Freyas
Hejssan .. är det någon på odla.nu som försökt att föröka sin pion genom att ta frön och så?
Tro ni det kan gå eller är delning det "enda" sättet? Min pion är inte särskilt gammal än och pioner gillar ju inte att flyttas så jag anser att dert är för tidigt för att dela plantan. Därför samlade jag lite från förra sommaren. Jag har förvarat fröna i kylskåpet över vintern och nu har jag planterat dem i såjord/planteringsjord. Vad tror ni? Är det förgäves?
GudrunS
Rosenpion självsår sig rikligt på egen hand. Jag har sått andra pionfrön och det funkar men det går inte fort. Första året blev det bara en liten rot med en tråd. Andra året blev det även ett blad. Förra sommaren planterade jag ut dem och i nu väntar jag med spänning på fortsättningen.
Eva 33c
Det är roligt att så pioner, men som sagt, fort går det inte. Pionfröet utvecklar en rot under den första varma perioden efter det att fröet hamnat i jord. Förutsatt att denna period är tillräckligt lång, 2-4 månader. När roten är utvecklad händer inget mer förrän det har gått en "vinter" sen utvecklas det första bladet. Dina frön kommer alltså att utveckla en rot under sommaren som kommer nu, och ett blad nästa sommar. Nästa gång du tar fröer från din pion så så dem på en gång, har man tur (har hänt mig med mina rosenpiofröer) hinner de utveckla en rot under sensommar-höst och man får ett blad redan nästa vår. Det finns ett alternativ med att så i vitmossa i en plastburk och ha sådden varmt inne tills roten vuxit ut, och sedan ställa in dem i kylskåpet 3 månader. När de sen tas fram kan man börja hoppas på ett blad. Men det förutsätter att man kan börja under hösten, annars kommer man i otakt med de riktiga årstiderna.
Sen får man komma ihåg att det inte är alldeles säker att avkomman blir som "mamma". Är det en ren art så blir det förmodligen rätt, men är det en namnsort så kan nya anlag visa sig i frösådderna, på gott och ont. Men som sagt, roligt är det tummenupp.gif
DykUnderYtan
Jag hittade i höstas denna tråd på Trädgårdsriket om bl a rosenpion: http://www.tradgardsriket.se/forumsriket/v...p?f=7&t=776

Jag är i full gång med att testa både att så i jord och testa varianten med vitmossan. Ännu har jag inget resultat på någon av metoderna men jag håller tummarna och kan meddela om jag lyckas.

Pioner vill man ju gärna ha fler av och jag fick en massa fina färska fröer av an granne på två olika rosa rosenpioner. smile.gif
Freyas
CITAT (Eva 33c @ 06-02-2010, 18:20) *
Det är roligt att så pioner, men som sagt, fort går det inte. (...) Men som sagt, roligt är det tummenupp.gif

Ett stort tack Eva 33c, GudrunS och DykUnderYtan! Det var fint att få reda på så mycket om hur fröna utvecklas. Hade jag inte vetat att jag måste ha så mycket tålamod, hade jag nog slängt pyttorna när inget händer! Så tusen tack! Nu vet jag att vänta lungt och tålmodigt.
Eva i Höga
Jag tackar också för information. Pionfrön är ju lätt att få tag i - men de ska ju vara färska när man sår dem så det gäller att vara på plats. Ska bli roligt att pröva.
Sussie F-Flower
Jag sådde pionfrön sent i höstas, enligt Anki V's rek.

För ca en månad sedan såg jag groddar och jag SKULLE ju ta hand om dom..., men jag har alldeles glömt bort dom där dom ligger i sin plastpåse med vitmossa...

Tack för påminnelsen, måste nog plantera dom imorgon... blush.gif

Jag vet inte själv hur jag ska gå vidare men vi kanske kan hjälpa varandra...?
Helen i Piteå Zon 5
Om du vill kan du kolla hur jag har gjort
http://www.helens-tradgard.se/sida2.html
sök under bokstaven P
multum
Hej!
Jag har använt "naturmetoden" d v s stoppat ner frö i kruka med jord (ofta samma jord som finns i min trädgård) låtit krukorna stå ute - i skugga - ev i lerkruka som jag gräver ner. Lerkrukan drar till sig fukt när den är nergrävd. Det är ingen 100 % metod men enkel, och kul är det när man plötsligt upptäcker en liten planta. Släng inte jorden för tidigt bara, det kan ta flera år innan plantan visar sig, men motsatsen har hänt, sådde blandade hybridfrön från Botaniska i Gbg i januari och redan på hösten fanns det tre plantor. De har stått i sina krukor ovan jord hela vintern - och vi hade 20 minus, men de växer och frodas.
Lycka till!
Vivika
ps alla metoder är bra utom de dåliga ds flirting.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon