Märta-Linnéa
Hej,

för första gången någonsin har jag beställt - och fått - perennfröer från STA. Men det är ju en hel vetenskap att så dem. g.gif Jag har hittat en del såråd på nätet men vissa är motsägelsefulla. Här utanför yr snön. Ska man verkligen gräva ner krukorna i snön? Det verkar lite väl brutalt. Och ska alla ut i kylan? confused.gif

Kan ni hjälpa mig? Hur gör man med:

Aquilegia (akleja); flera olika sorter, bl.a. Aquilegia vulgaris; Aquilegia atrata; Aquilegia cultorum; Aquilegia ecalcarta
Helleborus x hybridus (julros) - i vissa såråd står det att de ska sås varmt; i andra att de ska sås utomhus.
Malva sylvestris (rödmalva)
Lavatera thuringiaca (gråmalva)
Lilium martagon (krollilja)
Delphinium (riddarsporre)
Viola jooi (viol)
Actaea pachypoda (trolldruva)
Glaucidium palmatum (lunddocka)
Helenium (solbrud)

Hoppas att ni kan hjälpa en nybörjare. Jag ångrar nästan att jag beställde fröerna men jag måste ju försöka i alla fall.
ingrid fuxwall
Vissa frön behöver kylan för att kunna gro
Anki V
Här kommer mina erfarenheter av ”dina” frön men frösådd är ingen exakt vetenskap med kara tydliga svar. Någon annan kan ha andra erfarenheter än vad jag har.

Aquilegia (akleja); flera olika sorter, bl.a. Aquilegia vulgaris; Aquilegia atrata; Aquilegia cultorum; Aquilegia ecalcarta Många aklejor behöver en peiod (ca 4 v) i en temp på -4-+4…för att gro. Ingen tar skada av det.
Helleborus x hybridus (julros) - i vissa såråd står det att de ska sås varmt; i andra att de ska sås utomhus. Julrosor gror bäst om man sår dem genast de mognar på försommaren och gror då oftast nästa vår. Gamla julrosfrön kan ta flera år på sig att gro.
Malva sylvestris (rödmalva). Gror i rumsvärme
Lavatera thuringiaca (gråmalva) Vill gärna stå svalt för att gro men behöver ingen ”kallperiod”
Lilium martagon (krollilja) Vill gärna stå svalt för att gro men behöver ingen ”kallperiod
Delphinium (riddarsporre) Gror i rumsvärme, mörkt
Viola jooi (viol) Vill gärna stå svalt för att gro men behöver ingen ”kallperiod”
Actaea pachypoda (trolldruva) Har jag aldrig sått
Glaucidium palmatum (lunddocka) Kan ta flera år på sig att gro om inte fröna är helt färska
Helenium (solbrud) Gror i rumsvärme

/Anki
Peztis
CITAT (Anki V @ 03-02-2010, 21:59) *
Helleborus x hybridus (julros) - i vissa såråd står det att de ska sås varmt; i andra att de ska sås utomhus. Julrosor gror bäst om man sår dem genast de mognar på försommaren och gror då oftast nästa vår. Gamla julrosfrön kan ta flera år på sig att gro.

Lånar tråden lite...
Jag har köpt en påse med julrosr från Impecta som jag planerar så till våren. Dessa ska då alltså kunna ta flera år på sig att gro då? Hur förvarar man sådden då? Ute i landet i en kruka eller så? Och så får den stå året om för inte tar man väl in den under vintern?
Eva 33c
Eftersom inga perenner (inte såna som är härdiga i vår del av världen i allafall) tar skada av att sås och sedan ställas ut i väntan på våren, så är det det absolut enklaste sättet. Du sår en sort i varje kruka, fylld med såjord, täcker fröna lite med sand, grus, vermiculit elle små leckakulor. Ställ krukorna i en behållare med vatten upp på halva krukhöjden ungefär (tex en långpanna) så att de får suga upp ordentligt med fukt. Låt allt stå inne ett dygn så att fröerna hinner svälla lite och ta åt sig fukt. Sen ställer du ut krukorna och skottar snö över. Gärna lite skyddat mot regn under våren, så det inte blir alltför blött, och gärna lite skuggigt, så inget lockas att gro vid första bästa solglimt för att sedan frysa bort. Sen är det bara att vänta på vår och värme och små groddar.

Av de du nämner så gror förmodligen malva sylvestris , delphinium (fast det finns vissa arter som vill ha kallt innan grodd) och helenium utan kyla också.
Helleborus är lite ett kapitel för sig. De kan vara väldigt svårväckta om de fått torka, vilket ofta är fallet både när man köper frö från firmor och från frölistor. Har du tur har frösamlaren förvarat fröerna fuktigt innan du fick dem. Men ge inte upp hoppet om dem ifall de inte gror denna vår utan låt dem i så fall stå kvar ute till nästa vår igen.
Om du lyckas finns stor risk för att du fastnar i ett nytt "beroende", det är så kul med plantor man dragit upp själv från frö tongue.gif
Peztis
Tack Eva!

Då tar jag nog och slänger ut några frön så snart som bara möjligt av julrosorna! Jag har aldrig haft någon planta eller sått dem och jag vill så gärna ha en NU!!!
Fast ok, då kan jag ju gå och köpa en. Men det är ju inte lika skoj!
Anki V
CITAT (Peztis @ 03-02-2010, 22:04) *
Lånar tråden lite...
Jag har köpt en påse med julrosr från Impecta som jag planerar så till våren. Dessa ska då alltså kunna ta flera år på sig att gro då? Hur förvarar man sådden då? Ute i landet i en kruka eller så? Och så får den stå året om för inte tar man väl in den under vintern?

Jag sår i kruka som jag gräver ner under en buske…Där får de stå tills de grott, sommar som vinter.

Hojta till på försommaren så kan jag ta reda på lite frön till dig. Vad det blir vet i tusan för jag har flera olika julrosor som säkert korsar sig med varandra.

/Anki
Ranunculus
Julrosor kräver först en varm period sedan en kall för att kunna gro. Färskt frö är allra bäst, men det får man ju oftast inte från fröfirmor eller olika föreningar. Det finns dock en del fröfirmor som saluför frö som ligger i fuktig perlit. Sådana fröer har ofta hög grobarhet.
Man kan gå till väga på olika sätt. Blötlägg fröerna i ett dygn med en droppe diskmedel i, därefter spola av diskmedlet och lägg fröerna i lite fuktig perlit. Förvara fröerna vid ca 20 +
i ungefär 40 dagar. Därefter lika länge i kylskåpet i den kallaste delen. Därefter brukar de gro.
Oftast börjar groningen efter 35 dagar.
Nästa sätt är, blöt fröerna som ovan, så och ställ ut. De kommer då inte att gro förrän nästkommande vår.
Skickar med en länk till en firma på Tasmanien som har roliga Helleborusfrö.
Ulla
http://hortus.customer.netspace.net.au/
Eva 33c
En firma som säljer fuktförpackat julros frö är GardensNorth För ett par år sedan köpte jag julrosfröer av dem i april, och de såddes i krukor ute och grodde sedan samma vår, till 100% nästan. Tidigare har jag köpt fröer från Impecta, och dessa fick stå inne först ungefär som ranunculus beskriver och sedan ut. Men där blev det dessvärr 0% i utdelning på tre påsar...
Sen växer de långsamt, så vill man ha en planta snart bör man nog köpa en. Men att så är ju så roligt.
Kan man få fröer av bekanta precis när de mognat och sedan så direkt så är nog chansen att lyckas störst. Men i år missade jag nästan alla mina fröer, de utvecklas olika och ena dagen är de inte klara och nästa har de trillat ut. Man får vara lite påpasslig.
Rosmarin
Jag har också sått oändliga mängder julrosfröer. De enda som lyckats för mig är de helt färska som jag sått timmarna efter fröskörd. Fuktförpackade fröer låter ju väldigt intressant! Tack för tipset Eva!

Märta-Linnéa: Detta är en användbar länk om man vill se vad olika sorters fröer behöver för att gro: Tom Clothier
Den rekommenderas ofta här på Odla och jag tycker att den är bra.
Peztis
CITAT (Anki V @ 03-02-2010, 22:16) *
Hojta till på försommaren så kan jag ta reda på lite frön till dig. Vad det blir vet i tusan för jag har flera olika julrosor som säkert korsar sig med varandra.

/Anki

Tack! Det måste jag försöka göra!
har en kompis som har lovat mig en del av sin julros också men vi glömmer alltid bor det.

Tack för alla andra tips också. Trist att läsa att inga frön har grott på Impecta-sådderna, dock. Jag som är så glad för att jag äntligen har beställt dem! Men vi får väl se, någon ska väl lyckas också. Kanske gör jag så att några sås inne och in i kylskåpet och några får åka ut i kylan under snön.
Märta-Linnéa
Tusen tack för alla svar! blomma.gif.

Det låter ju som om det enklaste sättet är att ställa ut dem i snön och skotta över. Tur att det för en gångs skull är snö i Skåne...

Lunddocka läste jag kunde bli svårt men jag ville gärna försöka. Trist att det är så svårt att så julrosor. Fröna ser ganska torra ut men jag försöker ändå. Man vet ju aldrig... Jag har ju inte jättelångt till Kivik [url="http://www.edafos.se/tradgard/visning/julrosfestival.asp"] annars, så jag får väl försöka ta mig dit och köpa några plantor.
Eva 33c
CITAT (Märta-Linnéa @ 04-02-2010, 13:21) *
Lunddocka läste jag kunde bli svårt men jag ville gärna försöka.

Klart du ska försöka. Jag sådde lunddockefrön som ett av mina allra första perennsåddsförsök (måste vara 15år sen i allafall) och jag hade ingen aning om att den var knepig. Fröerna kom (5st) från Impecta och jag antar att jag bara sådde dem i en kruka ute och väntade. 3 frön grodde faktiskt efter ett år eller så. Men sen dukade två av plantorna under, jag misstänker starkt att det var sönernas bollspelande som bidrog (typ hämta bollar i rabatterna)
Efter några år blommade denna planta i allafall, och visade sig dessutom vara av den vitblommande varianten smile.gif En riktig favorit är den.
Den är lite speciell när den gror. Först kommer det bara ett par hjärtblad, och sen vissnar de bort långt innan sommaren är över så att man tror att de dött. Men nästa år kommer de igen och nu med sitt första riktiga blad. De växer långsamt.
Märta-Linnéa
CITAT (Eva 33c @ 04-02-2010, 20:25) *
Den är lite speciell när den gror. Först kommer det bara ett par hjärtblad, och sen vissnar de bort långt innan sommaren är över så att man tror att de dött. Men nästa år kommer de igen och nu med sitt första riktiga blad. De växer långsamt.

Sådan information är ju nästan viktigare än hur man sår! Jag har förstått att man måste beväpna sig med en hel del tålamod när man ger sig på att så perenner - det är inte min starkaste gren. blush.gif Om något liknande händer med mina sådder ska jag alltså inte kasta bort dem - det hade jag nog gjort om jag inte läst detta.

Alla sådder är nu nedgrävda i snön, men jag får nog flytta dem - ser att solen letar sig in i just det hörnet av trädgården...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon