Hej! Odlar vitlök för första gången, och har upptäckt att de redan nu sticker upp nära en decimeter över marken (planterades i början av oktober). Jag undrar nu, och hoppas, kommer de att klara vintern, eller tror de att det är vår? (Bor på Öland)
(Bilden är tagen idag)
Ingrid på Västkusten
14-12-2003, 15:14
Ojoj, det här var inte så bra!
Tiden på året är ju ganska rätt vald( man kan sätta senare med om vädret tillåter), men det var före den däringa köldknäppen va? Funderar på om den var så kall att de nu tror det är vår? För efetråt vart det ganska varmt igen....
Köpte Du utsäde eller tog Du klyftor ifrån affären? Om det är affärsklyftor så händer det väldans ofta att d ekommer för tidigt. Försök täcka allting med ett mkt TJOCKT lager av löv och kanske en glasskiva för fryser blasten sönder så ruttnar den och så blir det ingen vitlök 2004.
Hälsar ingrid
Susanne i Linköping
14-12-2003, 20:00
Det var kanske tur att jag satte min vitlök så sent, i mitten/slutet av november. Om jag sätter tidigare nästa år, kan det vara en fördel att gardera sig lite och spara en del utsäde för senare sättning om vädret skulle bli som i år? Om det blir smällkallt och det håller i sig kan man förstås inte sätta reservlökarna alls, men då får man väl äta upp dem.
Det är första gången jag odlar vitlök så jag har absolut ingen erfarenhet!
Ingrid på Västkusten
15-12-2003, 07:32
Todeloo,
Man kan sätta lite sent med -> tanken med höstsättning r ju att löken skall rota sig itne mer, men i år när mkt varit uppochner så skulle inte förvåna mig om mina spirar snart med. Inte trodde jag att jag skulle se fram emot snö och kyla inte :-))
Men å andra sidan hur ofta slår man köldrekordet i Oktober som vi gjorde? Inte särskilt ofta skulle jag tro....och jag spar aldrig reservvitlökar utan försöker få ner vitlöken på hösten innan kylan slår till helt - tajming. I nån trädgårdsbok står det att man skall sätta i Augusti för jag vet att en hel del sätetr då och då kommer den oftast upp ( i SydSverige definitivt).
Nää jag vidhåller att vi har gjort som vi brukar och att man inte rår öer vädret och detta som hnt är ganska ovanligt. Nu har ju Öland mera gynnsamt klimat än mig så jag tror att med en hoper med halm och löv samt ett gammelt fönster över alltihopa skall nog vitlökarna ha en god chans över vintern......
Hälsar Ingrid
CallEva på Öland
15-12-2003, 10:21
Hej där från samma Ö! Så brukar min vitlök se ut och så ser den ut även i år. Skörden brukar ändå bli bra.
Köper utsäde från Solberga Gård på norra delen av vår Ö Brukar putta ner dom, vitlökarna, i jorden i börjag av november
Calle på Ön där vinden nu avtar och solen kikar fram
Ingrid på Västkusten
15-12-2003, 22:30
Ahh zon 1:orna har det såå bra :-)) I mitt fall är detta lika med trolig död :-/ om inte vintern blir extremt mild.
Ser fram emot rapport senare på våren ur det gick!
Hälsar ingrid
humla
16-12-2003, 11:45
Ja, det ska bli intressant att se hur de blir till våren! Alla har ju inte kommit upp så mycket, så några vitlökar hoppas jag ialla fall på att kunna skörda...
solkatten
01-01-2004, 11:03
Hej!
Så såg min lilla vitlöksodling ut förra året fast MED snö.
Inga problem, det blev vitlökar av olika storlekar. De största har jag sparat för att sätta, men det har inte blivit av än... ska nog ut och göra det idag...
Här är kallt men ingen snö, förra året fick jag hacka mig igenom på snö och tjäle när jag planterade men i år är jag ännu senare
Jag bor i Karlskrona, Blekinge.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.