Full version: Dahlior
Märta-Linnéa
Dahlior tillhör de blommor jag - ännu - inte har i min trädgård. Jag tycker det verkar så jobbigt att gräva upp knölarna på vintern (kommer säkert att glömma eller skjuta upp det).

Men nu när jag ser alla vackra dahlior i Odlas erbjudande blir jag ändå ganska lockad. Man skulle kanske göra ett dahliaförsök ändå? En annan sak som får mig att tveka är priset. Ca 40:- för en knöl verkar mycket. Eller blir det många blommor på varje knöl? Det är säkert en dum fråga, men jag ställer den ändå.
4:an
Jag är glad för dahlior och anser att det blir mycket blomma för pengen! Den blommar långt ut på hösten ...jag har mina dahlior i krukor, rejäla krukor, därför är det inte så svårt att ta upp dem när frosten kommer...sen är jag lite slarvig vid förvaringen och har dem i pappersbärkassar i stugan, men det har fungerat fint hela tiden! Lycka till och välj den dahlian du inte kan motstå och njut!!!
ingrid fuxwall
Även jag har varit väldigt dålig på att ta upp blomsterknölar men sedan kom jag i kontakt med denna underbara blomma och sedan dess kommer jag ihåg att gräva upp dem. Det är inte fel att skaffa sig en rutin och ta in knölarna vid ett bestämt datum, oavsett om det behövs eller ej.
Det är ingen katastrof för växten om det kommer en enstaka frostnatt eller två.

På en odlaträff fick jag tipset att förvara lökarna i pannrummet, om man nu har ett sådant. Viktigast är de torkar och sedan att de förvaras frostfritt.

Att "lökarna" från Odla kostar 40 kronor kan säkert bero på att de är speciellt vackra.
Sköter man dem som man ska förökar de så att man efter några år har fler än man behöver

Bassam
Hej
Det är inte alltid pris bestämma kvalitet .

H:Bassam
Anna-Karin Lundberg
Oh, jag måste få berätta om mina dahliaerfarenheter! Jag impulsköpte några knölar på Lidl för 14 kronor, bara för det låga priset. Tänkte att de får blomma i år och sen frysa bort. Jag är dålig på att gräva upp...
De växte och blommade och jag blev helt förälskad! Wow, vilka tacksamma blommor, från den lilla skrumpna saknen kommer mängder av fantastiska blommor!

Jag grävde självklart upp dem på hösten när frosten gjort en "slemhög" av all blast. Lade dem på en tidning under huset som har krypgrund. Där är svalt, frostfritt. De kan ligga i ett garage eller på vinden också, få inte frysa bara. I kylskåpet kanske det också går, om man inte har annan plats.

Sen planterade jag dem i stora krukor som stod på altanen. De blommar på sensommaren ända till frosten tar dem. Och de bara blommar och blommar! Jag kan inte tänka mig att vara utan dahlior nu, men ska passa mig för att samla på mig för många, jag vill inte ledsna på det lilla pysslet med att ta in dem över vintern. När det är dags så klipper jag bort "blasten" och vänder krukan upp och ned. Tar fram knölen (som är skör och lätt bryts) ur jorden och lägger den på en tidning några dagar för att torka till. Sen lägger jag dem i krypgrunden till nästa vår.

Jag skulle betala ett par hundra utan att blinka, nu när jag vet vad man får. Men då skulle jag välja noga och ta de finaste. Jag gillar de som kallas kaktusdahlia. Växten blev drygt en meter hög och full med blommor, SÅ vacker! De blommar på sensommaren och blomningen styrs av dagsljuslängden. Först trodde jag att de skulle hinna blomma tidigare på sommaren om jag bara planterade dem tidigare på våren, men så är det inte. Jag bor i Stockholm och eftersom det var en sån varm höst så blommade de praktfullt ända till vintern kom, men kommer inte ihåg vilket datum jag klippte ned dem. Jag har bilder tagna 17 oktober när den fortfarande är full med fina blommor!

Jag säger bara:KÖP!
4:an
Här är en av mina favoriter...gav otroligt många blommor! [attachment=46929:P1010421.JPG]
Märta-Linnéa
CITAT (Anna-Karin Lundberg @ 07-02-2010, 10:42) *
Jag säger bara:KÖP!

Hmm, anade ju att jag inte skulle bli avrådd från att köpa dahlior här på forumet. giggle.gif Nåja, jag får skylla mig själv. Då återstår alltså "bara" att bestämma vilka som är snyggast. Det är ju inte så lätt. Jag anar att man kan bli besatt av dahlior.

CITAT (Anna-Karin Lundberg @ 07-02-2010, 10:42) *
Jag grävde självklart upp dem på hösten när frosten gjort en "slemhög" av all blast. Lade dem på en tidning under huset som har krypgrund. Där är svalt, frostfritt. De kan ligga i ett garage eller på vinden också, få inte frysa bara. I kylskåpet kanske det också går, om man inte har annan plats.

Jag har också krypgrund men har inte tänkt på att man kan förvara frostfritt där. Det var ju faktiskt en bra idé. I väntan på växthus har jag ett förråd med fönster och där brukar jag vinterförvara pelargoner m.m. Men det som inte ska ha ljus kan man ju sätta ned i krypgrunden. Tack för tipset!
Gudrun i Göteborg
Dahlior är underbara. Och de blommar o blommar till frosten kommer. Förra våren tog jag knölarna till stan o hade dom i krukor på balkongen (i torvmull) för att de skulle starta tidigare. De började blomma i början av juli och höll igång länge. Skall göra samma sak i år.
Irene_L
Dahlior är också väldigt lätta att så! Här ser du några av mina sådda:

http://blomster-tips.blogspot.com/2009/11/dahlia.html
Märta-Linnéa
De var ju väldigt fina! Var får man tag i fröer om man nu vill gå den "långa" vägen?

CITAT (Irene_L @ 07-02-2010, 18:05) *
Dahlior är också väldigt lätta att så! Här ser du några av mina sådda:

http://blomster-tips.blogspot.com/2009/11/dahlia.html

Det var en väldigt bra sida. Tack för tipsen om sådd och plantering. Jag försökte lämna ett meddelande men det gick inte - gör det så här istället.
Irene_L
Det var en väldigt bra sida. Tack för tipsen om sådd och plantering. Jag försökte lämna ett meddelande men det gick inte - gör det så här istället.
[/quote]

Tack!
Vad konstigt att det inte gick att lämna ett meddelande...jag får kolla upp det!

................................
Nu har jag ändrat på en inställning..hoppas att det nu funkar att kommentera!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon