CITAT (vitavargen @ 06-02-2010, 16:06)

Granatäpple(buske) tål väldigt kalla klimater. Även väldigt kalla och varma också. jag skulle tro att den klarar alla zoner i Sverige, dock inga frukter hinner mogna med de korta somrarna.
Sett buskarna både i Sydeuropa och i Mellanöstern. Väldigt fina är de med vackra blommor som utvecklas till frukter.
är du säker på att det är verkligen granatäpple du menar dvs Punica granatum. så det inte är nåt likande du menar typ
Kvitten - Cydonia oblonga eller Mispel - Mespilus germanica eller Rosenkvitten - Chaenomeles japonica ?.
Granatäpple med tur kan man få att överleva en mild vintern i zon 3 . annars så är det zon 0-1 som gäller och då i ett skyddat och varmt läge och även i zon 1 fryser den ner ibland. jag har haft på friland ett granatäpple som tyvärr inte lever än en kall vinter frös det veck. beroende på namnsort tål dom mellan -10c -18c. det är i allafall min erfahet av härdigheten här av granatäpple. odlar man den i kruka här är det bra om den får övervintra svalt (ca 0c +10c) och mörkt, är det över +10c och rumstemperatur är det bra om den får extraljus.