Peztis
Jag har en otroligt vacker prydnadsapel av något slag som på våren blir alldeles rosa och sedan kommer de röda bladen och därefter de vinröda frukterna.

De senaste åren har den dock blommat mindre och den är rätt stor och tät nu så den är i stort behov av beskärning, rätt rejäl sådan också...

Beter man sig med denna typ av träd som med vanliga äppelträd? Att man på äldre träd gör beskärningen under JAS och tar en del under flera år i stället för att göra allt på en gång?

Den har väldigt mycket lav på grenarna också, gör det något? Ska man försöka borsta bort det värsta eller är det ok om det är kvar? Vilket slitgöra - det är ett stort och högt träd!
Åsa, mälardalen zon 2
Laven är bara ett tecken på att det inte är så mycket luftföroreningar, den gör ingen skada på trädet.

Blomning stimuleras inte av beskärning utan det är tillväxten som stimuleras och ja jag skulle också klippa i JAS som vanliga äppelträd för att minska uppkomst av vattenskott + minska spridningen av ev. kräfta.

När det gäller prydnadsaplar brukar man mest gallra och försöka bevara formen man brukar inte försöka forma dem till samma stil som vanliga äppelträd där man försöker få fram former som ger mer lättplockade frukter etc. Även på prydnadsaplar brukar man dock få mer blommor på vägräta genar än lodräta.
Peztis
Då får jag plocka fram sekatören i sommar och försöka glesa ur, det är mycket vattuskott på trädet. Formen är fin.

Fattar bara inte hur jag ska nå överallt för trädet är några meter högt men lite kommer jag väl åt.
Bassam
Hej

Du kan köpa trädgård sax med långa armen , man ska beskära på JAS för att undvika ohyra frost o vatten skott .

Obs Obs Beskärning kan skada blommor om växter blommor kommer i gamla grenar
H:Bassam
Peztis
CITAT (Bassam @ 07-02-2010, 02:14) *
Hej

Du kan köpa trädgård sax med långa armen , man ska beskära på JAS för att undvika ohyra frost o vatten skott .

Obs Obs Beskärning kan skada blommor om växter blommor kommer i gamla grenar

Jag har ju faktiskt en grensåg på en lång stång, tack för att du påminde mig!!!
Cilla
Om problemet egentligen är utebliven eller mindre blomning och att trädet dessutom har vattenskott, så råder nog inte beskärning bot på detta. Men kanske har trädet andra problem.

Också vattenskott i prydnadsaplar bär blom och frukt så småningom, och liksom i andra träd så är orsaken till vattenskottstillväxt att trädet förlorat för mycket gren och blad samtidigt. Om ditt träd inte är beskukret så kan vattenskotten komma av åldersskäl, dvs att trädets grövre grenar har och håller på att tappa orken.
Bassam
Hej

Vattenskott är inte bra men ibland behåller dom , om vi behöver att göra for träd bra form , men de är inte bra for frukt .

Cilla
Vattenskott bildar också blomanlag och frukt - om de får utvecklas och inte beskärs. Enda skillnaden är att de gör det lite senare än vanliga långskott. På prydnadsapel är varken grenar eller frukt tung och därför är vattenskottens svagare infästningar inte heller några problem.
Bassam
Hej

Vattenskott är inte bra på blommor och grönskar.

. Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon