Peztis
Jag har fått frön på Sibirisk hjärtstilla, Leonurus sibiricus, som jag har sått och de har kommit upp fint. Men det är ju fortfarande vinter, var jag för snabbt ute?
Har aldrig sått denna växt tidigare och vet inte hur den ska behandlas riktigt... Fast det kanske inte är så kinkigt?

Någon som har tips, råd och erfarenheter?
flisarn
Hej Peztis
Googlade lite och hittade detta;
Läkeväxt mot bakterie- och svampsjukdomar.
Uppskattas av bin och fjärilar.
Zon V-VI, krydd- medicinal växt, flerårig, sol- halvskugga, 130cm.
Såtid 3-5, 10-11.grotid 30-90dagar, förkultiveras, blomtid juni- augusti

Vet inte vad man ska göra med dom när dom grott :no:
h/flisarn
Peztis
Tack för hjälpen!

Jag tycker att jag har letat efter info men bara hittat att den är en drog och går att röka som cannabis (fast mildare, kallas även för liten cannabis eller vad det nu var)! Jisses, jag var tvungen att kolla och det säljs frön på Impecta... så visst måste den vara tillåten att odla!?!? För sitt skönhetsvärde då, menar jag! giggle.gif
flisarn
4. Lättgroende perenner. Sås utomhus i lådor, krukor eller på ogräsfri kalljord, alternativt i kallbänk, under våren, mars-maj. Sådden placeras i halvskuggigt läge. Perenner omskolas normalt en gång. Vintertäck gärna småplantor första vintern. Vissa arter kräver längre tid. OBS! Frö till perenner med odlingsanv. nr 4 kan även sås utomhus under hösten. Många perenner gynnas av höstsådd.

Hittade på exoticgarden.fi
Det intressanta var att i 2009 frökatalog grodde den på 30-90 dagar. men på 2010 på 10-30dagar confused.gif

Sen undrar jag om du råkar veta om man lider av bakterie- eller svampsjukdom om man använder den som drog a0a.gif rolleyes.gif whist.gif
Eva 33c
Jag brukar så den varje år och använder den som sommarblomma. Jag sår den inomhus i mars och den brukar gro på en vecka. Kanske är du lite tidigt ute, de växer ganska fort. Extraljus och lite svalare temperatur kan nog behövas.
Dessvärre har den aldrig överlevt någon vinter hos mig, och inte heller självsått sig. Så det där med härdigheten ställer jag mig lite tvivlande till.
Är det någon här på forumet som har den som perenn i rabatten?
Den är väldigt fin i alla fall.
Rosmarin
Jag har sått Leonorus Sibiricus för första gången i år. Jag sådde i slutet av december och de står fortfarande i kylan tillsammans med alla andra som ska stratifieras. Tänkte ta in en del av dem i mitten/av slutet av februari.
Eva 33c
Kallperiod behövs inte för denna växt, men de tar inte skada av det heller.
Peztis
Tur att jag inte sådde alla fröer jag hade, får så några till framåt mars då.
Ska ta och skola om de som har kommit upp och ställa dem svalare och med extra belysning så får vi se hur de beter sig.

Nu vet jag i alla fall till nästa gång... man lär sig väl någon gång - kanske!
brunofalukorv
Kan man odla den inomhus?
Bassam
Hej

De gror under temperatur +22 till +25 så det är bra om du sår dom på ( JUNI _ JULI AGUSTI ) men inom hus du kan så dom hela året.

H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon