Full version: Pelargonjord
Bettis
I höstas satte jag en hel hög med sticklingar i pelargonjord, kruxet är att den blir stenhård som cement, ska det vara så??? ska man kanske hälla i vanlig jord också, sticklingarna växer iof men den ska väl inte vara så hård?
Margith
Jag provade pelargonjorden får nåt år sedan.
Värre jord har jag nog aldrig varit med om!
Precis som du skriver; jorden blev stenhård.. ja som cement.
Det året planterade jag om mina pelargoner 2 ggr, och med tanke på att jag hade närmare 300 st då, förstår du att jag INTE var glad ranting.gif
Jag köper den aldrig igen!! angry.gif

Eva i Höga
Ja, det är kanske inte så ovanligt, jag köpte också spec pelargonjord av en aktad handelsträdgård och fick plantera om alla. Handelsträdgårdens ägare sa att det var det bästa man kunde ha, men de hade säkert inte prövat den själva. Nej, numera tar jag vanlig krukväxtjord och blandar i lite kompost.
Bettis
g.gif jag kan alltså slänga den dyra jorden blink.gif och plantera om dom i "vanlig" jord, undra om man kan lägga cementen i komposten confused.gif
sqrulan
duh.gif Men oj är den så dålig och jag som har en kompis som tänkte köpa denna till sina nya pelargoner, då måste jag nog varna henne.
300 st och omplantering 2 ggr det är ju fruktansvärt, stackare dej!

Jag brukar köpa den där jorden 5 st säckar för 100:- på Granngården och sedan så förbättrar jag den med koskit direkt från bonden i byn och lite lecakulor, det funkade bra förra sommaren och jag inbillar mej nu att det kan vara en av orsakerna att övervintringen har gått så bra för dom har lagrat så mycket energi. g.gif

För några år sedan så var jag så dum och köpte blomjorden på ICA och den blev precis som ni beskriver, det var hemskt tvekar om det var någon jord alls i dom påsarna bara torv.
Hasselforsgarden brukar ha en skaplig jord men den är svår att hitta här uppe i obygden! dunno.gif

Bettis: Kanske du kan förbättra den lite med småleca, perlite, ko på påse eller nåt? Jag brukar använda om den gamla krukväxtjorden efter omplanteringen ute i amplar och lådor men då förbättrar jag den först, inte ska du kasta den.
gnon49
Idag planterade jag om en del pelargoner och även en skott som rotat sig ivatten. Jag köper alltid en bra jord, men ingen specialjord, när jag drar upp växter o frön inomhus. Väl i utelandet blir det billigare jord tillsammans med ko/hönsgödsel. tycker detr fungerar bra, men å andra sidan har jag inga krävande växter där specialjord säkert gör nytta.
Lotta22
Testa det här i sommar! Funkar superbra till allt - bara att blanda i mer eller mindre mängd sand beroende på vad som ska planteras.
Jag brukar annars alltid blanda i rejält med smått grus och sand i billig köpejord, ev lite hönsgödsel och sedan täcka med gräsklipp när det finns. Sticklingar brukar få hälften jord och hälften grus och i botten på krukan lite gödning tillsatt.
Helen i Piteå Zon 5
Jag gillar inte heller Pelargonjorden utan håller mig till Hasselfors jordar
Sollan A
Prövade också pelargonjorden och det blev katastrof... Vattnet låg uppe på jorden, plantorna dog eftersom den var så hårt packad. Riktigt dålig var den ranting.gif
Vanlig bra planteringsjord som man blandar med små lecakulor är vad jag rekommenderar.
theseraphim
Vem är det som gör denna Pelargonjord egentligen bara så man vet om det finns från olika företag?
Eva i Höga
Önskar jag kunde svara! Har inte kvar påsen, slängde den när jag blev irriterad på jorden.
Margith
Jag är inte 100 säker, det är ju länge sedan jag provade den..... men jag tror att den kom från Hasselfors.
Från Hasselfors köper jag P och S-jord, lite dyrare men helt suverän till förodling. Det är en älg på säcken.
Till pelargonerna har jag i stället använt krukväxtjorden från Trädgårdsringen. Kanonbra! Tyvärr har inte min handelsträdgård den jorden längre. Jag minns inte om Trädgårdsringen blev uppköpt eller om min handelsträdgård gick in i nån annan kedja.
Tips på bra jord till pelargoner mottages tacksamt tummenupp.gif
theseraphim
Har själv använt en från Econova och är nöjd med den men jord verkar vara en smaksak.
Bassam
Hej

Jag tycker att säga , varför kan vi inte göra pelargonsjord , vi kan blanda blomjord med lecakol och små grus , men vi ska inte glömma att ger dom näring som inhåller lite kväv från APRIL till SEPTEMPER varje vecka .

OBS vi kan också blanda U jord med små grus och lecakol.

H:Bassam
Sollan A
CITAT (theseraphim @ 15-02-2010, 13:12) *
Vem är det som gör denna Pelargonjord egentligen bara så man vet om det finns från olika företag?

Hasselfors....
Meriona
Det finns två olika sorters Pelargonjord. Dels Hasselfors Mårbacka Pelargonjord som inte är bra men den är ändå ljusår bättre än Blomsterlandets Pelargonjord som är totalt oduglig (som ni nämner ovan den blir stenhård). Jag köper hasselfors P-jord och blandar med småleca till mina Pellar. Fast rotar dem gör jag i såjord.
therese.kvist
Jag brukar plantera allt ute direkt i koskit på påse, funkar alltid bra!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon