Full version: Vad vill min Hoya ha?
lenabritta
Köpte i höstas en Hoya på en handelsträdgård. Den var nedsatt i pris och jag såg min plikta att förbarma mig och försöka få fart på den! Hälften av jorden hade tippat ut och den såg ganska ledsen ut!
Glömde kolla vilken sorts Hoya det var. Nån som vet vad den heter? Hur ska jag ta hand om den för att den ska ta fart och börja växa o må bra igen? Gav den ny jord när den kom hem i höstas (sensommar?).
Planetera om eller vänta? Behöver den extra belysning? Tacksam för tips! rolleyes.gif
sqrulan
Det ser ut som en hoya compacta den har lite vridna blad. Jag planterar mina hoyor i vanlig blomjord men med småleca, perlite och orkidejord iblandad för att få den mera genomsläpplig. Hoyor gillar att få duscha då och då och få liiite näring.
Enligt min hoyabok så är den en nära släkting till den vanliga H carnosa och det står att den klarar av det mesta, som att stå mörkt, torka och växa i gammal jord men vill man att den ska blomma och växa fint så ska den helst stå i ett fönster, planteras om och vattnas regelbundet när jorden torkat upp

Jag har själv en compacta som jag fick på en trädgårdshandel, jag fick två stycken men den ena vårdade jag ihjäl! innocent.gif
Lycka till!
JenniL
Det där såg ju inte så roligt ut. I det här läget hade jag nog tagit skott på den för att vara säker på att få någonting som överlever alls i slutändan.

Min compacta hänger i ett österfönster och jag låter den inte torka ut alltför mycket mellan vattningarna. Enligt min erfarenhet har de lätt att mögla om man vattnar för mycket så det är en ballans. Man får även hålla koll efter ohyra mellan bladen eftersom det är lätt att gömma sig där om man är en lus eller dylikt.

/J
Crazy4Flowers
Du får nog beskriva mer hur plantan ser ut, hur ser stammen ut? Har du tittat efter röd spin? man kan oftast hitta dom vid bladfästet, har du riktigt bra belysning och ser bra så kan du se dom med blotta ögat men bäst är med lupp eller förstoringsglas. Har plantan stått kallt kanske och frysit några blad?

Det är nog en bra ide att ta ett par skott. Sätt dom i en kruka med jord med plastpåse över.
Bassam
Hej

Om de skötsel inte bra , de ska få ohyra ,men ska attackera ohyra snabb .

Obs man kan spreja dom på vatten några gångar under veckan.

H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon