Hej!
Jag har hittills använt hönsnät på en ram av gamla brädor för att sålla jord. Det är inte så slitstarkt och jag har funderat på att bygga mig en såll eller harpa. Är det någon som har tips eller idéer på hur jag gör en eller kanske t.o.m. om det finns att köpa färdigt? Jag tänker mig en lutande som släpper igenom jorden och låter det som ska bort (främst stenar) glida av. Detta gör ju att en harpa borde vara lämpligast eller?
Mvh Harald Eriksson
Andreas1974
27-06-2011, 12:31
Hej! Blev det något bygge?
Jag har en ram med något slags hårdplastnät, men den har gått sönder. Jag tänkte byta nät, men jag hittar inte ens var man kan köpa stålnät. Söker jag på nätet hittar jag det varken på Granngården, Byggmax eller XL bygg... som var de tre i närheten som jag kom att tänka på. Vilken slags affärer har det?
Jag tänker mig ett relativt finmaskigt nät med fyrkantiga "hål".
Eva i Västerås
27-06-2011, 13:04
Putsnät (19x19mm hål) finns på bl.a. Biltema, säkert också på Bauhaus, kanske på Granngårn.
Jordsåll finns att köpa, som man ställer över skottkärran. Hålen i det är ca 3 x 10 cm, men jag tycker det rensar rätt bra.
Gossen Ruda
27-06-2011, 19:47
Googla på sträckmetall eller krenelerat galler eller stålnät. Det finns en del som säljer, här i Göteborg har vi Högsbo Järn och Metall. Fast jag är lite osäker på vad de säljer nu sen Stena köpt företaget.
Bengalow
27-06-2011, 20:29
Fågelbursnät med maskor 12,5x12,5 eller12,5x25 mm använder jag i min jordsåll. Det är ett svetsat, galvaniserat nät med 2 mm tråd som håller väldigt länge.
Krenelerat nät som Gossen Ruda skriver om brukar ha en min trådtjocklek av 4 mm, och kostar därefter, men håller i decennier...Det är sådana galler man använder som inbrottsskydd i glasmontrar(skyltfönster). Normalt sett är minsta maskstorleken 50x50 mm...
Gossen Ruda
27-06-2011, 20:31
CITAT (Bengalow @ 27-06-2011, 21:29)

Fågelbursnät med maskor 12,5x12,5 eller12,5x25 mm använder jag i min jordsåll. Det är ett svetsat, galvaniserat nät med 2 mm tråd som håller väldigt länge.
Krenelerat nät som Gossen Ruda skriver om brukar ha en min trådtjocklek av 4 mm, och kostar därefter, men håller i decennier...Det är sådana galler man använder som inbrottsskydd i glasmontrar(skyltfönster).
Det finns klenare varianter av galler. Något med ca 1 cm maskor. Eller har funnits.
Bengalow
27-06-2011, 20:36
En god leverantör som jag handlat mycket med under min aktiva tid. Se deeas lagerkatalog på nät
http://www.sintab.se/
Andreas1974
29-06-2011, 18:15
Jag bor i Borås, så Högsbo Järn blir för långt bort. Sintab verkar vara grossist, d.v.s. inget för privatpersoner?
Jag var på Granngården och på Verktygsboden. Granngården hade ett nät som nog skulle fungera bra, ev. var rullens bredd 2 cm för smalt för ramen, men ändå. Dock säljer de inte längre metervis, utan man måste köpa en hel rulle på 10 meter.
På Verktygsboden hade de något liknande. Även där bara färdigpaketerade inplastade rullar om 10 meter (utöver några sorter med finare maskor, som gick att köpa i valfri längd). Nu är det så att jag mer och mer kommit att avsky allt gammalt skräp som blivit stående (då menar jag rent skräp) – det har vi nog av här hemma, så nästa steg, för att undkomma ytterligare 8,75 meter skräp i ett hörn, får väl bli att titta i alla utrymmen om det finns något gammalt hönsnät och kanske lägga ihop ett par lager nät eftersom kommer att ha för stora maskor om jag hittar något... hur det nu kan bli.
Bengalow
29-06-2011, 21:44
Nå, nu hänvisade jag till Sintabs lagerlista bara för att du skulle se vilka sorters nät som finns. Idén om flera lager hönsnät är inte dum...Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.