Full version: Vilken Magnolia!?
beccis80
Jag har tänkt att plantera en magnolia på min tomt... Har så svårt att bestämma mig för vilken sort! Tänkte därför be er om hjälp!
Förutsättningarna för att lyckas torde vara tämligen goda, då den kommer att planteras i en svag sluttning, vindskyddat läge och med förmiddagssol. Har några önskemål, och hoppas att det finns någon kunnig människa som kan hjälpa mig...

- Det ska vara trädvarianten och gärna ett som går att stamma upp (fullvuxen höjd på 3-6 m)
- Vit eller rosavit rik blomning (maj-juni)
- Ej hängande blommor

Om det är stora eller små blommor spelar ingen större roll... Har inte haft en magnolia i min ägo tidigare och tar gärna emot tips och ideér!

mvh//beccis80
smile.gif
oliv
Vilken zon? Då är det lättare att någon kommer med ett förslag.
Bassam
Hej

Du kan välja (Magnólia siebóldii ) :

Höjd: 2-4m Bredd: 2-3m zon 3 behöver sol -jord sur - blommor färge vit- frukt färje röd -pur pur.

OBs blommor under ( JUn - JULI - AGU ).

H:Bassam

Jan af Lisö
Om jag antar att du bor i zon 2 (kanske även 3) så skulle jag föreslå magnolia 'Galaxy'.
Den har typisk trädform med central stam och går dessutom att köpa uppstammad. Jag köpte en tre meter hög, uppstammad, för ett par år sedan under tusenlappen. Blommar i slutet på maj med stora, rosa blommor. Den blir ca 4(-6?) meter hög i svenska förhållanden. Det är en lättodlad magnolia, lämplig för magnolianybörjare.

Blommorna är dock mer rosa än rosvita, men de är stora och vackra.

Galaxy har mycket känsliga rötter, så man får inte gå nära stammen.

Magnolia sieboldii som föreslågs är helt fel svar. Den heter på svenska buskmagnolia och går knappt att stamma upp och blir tre meter hög om du har tur. Dessutom har den blommor som pekar neråt (var det det du avsåg med hängande?). Dessutom är den känslig for torka. Min egen sieboldii har jag avecklat då jag tyckte blommorna var för små. Kan dock tänka mg passa för kallare zone (4-5?).

En annan trädformad magnolia är kobus, men det kan ta upp till 18 år (eller mer) innan den blommar. Blommar tidigt på säsongen. Ett annat alternativ är 'obovata' (junimagnolia), men den har blommorna i toppen så att de inte syns lika bra. Kan också ta tid tills den blommar.

Andra magnolior som har kolumnliknande växtsätt är 'Daybreak' (rosa blommor) och Sunsation (gulrosa blommor, mer gulgröna än rosa). Eva-Maria är också trädformad (flerfärgade blommor med svårbeskriven kulör). Alla dessa blommar maj-juni.

Vilken du än väljer av dessa blir du säkert nöjd och vill ha fler.
Anna-Karin Lundberg
Jan, får jag lägga mig i den här frågeställningen med egna frågor? Du verkar känna de olika magnoliorna rätt väl. Jag har lånat böcker på biblioteket och läst och tittat på bilder. Jag har fastnat för M stellata chrysantemiflora men hittar inte så mycket mer info om den än den fina bilden i boken...

Jag har aldrig haft någon magnolia men önskar mig en som är tålig eftersom jag är nybörjare. Jag bor utanför Stockholm i zon 2 eller 3, vet inte säkert. Har en fuktig plats med lerjord, men kan gräva ut ordentligt om det behövs för annan jord åt den. Det är soligt men inte full sol hela dagen, det växer höga (glesa) ekar på tomten som ger viss skugga.

Det får gärna vara en buske som inte blir så hög, vita eller ljusrosa blommor, gärna doftande. Blomningen får gärna vara lite längre, men jag förstår att mna inte kan få allt... Jag gillar inte de allt för "spretiga" och glesa blommorna. Hela "poängen" med magnolia är väl de stora vackra blommorna?

Tackssam för råd av någon som känner de här växterna bättre än jag gör.
Anna-Karin
Huggorm
CITAT (Jan af Lisö @ 09-02-2010, 10:23) *
Galaxy har mycket känsliga rötter, så man får inte gå nära stammen.

Är inte de flesta magnolia känsliga för detta? Jag är lite orolig för min Magnolia Kobus, för jag kommer ibland köra förbi med traktor 2-3m ifrån. Men såpass långt från stammen kanske rötterna inte är så känsliga?
Jan af Lisö
Jag måste erkänna att jag har svårt att ge något bra svar på Anna-Karins fråga:
- buskig magnolia
- klarar Stockholmsklimat
- vita eller vitrosa blommor
- längre blomningstid
- ej sprettiga blommor
- ej glesa blommor

De som kommer närmast är just en rosa stjärnmagnolia, är lite osäker vilka av dessa är bäst. Själv har jag stellata 'Waterlilly' som har vita blommor.

Andra oprövade av mig magnolior som borde motsvara kraven är 'Satisfaction' och 'Chameleont', men det är en stor varning för frostskador, både på blommor och på blad. Min Chameleont hade blomknoppar i höstas, blir spännade att se hur den klarade -22,3 grader. Det är en ung planta planterad 2008. 'Satisfaction' vågar jag inte ens köpa efter att ha sett de helt svarta på en plantskola efter en nattfrost i maj i fjol.

Ett säkert kort som kanske passar är 'Leonard Messel'.

Ett annat oprövat kort är 'Eskimo' (tror den heter så ?), sägs at dess blommor tål -6 graders, men mer än så vet jag inte.
Jan af Lisö
CITAT (Huggorm @ 21-02-2010, 19:11) *
Är inte de flesta magnolia känsliga för detta? Jag är lite orolig för min Magnolia Kobus, för jag kommer ibland köra förbi med traktor 2-3m ifrån. Men såpass långt från stammen kanske rötterna inte är så känsliga?

Det finns grader även i helvetet - dvs Galaxys rötter är känsligare än andra magnoliors har jag läst mig till.
Det sägs att ett träds rötter sticker lika långt ut åt sidorna som dess krona + 50 cm.

Bryter man av rötter 2-3 meter från stammen så blir skadorna klart mindre än 20 cm från stammen. Jag kulle rekommendera att du ser till att din kobus får extra näringsrik jord på andra sidan (jag antar att du inte kör runt kobusen) så att rötterna utvecklas mest ditåt.
Claes Sörmland
CITAT (Jan af Lisö @ 26-02-2010, 10:02) *
Anna-Karins fråga:
- buskig magnolia
- klarar Stockholmsklimat
- vita eller vitrosa blommor
- längre blomningstid
- ej sprettiga blommor
- ej glesa blommor

Jag tycker du ska hålla dig till Magnolia xloebneri för det är en relativt härdig grupp bra anpassad för Stockholmsområdet. Om du inte vill experimentera dvs. Två förslag:

'Wildcat' tror jag är ett toppenval. Inga glesa blommor i alla fall...

'Mag's Pirouette' går i samma stil.

Anna-Karin Lundberg
Tack för era råd! Åh, Claes förslag var ju fantastiskt vackra! Jag gissar att man bara måste våga prova ibland, och se vad som händer. Det är fint att man kan få tips av anda här, så inte alla behöver göra samma misstag. Jag har inte sett någon magnolia på nära håll, så jag är glad för alla tips.

Jag vet en rondell i Hammarby sjöstad, Stockholm, där det finns magnolior. Ska titta noga på dem i vår!
Hans67
Jag rekommenderar Elisabeth eller Galaxy (se min bild)
Vimsa
Jag har en Magnolia sieboldii som blommar fint varje vår med fantastiska vita blommor. Blommorna ser nästan konstgjorda ut. Har haft busken i tre säsonger, står i skyddat söderläge i zon 3-4 (Uppsala). Jag brukar vintertäcka marken med massor av löv och det ser ut som att växten har klarat även denna snörika vinter.

Den kanske inte uppfyller dina önskemål om att kunna stammas upp, då det är en buskmagnolia. Men väldigt fin är den i alla fall! smile.gif
Jan af Lisö
CITAT (Vimsa @ 07-04-2010, 14:38) *
Jag har en Magnolia sieboldii som blommar fint varje vår

Vad menar du med "varje vår"? Sieboldii är en sommarblommande magnolia, den börjar blomma (i alla fall hos mig S om Stockholm) i mitten av juni och kan fortsätta ända fram till slutet på juli, sex veckor om man har tur. De första blommorna under säsongen var fina, men sen blev de mindre och mindre....

Men blommar dín magnolia tidigt på våren så är det knappast en sieboldii.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon