Full version: småplantor bladlöss
katah
Jag var " smart" och placerade nya sådden predvid stora chiliplantor med bladlöss.
Nu är chilisar flyttade , men några löss finns här och där på dom små plantorna.

Det är dax att plantera om några och jag undrar om jag skulle bli av med eländet
om jag tar småplantan upp , dränker dom helt med rötter och allt i såpavatten och sedan planterar
i en ny jord, tror ni att jag slipper bladlössen ?
rosita
Jag har för mig att flaxss brukar säga att det går bra att dränka lössen genom att doppa ner plantan med kruka och allt i vatten. Men då måste den väl vara under vatten en liten stund unsure.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Och man kan nog ändå inte vara säker på att slippa lössen ifall man har andra plantor med löss i huset, lössen kan ju föda individer med vingar som kan flyga + de idkar ju jungrfrufödsel så det krävs bara en lus för att man ska få många.
Alexander-VG-zon3
CITAT (rosita @ 06-02-2010, 15:00) *
Jag har för mig att flaxss brukar säga att det går bra att dränka lössen genom att doppa ner plantan med kruka och allt i vatten. Men då måste den väl vara under vatten en liten stund unsure.gif

om man har spinn så funkar det, att dränka växten (sticklingar, frösådder, nyplanterade, suckulenter, kaktusar ska man dock inta dränka). på bladlöss så såpa/rödsprit eller biologisktbekämpning eller provado (eller nåt likande medel).
katah
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 06-02-2010, 15:06) *
Och man kan nog ändå inte vara säker på att slippa lössen ifall man har andra plantor med löss i huset, lössen kan ju föda individer med vingar som kan flyga + de idkar ju jungrfrufödsel så det krävs bara en lus för att man ska få många.

-fear-.gif

Ska jag slänga rubbet och börja om ??

jag har 15 stora chilisar och paprikor i köket, men nu börjar ju alla triljoner småsådder...

måste tänka många varv nu !!

vad skulle ni göra ?

jag tror att jag måste slänga alla dom stora och dränka alla små ... crying.gif
rosita
CITAT (flaxss @ 06-02-2010, 15:26) *
om man har spinn så funkar det, att dränka växten (sticklingar, frösådder, nyplanterade, suckulenter, kaktusar ska man dock inta dränka). på bladlöss så såpa/rödsprit eller biologisktbekämpning eller provado (eller nåt likande medel).

Jaha, där ser man och jag som trodde det gällde även bladlöss! Nu har jag lärt mig det i alla fall, tack flaxss!

CITAT (katah @ 06-02-2010, 17:50) *
-fear-.gif
Ska jag slänga rubbet och börja om ??

jag har 15 stora chilisar och paprikor i köket, men nu börjar ju alla triljoner småsådder...

måste tänka många varv nu !!

vad skulle ni göra ?

jag tror att jag måste slänga alla dom stora och dränka alla små ... crying.gif

Jag hade nog inte klarat att slänga allt nono.gif Om man är envis och jagar bladlössen varje dag, så brukar de försvinna.
Har du inte möjlighet att ställa ut en del av småsådderna i växthuset med värme på?
katah
CITAT (rosita @ 06-02-2010, 18:04) *
Har du inte möjlighet att ställa ut en del av småsådderna i växthuset med värme på?

Tja, ute är det så kallt om nätterna så vi håller växthuset bara på plus 3-5 grader nu.
Jag har ett 15-gradig utrymme i förrådet , men det är så få omskolade just nu , så jag hade tänkt att ha dessa här inne ... har lite svalare plats åt dom...

Däremot funderar jag om jag skulle slänga chilisar till växthuset ranting.gif bara för att jag är lagom arg på dom !

jag fattar inte mig , varför jag ville ta dom in överhuvudtaget sad.gif, jag visste ju att lössena kommer sad.gif
och eländet tar inte slut förran juni när jag kan slänga dom ut ...
Åsa, mälardalen zon 2
Mn kan ju även peta ner provadopinnar i de stora plantor som har löss och plocka bort alla frukter och inte låta dem sätta frukt igen förren om runt 6v. då giftet går ur växten, då får man ju ändå frukt hyfsat tidigt.
katah
Jag får ta koll på dom pinnarna faktiskt,
Jag har ju aldrig använt provadopinnar, hittar man dom på plantasen ? blush.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Plantagen borde ha, jag köper mina på ICA Kvantum de brukar finnas på de flesta ställen där det finns växter.
katah
Tack !

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon