Thynell
Hej!

Har precis flyttat till hus med stor trädgård och tänkte anlägga grönsaksland
på en plats som just nu är en vildvuxen gammal gräsmatta.

Jag har hört att det är svårt att odla grönsaker på platser som varit gräsmatta med tanke
på alla skadedjur som lever där.
Finns det någon risk att det kommer gå åt pipsvängen p.g.a. skadedjuren?
Vilka grönsaker bör man inte odla på platsen? Är det mest rotfrukter?
Där är vildvuxen pepparrot, men de verkar inte vara så utsatta för angrepp.
Kommer djuren att "flytta" när man river upp gräsmattan?
När kan man i så fall börja odla växter som de normalt angriper?

Är en total nybörjare på att odla i grönsaksland så får passa på att be om ursäkt
ifall det är korkade frågor jag ställer.

Tacksam för svar!

Mvh Simon
ingrids
Det jag känner till är knäpparlarver, som diskuteras i flera trådar. Jag misslyckades att länka, men om du gör en sökning så kommer det upp. Det jag förstått är i riskzonen är sen potatis, men å andra sidan är just rotfrukter och potatis något som man rekommenderar i nya land.
Thynell
Tack! biggrin.gif
Jag får söka runt på nätet efter dessa larver.
Nu vet jag i alla fall namnet på en av mina fiender. tongue.gif

Jag hittade i en tråd att det tar ca 4-5 år innan dessa är borta.

Dock kan man tydligen göra en "potatisfälla" och fånga dom.
Då ska man ta en potatis, dela den, gröpa ur de två halvorna och sätta ihop med gummiband.
Man kan även göra ett par hål i potatisen så djuren lätt kommer in.
Dessa trycker man ner till hälften i jorden och plockar upp efter en viss tid och kastar.

Någon som testat dessa "fällor" och vet om dem funkar bra?
Preussen
kål, majs, squash, pumpa kan du ge dig på att odla. sallad ska gå bra det med utan problem som är hänger ihop med att du odlar i en gammal gräsmatta.

ta en titt på forumet för ogräs och skadedjur så kan du få mer tips och råd.
Anemone nebulosa
Jag skaffade mig en ny odlingslott förra året som hade varit i princip orörd i ~30 år, och det fanns något som liknade en gammal gräsmatta här och var, medan resterande delar var bevuxna med gullris, nässlor och vallört. Jag odlade lite allt möjligt förra året, bl.a. potatis, som jag liksom skribenterna ovan hört ska bli angripen av larver som gör gångar i knölarna om det nyligen vuxit gräs där man odlar. Mkt riktigt fanns där en del såna beige-gula små larver, men det gick ok ändå. Vissa knölar fick gångar i sig, men de flesta klarade sig fint. Helt klart värt det. Och då kan ju också påpekas att jag satte potatisen mkt senare än vad som sig bör, pga allt förarbete.
Övriga grönsaker klarade sig fint.

Prova dig fram, jag tycker inte det var något större problem!
Bassam
HEJ

Om du kämpar inte dom då de ska attackera grönsakar fram tiden .

H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon