dam som rapade ur sig sådanthär dagarna i ända, det var riktigt underhållande. Tur jag hade ett hum om saker och ting själv, annars hade det blivit mycket knasigt kan jag säga, fniss.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon