Just nu ligger isen halvmeterdjup på sjön och även om solen nu värmer södersidan på huset så är det ju ändå ett par månader kvar tills våren är här på allvar...
men... det börjar ändå bli dags att planera lite inför sommare.
Jag har en ganska stor brygga nedanför tomten i direkt söderläge. Jag har planer på att snickra ihop två blomsterbänkar som ska stå på vardera sida på bryggan.
Växterna ska gärna hänga ner på sidorna ut mot vattnet.
Vad för växter ska man satsa på som klarar av allt ljus på en brygga i söderläge?
Har ni några trevliga förslag och bilder som kan ge lite inspiration till våren?
Svårt att se det hela framför sig, men tänker snabbt så här - finns det saker att ta hänsyn till: Blåser det väldigt mycket? Är det sötvatten eller saltvatten? Har du naturen inpå knutarna så att växterna ska passa in i omgivningen? Vill du ha perenner eller sommarblommor (om lådan är stor kanske man kan packa in den på vintern om man vill ha perenner?) Jag tänker också att blommorna kanske tyder på att man sitter mycket på bryggan, och då skulle jag undra om det är på morgon, dag eller kväll man sitter där - kanske vita/ljusa doftande blommor om det är ett fint sittställe på kvällen? Ja, det var lite funderingar som dök upp. Själv satsar jag bara på ettåriga blommor, så jag kan inte så mkt sorter och så.
I och med att bryggan ligger i söderläge kommer dom vanliga sydvästvindarna lite snett in mot den västra sidan av bryggan och ibland kan det nog ta i ordentligt men vassen på båda sidor om bryggan skyddar hyffsat.
Det är sötvatten... växterna kommer hamna en dryg meter över vattenytan. Finns det någon smart självbevattninsgrej som kan lyfta vattnet så högt tro?
Mellan bryggan och huset är det cirka 50 meter och merparten täcks nu av någon form av salix... jag var ner dit förut med sågen en timma men med snö ända upp i skrevet klarar jag inte av att vara där så länge...

Tanken är att jag ska få bort så mycket salix som det bara är möjligt för att bereda plats till en utökning av en fårhage som finns på ena sidan om bryggan... tanken är att fåren ska få hålla gräset kort ner till bryggan.
Det lutar nog åt ettåriga blommor... gärna lättskötta med ordentligt väldoftande blommor som möter folk över sjön...
sqrulan
05-02-2010, 17:23
Jag köpte indianmynta och silvernjurvinda som pluggplantor hos esyplant ett år och dom hängde ute på altanen i söder och dom var så himla fina och indianmyntan doftade sååå gott. Det går väl även med penningblad men den kräver väl lite mer fukt.
Jag gillar helichrysum petiolare som spretar iväg sina silvriga slingor och med den kan man plantera något på höjden som matchar silverbladen, vitt är snyggt.
Krasse finns ju i många roliga färger nu och den är ju tålig men jag tycker att den kan bli himla ful ibland.
Krasse är ju väldigt fint, och väller ju väldeliga över kanterna, särskilt på sensommaren när de vuxit till sig. Lättskötta, finns i alla tänkbara färger (nä, men allt från ljusaste gult till mörkaste rött. Brandgula verkar de flesta bli mest glada av).
Sommarmalva kan bli väldigt kraftig, finns nog flera sorter. Jag har haft en vit som blev väldigt stilig, syns på långt håll i kvällningen, men jag tror inte de luktar nåt. Lättskött, men vill nog ha lite mer vatten än krasse.
Luktärter är ju alldeles ljuvligt, och den doften är ju den allra bästa (tycker jag), men antingen får man ha stör (150 cm växte) eller också köpa de mindre varianter som finns (inte prövat dem själv). Luktärter är en smula mer krävande med jorden än de andra, men doften...!
Ja, det finns ju en massa. Mexikansk tagetes är fin (gula blommor på 30-cm "buske" doftar (och kan användas som) fransk dragon. (Både den och luktärterna brukar jag själv förgro för att få kraftigare plantor och tidigare blom).
I våras kom det ut en bok som heter "Sommarblommor hela säsongen". Kolla i den roligt och massor av andra tips än mina.
lorentz
08-02-2010, 14:07
Kanske nåt vackert gräs eller en eucalyptusvide i mitten ?
Sen är ju helichrysum petiolare en tacksam växt som sqrulan ger förslag på.
Gick en designkurs i trädgård för nåt år sen, där fick jag lära mig att starka färger i sol, och milda
i skuggan
I det läget så tror jag att du måste börja med att tänka på bevattningen
I handeln finns något som heter Mona-Tank, googla så förstår du vad jag menar.
Det finns kopior som är billigare än Mona och fungerar lika bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.