|
Epikuros
04-02-2010, 16:47
Med några dagars och veckors mellanrum har jag sått olika frön i kruka här hemma under 2*36w lysrör i fyra små drivhus, men ingenting verkar vilja växa. Jag vattnar vid behov underifrån och sköter om dem som om de vore mina barn.
Vad är det som tar sån tid?
Det enda tecknet jag fått är från något som kan vara ogräs (eller också inte...) och från vad jag tror är ett enstaka capsicum annuum-frö.
Vad är det för något som du sått? Har du optimala förhållande för respektive art? En del kräver hög temperatur för att gro, andra ganska låg. Många är mörkergroende medan andra kräver ljus för att gro. Är det fröer från härdiga växter behöver de oftast köldbehandlas eller stratifieras innan de kan gro.
Epikuros
04-02-2010, 17:11
CITAT (Erland @ 04-02-2010, 17:04)  Vad är det för något som du sått? Har du optimala förhållande för respektive art? En del kräver hög temperatur för att gro, andra ganska låg. Många är mörkergroende medan andra kräver ljus för att gro. Är det fröer från härdiga växter behöver de oftast köldbehandlas eller stratifieras innan de kan gro. Det är en salig blandning, det enda som skulle vara ljusgroende vad jag läst mig till är Echinops Bannaticus (Blå Bolltistel). Annars är det Strelitzia Reginae, Avocado, Crataegus Intricata (som borde ha stratifierats, vilket jag glömde så den förvånar mig inte), Capsicum Annuum (två sorter), Passiflora, Kiwi, Clematis 'Korean Beauty' och Ficus Benjamina samt Citron. Jag kan föreställa mig att träden och buskarna tar sin tid. Men vad har det blivit av min chili..? Måhända att jag missat att skriva ned något, men jag klantade mig när jag satte ned allt och märkte endast Strelitzian.
En del arter kan ta tid på sig för att gro och ibland får man fröer som är för gamla. Här är en bra sida med tips om hur olika arter ska behandlas: http://www.algonet.se/~sta-bod/frosida.htm
sqrulan
04-02-2010, 18:52
Jag läste att passiflorafröerna ska helst sandpappras och sedan blötläggas några dygn.
Epikuros
04-02-2010, 18:54
CITAT (sqrulan @ 04-02-2010, 18:52)  Jag läste att passiflorafröerna ska helst sandpappras och sedan blötläggas några dygn. Kanske det. Jag hittade inget om det och det är ju rätt klena, små frön så det känns lite tveksamt att det skulle behövas.
Rosmarin
04-02-2010, 19:42
Här kommer ytterligare en länk som kanske kan hjälpa dig: Tom ClothierDet behövs tålamod när man väntar på att det man har sått ska gro. Väldigt mycket ibland... Edit: Länken fungerade inte...  men det gör den nu!
Epikuros
04-02-2010, 21:00
CITAT (Rosmarin @ 04-02-2010, 19:42)  Här kommer ytterligare en länk som kanske kan hjälpa dig: Tom ClothierDet behövs tålamod när man väntar på att det man har sått ska gro. Väldigt mycket ibland... Edit: Länken fungerade inte...  men det gör den nu! Kanske det, men varför har ett frö gått igång men inget annat? Det finns ju flera av samma sort. Det är bara det som stör =/
Åsa, mälardalen zon 2
04-02-2010, 21:11
Strelitzia kan ta mer än 1år på sig att gro, det som oroar mig är att du säger att du vattnar vid behov i drivhuset. I ett drivhus är det fuktigt och det brukar nästan inte avdunsta något så man brukar sällan behöva vattna sådderna, sådderna ska vara fuktiga ej blöta, övervattning med ruttna frön är vanligaste nybörjar misstaget. +Inga av dessa fröer behöver ha extra belysning innan de grott, vanligt dagsljus ett par timmar om dagen brukar räcka för ljusgroende fröer.
Crataegusen kan du ställa ut el. ställa i kylskåpet.
Epikuros
04-02-2010, 21:14
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 04-02-2010, 21:11)  Strelitzia kan ta mer än 1år på sig att gro, det som oroar mig är att du säger att du vattnar vid behov i drivhuset. I ett drivhus är det fuktigt och det brukar nästan inte avdunsta något så man brukar sällan behöva vattna sådderna, sådderna ska vara fuktiga ej blöta, övervattning med ruttna frön är vanligaste nybörjar misstaget. +Inga av dessa fröer behöver ha extra belysning innan de grott, vanligt dagsljus ett par timmar om dagen brukar räcka för ljusgroende fröer.
Crataegusen kan du ställa ut el. ställa i kylskåpet. Innan körde jag blomsprutan när det var torrt upptill, ett par sprut varje morgon och samma sak nästa morgon. Enklare att hälla vatten under krukorna istället och slippa vattna ett par dagar. Men jag har bara gjort det 2-3 ggr hittills. Kanske inte är nån fara då? Men du tycker alltså att jag ska hålla mig till blomsprutan? Jag skulle flytta Crataegusen om jag visste vilken det var, också ett nybörjarmisstag, att inte märka krukorna ordentligt, men så hade jag ack så bråttom att få ned allt, jävla iver =P Edit: Anledningen till att jag har extra belysning är att jag inte har plats vid fönstren. Jag kör med ljuset på 16 timmar om dagen. Angående ljusgroende frön så har jag inte fått någon information om att några frön utom Echinopsen skulle vara det.
Åsa, mälardalen zon 2
04-02-2010, 21:37
Om du har plastlock på sådden vilket du borde ha eftersom det ska vara nära 100% luftfuktighet till sådder så borde du bara behöva kolla vattningen med runt 1 veckas mellanrum (kanske 2 veckor och kollande betyder inte att man måste vattna) småduschande med blomspruta varje dag är just vad jag pratar om när det gäller övervattning.
Epikuros
04-02-2010, 21:43
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 04-02-2010, 21:37)  Om du har plastlock på sådden vilket du borde ha eftersom det ska vara nära 100% luftfuktighet till sådder så borde du bara behöva kolla vattningen med runt 1 veckas mellanrum (kanske 2 veckor och kollande betyder inte att man måste vattna) småduschande med blomspruta varje dag är just vad jag pratar om när det gäller övervattning. Fanken... Då får jag väl vänta och se om det händer något. Men vad rekommenderar du? Hur ofta och hur mycket?
Åsa, mälardalen zon 2
04-02-2010, 22:06
Det där med vattning är ofta det allra svåraste när det gäller växter det är det som är gröna fingrar eller bruna fingrar. Är man van kan man känna på vikten på krukan/lådan ifall den börjar torka upp = den blir lätt. Som nybörjare kan det vara lättast att köra ner ett finger i jorden och känna efter. Det ska vara fuktigt där fröet ligger, det får inte kännas kallt och dyblött fröerna behöver syret också, när det är nästan 100% luftfuktighet avdunstar inget, och frön dricker just inget vatten = så hemskt mycket behöver man inte tillsätta. Hur mycket man vattnar och när går aldrig att säga utan man måste se och känna på jorden.
Överbölingen
05-02-2010, 00:52
Vansinniga frököp har visat sig skall gro inom 15 till 24 månader. Praktbetonikerna som jag sådde för tredje året i rad visade sig till slut vara det jäkla ogräs i brättena som jag plockade bort. Hav tröst och när det börjar bli rönnbär och björkhängen på dina groddar då är det fel grejor. Antingen har vinden blåst dit frön eller också har lilla pippi skitit prick i din sålåda. Hav tröst. Det kan ta upp till någon månad eller ett år innan du få en grodd. Men under jorden händer det saker som du inte ser. Min grundregel är, efter tio års trial and error, att kommer det inte upp något så är jag extra noga med att hålla jorden fuktig och pysslar om tomma brätten upp till två år. Att det sedan kommer upp en Salix spelar ingen roll. Pyssla, vattna lagom och "GLO" upp sådderna. Läs över dem och dröm om sagolika blommor, buskar och träd. Här i Jämtland tar det exakt 14 dagar från sådd tills du kan känna ett killande i handen om du stryker den över en nysådd gräsmatta. Plocka upp luppen och beskåda det hårtunna lilla livet som du sedan svär över när du klipper gräsmattan. Gör fler rabatter! Gräsmattorna hos oss heter grönområden. Då är det inte 100 % noga med maskrosor, daggkåpor och revsmörblommor. Däremot är vitklöver* och styvmorsviol* välkomna. *Lyckas inte få in bilder här men kolla i Allt om trädgårds forum i mina fotoalbum. Dessutom kan man ju säga hej till helikoptern! (Genom att klippa 8 meter höga bokstäver på lägdan  ). Imin blogg läser du om livet i Överböle.
Epikuros
05-02-2010, 05:24
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 04-02-2010, 22:06)  Det där med vattning är ofta det allra svåraste när det gäller växter det är det som är gröna fingrar eller bruna fingrar. Är man van kan man känna på vikten på krukan/lådan ifall den börjar torka upp = den blir lätt. Som nybörjare kan det vara lättast att köra ner ett finger i jorden och känna efter. Det ska vara fuktigt där fröet ligger, det får inte kännas kallt och dyblött fröerna behöver syret också, när det är nästan 100% luftfuktighet avdunstar inget, och frön dricker just inget vatten = så hemskt mycket behöver man inte tillsätta. Hur mycket man vattnar och när går aldrig att säga utan man måste se och känna på jorden. Okej. Men då utgår jag från att krukan ska vara snustorr och väldigt lätt i framtiden. Samt att jag absolut inte ska vattna mer än en gång i veckan. Övning ger färdighet, så jag är glad att jag inte satte ned alla mina frön på en gång. Men ska jag vänta ut dem eller så nytt? För jag har VÄLDIGT begränsad yta... =/
Åsa, mälardalen zon 2
05-02-2010, 06:38
sådden får INTE vara torr det ska finnas fukt där fröet är annars gror det inte. allt handlar om att vara lagom i vattningen.
Epikuros
05-02-2010, 09:39
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 05-02-2010, 06:38)  sådden får INTE vara torr det ska finnas fukt där fröet är annars gror det inte. allt handlar om att vara lagom i vattningen. Då tar jag till blomsprutan vid behov i framtiden helt enkelt. Tack för alla bra svar! Vore hopplöst att försöka utan sån respons som man får här =)
Österläge
05-02-2010, 10:17
Hej Epikuros, om jag var du skulle jag nog börja om och göra rätt från början - dvs märka ordentligt och ge dem de förutsättning de behöver. Risken är ju att du nu pysslar om döda frön... Som Åsa skriver behöver fröna inte ljus innan de har grott så det är rätt onödigt att ha lampor på 16 h om dygnet... Det låter väl torrt o tråkigt men läs på ordentligt innan du sår nästa omgång så går det säkert bättre!  Det är ju bara februari än så det borde inte vara för sent att så en ny omgång... Lycka till!
Crazy4Flowers
05-02-2010, 10:48
Hur varmt har du? Chili vill ha runt 24-28 grader för att gro bra. Har du dina öppet eller har du plast på? Med plast på så blir det bra fuktighet och du behöver inte vattna.
Epikuros
05-02-2010, 16:18
CITAT (Crazy4Flowers @ 05-02-2010, 10:48)  Hur varmt har du? Chili vill ha runt 24-28 grader för att gro bra. Har du dina öppet eller har du plast på? Med plast på så blir det bra fuktighet och du behöver inte vattna. De är i drivhus med plastlock under 2*36w lysrör, så varken värmen eller fukten borde vara ett problem.
sqrulan
05-02-2010, 16:45
Jag brukar likna min såjord med en väl urvriden disktrasa, fuktig men inte blöt. Hoppas att det börjar att gro Epikorus, lycka till!
Epikuros
05-02-2010, 16:54
Jag tror jag ska börja om från början nästa vecka. Jag har mer än nog frön av varje sort. Ska dessutom köpa två till drivhus och försöka få tag på mindre krukor.
sqrulan
05-02-2010, 17:42
Men du kan väl spara det du har sått på en bricka med vanlig gladpack/plastfolie över, jag skulle då inte ge upp ännu om jag vore du. Mina chilis har grott bra i vanlig rumstemp på 21-22 grader, vissa behöver varmare men inte alla. Vad jag har förstått så ska en del av det du har sått ta lite tid på sig så spara sådden om du kan.
Åsa, mälardalen zon 2
05-02-2010, 19:23
Du behöver inte köpa en massa specialgrejer jag sår det mesta i bigpack glassburkar , gamla smörpaket, creme fraicheburkar, mjölkpaket etc.(trots att jag har små drivhus) Växterna bryr sig inte om vad du odlar dem i bara du kommer ihåg att göra dräneringshål, och för att hålla luftfuktigheten hög under groningen går det bra att använda gladpack eller plastpåse över sådderna istället för plastkupa.
Epikuros
06-02-2010, 00:37
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 05-02-2010, 19:23)  Du behöver inte köpa en massa specialgrejer jag sår det mesta i bigpack glassburkar , gamla smörpaket, creme fraicheburkar, mjölkpaket etc.(trots att jag har små drivhus) Växterna bryr sig inte om vad du odlar dem i bara du kommer ihåg att göra dräneringshål, och för att hålla luftfuktigheten hög under groningen går det bra att använda gladpack eller plastpåse över sådderna istället för plastkupa. Det är enklare att bara lyfta på plastkåpan istället för att krångla med gladpack tycker jag, dessutom kostar två drivhus bara 140kr så det är inte så stor skada =) Jag ska nog använda vita plastmuggar för frösådden nästa gång, billigt och bra! Måste bara se till att göra hål på dem!
Åsa, mälardalen zon 2
06-02-2010, 09:32
Det är dock ofta lättast att hålla jämn fuktighet i större jordvolymer än små så ska man så lite mer av någon sort kan det vara bra att så i något större och sedan skola ut växterna en och en i krukor. Man kan även så mer än en sort i en stor låda ex. 3sorters tomat i en big pack glassburk, sår man fröerna i rad och sätter dit en etikett vid varje kan man ändå se skillnad när man ska skola ut växterna. (att odla helt olika växtslag i samma låda är dock inte att rekommendera eftersom de då kanske behöver olika förhållanen och liknande + det kan skilja för mycket i hur snabbt de gror).
Epikuros
06-02-2010, 14:37
Jag har nu gjort om allting, sådde i så/kaktusjord (som redan blivit vattnad i säcken genom något slags mirakel...) och väntar med spänning på (förhoppningsvis) bättre resultat.
Edit: Ställde in Crataegusen i kylen denna dång!
Hej
Jag tycker om man sår på stora krukor så växter ska göra stora rötter och små grönskar .
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|