Jag har haft mina pelargoner i ett förråd med ca +5° och mörkt.
Det börjar bli dags att väcka dem till liv. Nu när jag tar in de i stugvärmen ska de planteras om direkt eller bör jag vänta tills de
acklimatiserat sig ?
sqrulan
04-02-2010, 12:27
Jag har själv undrat lite över detta och nu gör jag så att jag tar in dom och ställer dom under växtlysröret och där får dom stå och kvickna till nån vecka, under tiden så vattnar jag mycket sparsamt så att dom inte ruttnar. Sedan när det blir ljusare och dom börjar att växa då tänker jag sätta om dom.
Min tanke är att dom har ju inte så många blad nu och behöver nog vakna till i lugn och ro i sin egen takt.
Jag är verkligen ingen expert så någon annan kanske har bättre tips.
Jag tror jag ska vänta med omplanteringen.
Det är första gången jag övervintar pelargonerna mörkt och svalt.
Först hade jag tänkt plantera om dem direkt men så kom tanken att de behöver kanske komma igång lite innan man ofredar rötterna.
Hej
Det finns växter lag som säger att vi kan omplantera krukor växter under vår .
H:Bassam
sqrulan
05-02-2010, 12:23
Jag har övervintrat pelargoner tidigare fast inte så här många som denna gång. Där nere i källaren finns fönster men dom ger inte så mycket ljus på vintern och det brukar vara 10-15 grader varmt, detta år har jag vattnat oftare och det verkar ha gett resultat för dom flesta har många blad kvar fast dom är rangliga.
Jag ska nog börja omplanteringen i mars tänkte jag så att dom inte dör av chock.
lorentz
05-02-2010, 13:11
Jag låter mina pellar vakna till innan jag klipper ner och planterar om.
I år så ska jag prova att spara nån av de längsta för att göra en pelle på stam
Hej. Jag är väldigt tuff med mina pelargonier. Varje höst så tar jag upp dom och skakar av all jord från rötterna och slänger ner alla i en svart sopsäck som jag ställer ner i garaget där det är ca 15 grader. Vattnat ytterst lite ett par gånger. Sen i början av februari tar jag upp de bruna och torra pelargonerna och klipper av alla grenar så att det blir kvar ca 3-5 cm. Sen sätter jag dem i ny jord och vattnar och ställer dem på fönsterbrädan. Då kommer det efter en tid nya fina skott/grenar. I maj när jag planterar ut dem så har jag stora täta fina pelargoner. Värdens mest tålig blomma tycker jag.
Så här har jag gjort i många år och de kommer alltid igen, trots den tuffa behandlingen.
sqrulan
05-02-2010, 16:16

Det var väldigt brutalt, jag läste nånstans att någon hängde upp dom på en klädstreck i källaren ha, ha, jag skulle aldrig våga! Men naemi, vattnar du då bara rakt ner i säcken!?

Brukar ingen dö för dej?
Ja det finns nog lika många knep som det finns pelargoner.
Jag tycker det är så roligt att läsa om alla olika tips.
Men jag tror nog att Naemi hade det brutalaste förslaget men det tyder ju på att pelargoner är väldigt tåliga.
Jag har också läst om detta att hänga upp pelargoner - upp och ner - på ett snöre i taket.
CITAT (Bassam @ 04-02-2010, 23:07)

Hej
Det finns växter lag som säger att vi kan omplantera krukor växter under vår .
H:Bassam
Vad menar du med lag ?
Ja jag vattnar rakt ner i säcken. Jag har två säckar o ca 8 pelargoner i varje. Säcken rullar jag ner lite och får stå öppen, jag knyter alltså inte ihop säcken. Vattnar ytterst lite ( ca ½ liter) ungefär 2 ggr från okt till feb. Är noga med att det inte blir väta som står i säcken eftersom det kan orsaka mögel. Hellre för torrt än för blött.
Under alla år har någon dött, men det har varit små små plantor, med typ i gren på. Annars har alla kommit tillbaka med full kraft. Helt otroligt. Himla bra eftersom jag har ont om plats annars att härbärgera alla pelargoner under vintern. Nu tar de ju inte stor plats alls, och kan nästan glömmas bort under vintern.
Jag tycker att alla som är tveksamma att testa nästa vinter med en eller ett par pelargoner. Ni kommer sannolikt bli överraskade av pelargonens fantastiska överlevnadsförmåga.
Nu skall jag åka o köpa provadopinnar och lösa upp i vattenkannan, som jag fick tips om här på forumet. Förhoppningsvis tar det död på alla blomflugor som jag har. Vill inte att de finns nu när jag snart skall sätta mina spetspaprika frön.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.