|
sqrulan
04-02-2010, 12:13
Är det fler än jag som tycker att Tradera har blivit sämre, nu tänker jag mest på frösidan. Det är ju vissa som säljer likadana fröer om och om igen och om man ska gå igenom allt bara för att se om man hittar något kul så är det ibland 40 sidor eller fler med samma säljare och likadana fröer. Jag tycker att det är trist och det verkar bli fler och fler firmor som säljer. Jag tycker även att det är jobbigt då det står 1 krona som högsta pris och då man sedan läser informationen så är det betydligt dyrare frakt, jag kan förstå hur dom tänker men det känns så konstigt ändå! Ja jag blir osäker och hoppar över istället. Nu tycker ni kanske att jag är en gnällspik! Nu har jag bara blivit lurad en gång på 22:- men det gjorde mej så osäker så om något verkar konstigt så hoppar jag över för säkerhetsskull. Vad tycker ni? Är det något som ni tycker att man ska vara extra noga med? Har ni blivit lurade där nångång? Jag grubblar också över hur det kan löna sig att sälja fröer som man bara tjänar någon krona på, tradera ska ju också ha sina procent? Det är inget negativt med mina frågor utan jag bara undrar.
Fast det är ju så att om man säljer för 1-3 kronor så kostar det inget på Tradera. Men att ta sig besväret för 1:- är ju lite konstigt...
Kollade på deras nya prislista, om man säljer något för 4:- så ska Tradera ha 3,30 kr av det så då är det ju verkligen ingen affär...
Om det där med osäkerhet vågar jag inget säga - det är ju så svårt det där... Man vill ju lita på folk och att de är lika bra och ärliga som en själv men det är väl som alltid att ett fåtal människor förstör för merparten. För visst måste det ju vara så att den allra störtsa procenten av försäljningarna går bra till.
Alexander-VG-zon3
04-02-2010, 12:30
Tradera har inte blivit sämre (möjligen kanske för att dom ändrat kostnaderna), det som säljs är ju inte ''från tradera'' utan från företag eller privatpersoner därför så varierar det mycket både i kvalité och i sorter.
jag handlar aldrig fröer på Tradera längre, utan handlar istället fröer på andra ställen som jag tycker håller bra kvalité. på Tradera får man ju allt möjligt både bra kvalité och rätt sorter och dålig kvalité (kanske rent av redan döda frön) och fel sorter. och jag har blivit ''lurad'' på Tradera ett par gånger. nu mera handlar jag endast plantor där av säljare jag vet eller som ser seriösa ut.
dock har jag på senare tid börjat handla växter på alla dess Ebay-sajter och ''lämnat'' Tradera.
sqrulan
04-02-2010, 12:38
 Jo nog vet jag att det inte är "från Tradera", vad jag tycker är att firmor borde väl ha egna sajter på nätet för det blir så trist att kolla på samma hela tiden. Jag som är så usel på matte blir ändå förvånad över hur mycket Tradera tar från vinsten, det blir inte mycket kvar. Jag sålde 2-3 hoyor en gång för något år sedan och blev så förvånad över hur lite jag tjänade på det.
Den/de som sitter bakom Traders har ju världens affärsidé! Sitta och tjäna en massa pengar medan alla andra gör det mesta jobbet, bara hålla lite koll på hemsidan osv.
Alexander-VG-zon3
04-02-2010, 14:11
CITAT (Peztis @ 04-02-2010, 13:52)  Den/de som sitter bakom Traders har ju världens affärsidé! Sitta och tjäna en massa pengar medan alla andra gör det mesta jobbet, bara hålla lite koll på hemsidan osv. Tradera är uppköpt av Ebay. så det är ''Ebay som är baklom''.
Crazy4Flowers
04-02-2010, 14:48
Jo nog har jag gjort dumma affärer när det gäller fröer, bjöd på några fröer och upptäckte att det gick att köpa från fröfirma för mycket bättre pris och dessutom var med många fröer istället för bara några få. Ännu sämre blir det ju när man köper dyrt och aldrig stoppar dom i jorden Tror att en riktig fröfirma är mera seriös och så vet man att kvaliten är troligen bra mycket bättre.
CITAT (Crazy4Flowers @ 04-02-2010, 14:48)  Jo nog har jag gjort dumma affärer när det gäller fröer, bjöd på några fröer och upptäckte att det gick att köpa från fröfirma för mycket bättre pris och dessutom var med många fröer istället för bara några få. Det där har jag också sett några gånger, att folk budar långt över priset för en ny! Att man inte kollar upp det innan eller är det så att man helt går in i tävlingen och bara SKA VINNA!??!?
sqrulan
04-02-2010, 15:46
 Ja det där kan verkligen trissa upp känslorna, ibland så har hjärtat nästan stannat av all spänning! Fördelen kan jag tycka är att man inte får så många fröer, vissa firmor har så stora fröportioner så det räcker i all evighet. Ska man odla i liten skala så gillar jag Tradera och visst kan väl vissa fröer vara dåliga men det får man väl ta då. Det finns nog både för och nackdelar!
Gudrun i Göteborg
04-02-2010, 19:06
Hänger på sqrulan. Ja visst är det bra att köpa lagom mycket fröer men jag gick på en nit förra veckan. Till största delen beroende på mig. Jag bjöd på lavendelfrön och "vann" (fånigt uttryck). När jag öppnade jag den hopvikta papperslappen med fröerna så hittade jag dom inte  Dom var så små ju! Och dessutom var det bara tio, vilket jag inte var uppmärksam på när jag bjöd. Nåväl, tre har grott i alla fall.
Jag har köpt på Tradera senaste veckan och det är ju som ni säger, i de flesta fall blir det inte billigare än att köpa nytt. Och man får ju inte många frön heller. Vad som kommer upp får också bli en överraskning. Det var mest en kul grej men jag kommer inte köpa fler gånger. Man vet ju aldrig vad man får, i slutändan.
Eva Hedström
05-02-2010, 08:40
Men... ibland finns det fröer på Tradera som handlarna inte saluför, i alla fall inte de svenska fröfirmorna. Har nyss handlat frö till en Ökenros (succkulent inneväxt) som jag hoppas ska gro. En del köper en trisslott, jag handlar för 25 kr på Tradera. Nöje som nöje, tänker jag glatt och får mig en liten spänning i vardagen!
Men visst är det mycket av samma sak Sqrulan, absolut. Och lurendrejeri är alltid snopet!
Crazy4Flowers
05-02-2010, 09:13
Ökenros kan man köpa hos Tradwindsfruit, dom har även ett mycket stort utbud på annat spännade, bla grönsaker i massor, portot vart på min senaste beställning $3,50 = om $=8:- blir det 28: totalt och det är då inte mycket. Sök på Adenium eller Desert Rose. Dom är supersnabba med leverans dessutom. VARNING för farlig sida speciellt för oss frönördar www.tradewindsfruit.com/
Jag tycker också Tradera har vissa fördelar, tex ett bra ställe att sälja oisolerade fröer på. Som köpare förväntar man sig inte så mycket. Om man skulle köpa oisolerade fröer i en butik/shop skulle man nog bli ganska sur om man fick en hybrid.
Tradera är också mycket lätt vilket är bra.
Sen att vissa bjuder som tex för något år sedan när alla skulle ha Penis Peppar och 5 eller 10 frön kostade nästan hundra kronor för oisolerade frön känns lite väl. Speciellt när det gick att köpa från flera firmor för ca 20 kronor. Då så klart isolerade men under namnet Peter Pepper.
Jag handlar sällan på Tradera idag, men köpte några av mina första fröer där. Det är en bra ingångsport till odlarintresset.
Patrik
sqrulan
05-02-2010, 11:21
Jag tycker också att det är kul att handla på Tradera och jag kommer nog att fortsätta, men det vore roligare om det var mera "privat" personer som sålde fröer istället för som det nu är. jag tycker helt enkelt att det blir tråkigt att läsa/ se samma blomster fröer till salu om och om igen, det blir ingen variation. Jag minns också att det blev enormt höga priser på frö till svart stockros för något år sedan och jag var nog med och fajtades den gången. Hos dom flesta fröfirmor måste man handla för en viss summa och frakt/exp,avg kostar ju en del detta slipper man på tradera så ska man bara ha några sorters frö så är nog Tradera billigast ändå, kvaliten kan ju däremot vara olika. Det måste väl även vara en viss förlust för seriösa fröfirmor så snart har vi väl även dom på Tradera, kanske dom redan är? Tradera är spännande och jag kommer nog att hålla på i vanligt tempo.
skogstroll
07-02-2010, 10:25
jag har lyckats bra med mina frököp på Tradera, nu sist Mustard Habanero-frön för 12 kr + porto. Det ska bli spännande om fröna är OK
tommot123
13-02-2010, 20:26
CITAT (Peztis @ 04-02-2010, 12:26)  Fast det är ju så att om man säljer för 1-3 kronor så kostar det inget på Tradera. Men att ta sig besväret för 1:- är ju lite konstigt...
Kollade på deras nya prislista, om man säljer något för 4:- så ska Tradera ha 3,30 kr av det så då är det ju verkligen ingen affär...
Om det där med osäkerhet vågar jag inget säga - det är ju så svårt det där... Man vill ju lita på folk och att de är lika bra och ärliga som en själv men det är väl som alltid att ett fåtal människor förstör för merparten. För visst måste det ju vara så att den allra störtsa procenten av försäljningarna går bra till. Man kan ju alltid kolla försäljarens omdöme! Är det bra så är det ju ganska säkert!
tommot123
13-02-2010, 21:28
CITAT (Peztis @ 04-02-2010, 12:26)  Fast det är ju så att om man säljer för 1-3 kronor så kostar det inget på Tradera. Men att ta sig besväret för 1:- är ju lite konstigt...
Om det där med osäkerhet vågar jag inget säga - det är ju så svårt det där... Man vill ju lita på folk och att de är lika bra och ärliga som en själv men det är väl som alltid att ett fåtal människor förstör för merparten. För visst måste det ju vara så att den allra störtsa procenten av försäljningarna går bra till. Tradera är ena riktiga utsugare! Höjer sina priser från 2 :- till 3,50:- !!!!!!Hoppas att man väljer till exempel Budera att sälja på istället för Tradera!!!!!!
Alexander-VG-zon3
13-02-2010, 21:33
CITAT (tommot123 @ 13-02-2010, 20:26)  Man kan ju alltid kolla försäljarens omdöme! Är det bra så är det ju ganska säkert! med fröer är det ju svårt, även om säljren fått bra med omdöme kan ju ändå fröna vara av dålig kvalité eller bli nåt som man inte tänkt sig.
tigrella
13-02-2010, 21:56
Har hittat en kanonsäljare, rak och ärlig mycket bra grobarhet på hennes fröer. Men visst finns det nackdelar med endel andra säljare, men som någon tidigare sagt kan man få tag på lite unika fröer där och inte så stora mängder då man har ett konstigt tänk att alla måste ner i jorden...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|