Full version: Clematis
lorentz
Jag vattnade min Clematis med guldvatten i somras och den blev verkligen fin, stora fina knoppar och vackra frodiga blad.
MEN..... så mitt i alltihopa så rasar den ned, från ena dan till den andra brunt torrt och visset.
är det någon som har råkat ut för samma sak? och kommer den att ta sig?
octachoron
Vad är det förs sorts klematis, (storblommig hybrid kanske)?
Är den nyplanterad?

lorentz
Den vanliga Jackmani, är mer än tre år gammal
Lotta22
Jag har råkat ut för samma sak och nu gett upp men man kan prova att klippa bort alla delar ovan jord och sedan vattna som vanligt. På hösten tas all tillväxt bort igen. Alla bortklippta delar avlägsnas från platsen och ska inte läggas på komposten. Du kan söka på engelska sidor på "Clematis wilt".
Lycka till!
Kajsa
Det har jag råkat ut för ett par ggr med just dom storblommiga sorterna, men gräv inte upp den, plantan kan komma igen i sommar, om man nu har planterat med fin och djup jord från början, vattnat mycket osv. Första året ska dom klippas ner ca 20 cm och sommaren efter kan man gott nypa in alla skotten så rötterna stärks, blommorna får tyvärr vänta lite.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon