Full version: godkänt cykellås
eva-louise, S-Halland
Skulle i dag köpa cykellås till min dotter i julklapp, det skiljer nära 300 kr för godkänt o vanligt. Hon har ingen särskild cykelförsäkring. Går ev stöld på hemförsäkringen o krävs det godkänt lås, o hur kan man för övrigt visa upp att man haft det på cykeln? Hon har en Skeppshultcykel som är värd ganska många 1000 lappar o bor i en studentstad, det är kankse läge att teckna försäkring. Eva-Louise
Killensomvillhagrönafingrar
Vid köp av vissa bättre lås ingår det självriskreducering. Dock med inskränkningen att du måste uppvisa en del av det uppbrutna låset.

Då jag har blivit av med 7 cyklar under 5 år så var jag förutseende och tog loss en plastdetalj som bevis huh.gif

Kanske kan vara ett tips?
Skutskar
När jag och min fru blev av med våra cyklar som inte var utrustade med godkända cykellås (vanlig kätting och hänglås) så fick vi bara tillbaka ett belopp motsvarande halva värdet på cyklarna, annars med godkända lås 75%. Detta var på hemförsäkringen, kanske bättre villkor om man har en speciell försäkring för sin cykel.
Susanne i Linköping
Min erfarenhet av cykelstölder sad.gif är att man bör

1. ha ett bra lås (vilket oftast innebär att det är godkänt)
2. ha en gammal ful cykel (men i bra trim mekaniskt så att den är skön att cykla på)
3. låsa fast den med kätting, vajer eller liknande (så att det är svårt att flytta iväg cykeln)

1 gör att amatörtjuvar och cykla-hem-från-festen-tjuvar inte klarar av att stjäla den
2 gör cykeln mindre värdefull så att professionella tjuvar inte gitter göra sig besvär
3 gör det svårare att släpa iväg cykeln och bryta upp låset på annan plats

Det är kanske inte så lätt att uppfylla alla tre kriterierna, men två av tre räcker ganska långt.
Killensomvillhagrönafingrar
Då jag blev av med mina cyklar så använde jag dem till både träning och transport så det var ok mountainbikes för 8000-12000 st.

Eftersom jag vägrade använda sämre cyklar pga tjuvar och onyktra idioter skaffade jag bättre försäkring och ett lås som tog bort självrisken på cykelstölden. (lås företaget betalar självrisken)

Dock så tröttnade jag på att alltid behöva lära mig en ny cykels egenskaper och använder idag en gammal dålig när jag skall ut och festa.

Men om du verkligen vill ha en bra cykel och vill kunna använda den jämt så går det faktiskt, dock så kostar det ca 200 kr mer per år och en massa timmar när man ringer försäkringsbolag och köper ersättningscyklar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon