[attachment=46871:gasteria_001.JPG]
Jag håller på och delar en gasteria som består av flera skott. Men de är så svåra att ta isär. Är det någon som har gasteria erfarenhet här? Är det något jag bör tänka på?
Eva
Alexander-VG-zon3
05-02-2010, 16:58
jag drar bara isär dom så hårt jag kan. men du bör ju få med rötter så blir ''flytten'' enklare för skotten.
Det var drastiskt....... men okej! :-)
Gudrun i Göteborg
05-02-2010, 17:09
Instämmer med flaxss. Ibland tar jag hjälp av en kniv och skär rätt igenom. Men se till att det finns rötter på varje del.
Alexander-VG-zon3
05-02-2010, 17:10
kolla först så att alla har rötter, små skott med få rötter bör vara kvar så att dom kan utvecklas mer. mer rötter dom har så brukar dom etablera sig snabbare, utan eller få rötter tycker jag tar lång tid på sig innan dom kommer igång.
annars som jag skrev drar jag så hårt jag kan (håll om basen inte om bladen eller om rötterna). märkler du att dom går sönder i rötterna så får du ju dra mindre och kanske försöka trassla ut dom med nåt.
(oj råkade skriva samtidigt). men som Gudrun skrev ta hjälp med någon kniv eller pinne.
sqrulan
05-02-2010, 17:13

Japp, så gjorde jag då jag hadde en gasteria, det är ganska lätt att se rötterna för om jag minns rätt så är dom ganska tjocka och synliga. Min växte som ett tok och älskade sin trånga kruka tills den inte rymdes mer, jag minns inte om jag gav bort den eller om den dog tillslut.
Tack alla ni!
Min har stått länge i fel jord - för tät jord. Så det är svårt att komma fram genom jord o rotklumpen. Har med hjälp av kniv och handkraft fått loss några och funderar nu på om jag skall låta mittklumpen vara orörd...
sqrulan
05-02-2010, 17:36
Gör som du tycker är bäst, det är väl själva "modern" och dom som du har fått lös nu är "barnen", vill du så kan du ju dela den engång rakt igenom det spelar ingen roll det enda som kan döda den är för mycket vattning. Om du delar den så låt själva sårytan torka ett tag så att inte jordbakterier tar sig in.
Fast jag är ingen expert!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.