Full version: Billiga pluggboxar
elth12
Vill tipsa Malmöbor om att Weibulls trädgårdsbutik på St Nygatan säljer pluggboxar för 119 kr. Överallt annars jag sett dem har de kostat 199 kr, så jag tyckte att det var ett kap. Får nu se om de funkar också...
Crazy4Flowers
Pluggboxar fungerar utmärkt, problemet är att man ska inte ha långsamtgroede och snabbgroende i samma helst. Bäst är nog att sätta en frösort i en box.
Peztis
Eller som jag som sådde olika fröer i sådana där "ark" och upptäckte sedan att en sort ska in i kylskålet efter en tid... Inte så smart! whistling.gif
Märta-Linnéa
Tack för tipset! Jag visste inte ens att den affären fanns kvar trots att jag jobbar i närheten. blush.gif Eftersom jag bor i Lund är jag bortskämd med Lilla Fiskaregatans trädgårdsbutik men de är inte så billiga.
Nauti
Det finns ett billigare alternativ. Man kan få så många pluggbrätten man önskar sig för ungefär 0:- i form av de som handelsträdgårdar får sina småplantor i. De kastas ändå.
Peztis
CITAT (Nauti @ 05-02-2010, 17:13) *
Det finns ett billigare alternativ. Man kan få så många pluggbrätten man önskar sig för ungefär 0:- i form av de som handelsträdgårdar får sina småplantor i. De kastas ändå.

Bra att veta! Tyvärr har jag faktiskt inga direkt nära mig om man inte räknar Plantagen...
ingrid fuxwall
CITAT (Nauti @ 05-02-2010, 17:13) *

Eller så kan man använda sig av dem som det finns barrträd i och som kan glömmas bakom en sten
Crazy4Flowers
Pluggboxen har andra bra funktioner också dom är inte BARA pluggar du har locket som håller fukten som man lätt kan ställa åt andra hållet och få lite luft igenom jättebra när man ska vänja dom vid att vara utan lock, du kan använda locket för att göra så fördjupningar och så brickan som håller vatten och via kapilärkraften transporterar upp lagomt mycket fukt till jorden ovanför. man kan lätt stapla flera boxar medans man väntar på att sådden ska komma upp eftersom man oftast inte behöver ljus just då. Den kan diskas i diskmaskinen.

Visst finns det billiga allternativ men man får vad man betalar för sas.
ingrid fuxwall
CITAT (Crazy4Flowers @ 05-02-2010, 20:41) *
Pluggboxen har andra bra funktioner också dom är inte BARA pluggar du har locket som håller fukten som man lätt kan ställa åt andra hållet och få lite luft igenom jättebra när man ska vänja dom vid att vara utan lock, du kan använda locket för att göra så fördjupningar och så brickan som håller vatten och via kapilärkraften transporterar upp lagomt mycket fukt till jorden ovanför. man kan lätt stapla flera boxar medans man väntar på att sådden ska komma upp eftersom man oftast inte behöver ljus just då. Den kan diskas i diskmaskinen.

Visst finns det billiga allternativ men man får vad man betalar för sas.

Självfallet får man vad man betalar för men det finns väldigt bra alternativ som man kan återanvända och det jag tänker på har betydligt bättre kvallite än pluggboxen man köper.
Märta-Linnéa
CITAT (ingrid fuxwall @ 05-02-2010, 20:19) *
Eller så kan man använda sig av dem som det finns barrträd i och som kan glömmas bakom en sten

Du menar att man ska ge sig ut i skogen och leta efter...vad? (Jag är kanske ovanligt trögtänkt idag.)
Peztis
CITAT (Märta-Linnéa @ 06-02-2010, 15:32) *
Du menar att man ska ge sig ut i skogen och leta efter...vad? (Jag är kanske ovanligt trögtänkt idag.)

Jag fattar inte heller riktigt... Eller är det sådana man gör själv av tidningspapper...? dunno.gif
RibesRubusVitis
Professionella skogsplanterare får sina granplantor levererade i stora plastflak med fördjupningar. Sådana kan ligga och skräpa ute i naturen...
ingrid fuxwall
CITAT (RibesRubusVitis @ 06-02-2010, 17:19) *
Professionella skogsplanterare får sina granplantor levererade i stora plastflak med fördjupningar. Sådana kan ligga och skräpa ute i naturen...

Pricis så menade jag. Brukar inte gå ut i skogen och leta men hittar jag någon när jag är ute med hunden brukar jag ta hem.
masore
CITAT (ingrid fuxwall @ 05-02-2010, 20:19) *

Och om man inte vill leta i skogen så kan man ringa och fråga en firma som sysslar med plantering om
man kan få några pluggboxar. De slänger dessa efter plantsättning.
ingrid fuxwall
Själv har jag hittat två olika sorter, dels en variant av svart hårdplast som är väldigt bra och som passar perfekt på en normalstor bricka. De är precis som pluggboxen man köper, bara djupare.

Sedan en sort av vit "cellplast" eller vad det nu heter. Den sorten är ganska stor men är lätt att ta isär till mer lätthanterligt format.

Där jag bor har man tagit ner väldigt mycket skog de senaste åren, planterat ny och sedan har man bara dumpat förpackningen lite här och där och en del har jag städat bort
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon