Full version: Näringspinnar
M i Mälardalen (zon 2)
Jag har några frågor kring näringspinnar för krukväxter.

1 Fungerar de verkligen att ge näring eller är flytande näring bättre?

2 Kan man använda dem till orkidéer? Det känns som slöseri att ge flytande näring till orkidéer då nästan allt rinner ur krukan. I alla fall om man gör som jag och vattnar rikligt över vasken.

rosita
Just orchidéer ska ju bara ha svag näringslösning, så det passar nog inte så bra till dem.
Peztis
Det finns väl speciell näring för orkidéer, i alla fall har jag köpt det.

Jag antar att om man sänker ned krukorna i vatten med näring så tar växten upp det den behöver.
Aqvakul
CITAT (Peztis @ 08-02-2010, 22:25) *
Det finns väl speciell näring för orkidéer, i alla fall har jag köpt det.

Jag antar att om man sänker ned krukorna i vatten med näring så tar växten upp det den behöver.

Precis, och efter som de ska ha så lite och det inte blir mycket svinn om man doppar dem, så blir det ingen kostnad att tala om heller...
theseraphim
Substral har pinnar för orchidéer i år.
M i Mälardalen (zon 2)
Tack för alla tips!

Jag börjar få rätt många orkideer hemma nu och tycker det är roligt när jag lyckas få dem att blomma om. Dock lyckas jag aldrig att få dem blomma lika rikligt som när de var nya och jag har funderat på om det kan bero på felaktig näringstillförsel. Det vore kul att lära sig knepen hur man får många stänglar samtidigt samt rikblommande stänglar.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon