|
jag plockade en kantarell idag den 14 december den smakade mycket gott tänk va vilket lustigt klimat vi har
Jag vet inte om jag tycker det är lustigt. Snarare oroande. Men eftersom vi alltid äter kantareller till oxfilén på julafton kanske man skulle ta sig en tur i skogen?
CITAT Men eftersom vi alltid äter kantareller till oxfilén på julafton Du menar väl nyårsafton, eller?
Nää... julafton..kanske lite knäppt, men är man bara två, och ingen särskilt intresserad av julbord, så är oxfilé roligare! Speciellt med kantareller.
Då förstår jag, men vad blir det nyårsafton?
*Felix matte*
14-12-2003, 22:15
CITAT (oldwolfie @ 14-12-2003, 16:10) jag plockade en kantarell idag den 14 december den smakade mycket gott tänk va vilket lustigt klimat vi har Vi har fått ca. 10 cm snö sedan igår kväll. Alltså.... Inga kantareller här Men egentligen skall jag väl inte klaga för våra vintrar blir bara kortare och kortare för vart år T.ex. hade vi för tre år sedan nästan tio ggr så mycket snö som nu = ungefär 130cm. Så här ser det ut hos mig just nu
Gratinerad hummer med riktig champagne!  Själv då? Givetvis äter man en skinkmacka på julaftons morgon. Men det är ungefär så mycket julmat som det blir här. Och lutfisk på Annandagen.
Adri-Anne
14-12-2003, 22:41
Snön som vi fick i går flög sin kos idag, men kantareller i skogen NU!!! Jag har mina i frysen.
blir nog skaldjursaktig förrätt, sedan tror jag det blir ankbröst, grönsaker och friterade små fluffiga potatisbollar, därtill vin och till efterrätt hjortronsglass med grädde espresso och mörk choklad ostar av olika slag med tillhörande druvor och annan frukt. smarrigt läskande fruktbowl. och vid midnatt skålar vi i jordgubbschampis!
CITAT (Ina @ 14-12-2003, 22:43) Du sa det, Ina!!! Låter smarrigt värre...är du kock, Virgo, eller???
Förra nyåret åt vi en dubbelmarinerad oxfilé som inte heller var fy skam! Sen var det Saffransglass och Glöggsorbé till efterrätt..
jag åt en underbart god laxsoppa igår me saffran o annat smaskens jag blir hungrig nu bara för att ni talar om allt gottigt
CITAT (Sylvia @ 14-12-2003, 22:53) --- är du kock, Virgo, eller??? Skulle vi allt bra gärna vilja veta!
CITAT (Berith @ 14-12-2003, 22:57) CITAT (Sylvia @ 14-12-2003, 22:53) --- är du kock, Virgo, eller??? Skulle vi allt bra gärna vilja veta!  Visst men inte som yrke
Vi har som tradition på pappas sida att äta middag hos min kusin på nyår. Det har vi gjort sen jag var liten och vi äter alltid samma mat!
Förrätt: toast med räkor, löjrom,avacado, creme fraiche & grönt. Varmrätt:Ugnsstekt kalkon, gräddsås, hasselbackpotatis, grönsaker & sallad. Efterrätt:Rödvinskokta päron med glass & vispad grädde. Innan midnatt så måste vi ha hunnit dricka kaffe och fika nån slags kaka eller bulla. Nattvickning blir ost, kex, sallad mm.
För att kunna smälta all mat brukar vi ha lite charader eller nåt sånt.
I södra Sverige går det faktiskt att plocka matsvamp all årets 12 månader http://www.svampguiden.com/rapporter.asp?k=1 .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|