Trampendal
06-02-2010, 02:43
Hej!
Jag har samlat på mig en del pelargoner de senaste åren och lyckats få de flesta att överleva vintern på glasverandan (håller cirka 10 grader), med
vattning ca varannan vecka. Förra sommaren köpte jag även några fuchsior, dessa verkar inte vara lika lätta att övervintra.
När jag nu fick Rockdalas katalog blev jag förstås sugen på ännu fler fuchsior (förutom alla pelargoner jag ska köpa). Men hur ska man bäst vinterförvara fuchsiorna?
De har andra behov än pelargoner, det har jag förstått och jag vill inte köpa sticklingar för att sen "dumpa" dem i höst. Hur vill de ha det tro?
10 grader och vatten varannan vecka är i alla fall inte deras stil, det ser jag på dem. :-(
Åsa, mälardalen zon 2
06-02-2010, 09:49
Det borde gå bra att ha dem på glasveranda i +10C det borde vara ett riktigt bra ställe för fuchsia, jorden ska hållas åt det torrare hållet det gör inget om ytan är torr bara det är lätt fuktigt längre ner, många fuchsior ser ganska döda ut under vinterförvaringen då de tappar alla blad och står där med bruna pinnar men oftast brukar de grönska igen (ifall man inte vattnat för mycket så de ruttnat, vattnat för lite, eller om man INTE lyckats klara sig ifrån öronvivlarna som käkar upp rötterna). Vid temperaturer runt kylskåp så brukar de dock kunna grönska tidigare och ev. ha lite blad kvar under vintervilan fuchsior måste ju inte tappa alla blad vid vintervilan.
Såhär ser ofta mina fuchsior ut, mina står dock något kallare och mörkare (+jag måste klippa ner dem för att de ska kunna ställas på en hylla)
Trampendal
06-02-2010, 22:36
Tack för info Åsa.
När jag ser dina inser jag att mina kanske inte är så döda som jag trodde.
Jag har inte klippt ner mina, de var rätt små i höstas, men sist jag tittade till dem hade alla blad rasat av
så då trodde jag det var kört, men nu tändes hoppet.
Jag ska klippa ner dem i veckan då ser jag väl om det finns nåt liv kvar.
Hej
Du kan klippa dom på våren före omplantering . .
H:Bassam
Åsa, mälardalen zon 2
07-02-2010, 09:18
Man måste inte klippa ner fuchsia ofta kan man få jättefina knotiga buskar ifall man inte klipper ner så mycket (själv klipper jag pga platsbrist, jag förvarar mina i mina föräldrars förråd och de vill inte ha fuchsior stående på golvet så jag måste kunna ställa in dem på de platser som finns på hyllan)
Trampendal
08-02-2010, 00:05
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 07-02-2010, 09:18)

Man måste inte klippa ner fuchsia ofta kan man få jättefina knotiga buskar ifall man inte klipper ner så mycket (själv klipper jag pga platsbrist, jag förvarar mina i mina föräldrars förråd och de vill inte ha fuchsior stående på golvet så jag måste kunna ställa in dem på de platser som finns på hyllan)
Okej, då struntar jag nog i att klippa eftersom de är rätt små.
Men grenar de sig utan beskärning? Mina har inte grenat sig nåt vidare.
Hej
För att dom ska grena bra ,de behöver klippa .
Trampendal
08-02-2010, 22:39
CITAT (Bassam @ 08-02-2010, 01:36)

Hej
För att dom ska grena bra ,de behöver klippa .
Tack för info Bassam.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.