|
Mina habanero har växt lite mer, utvecklat riktiga bladpar, men tyvärr så har något hänt. Det är små bruna fläckar på några blad Zoomar in en bild och skulle bli jätte glad om tips på vad det kan vara. Bra att veta är att jag inte använder näring, bara svaaaagt svaaaagt guldvatten. dom är omplanterad i så/kaktusjord Temperaturen ligger mellan 22-kväll 24-26 dagtid. luftfuktigheten ligger mellan 22 - 46
Mentha-Arvensis
07-02-2010, 12:25
Jag vet inte riktigt. Gulnade blad i sig, brukar betyda hög kvävehalt. Kolla på http://aces.nmsu.edu/pubs/_circulars/circ549.html
Vet inte heller riktigt men det kan vara vattenbrist och det kan även vara för låg luftfuktighet. Hur ofta vattnar du dom? Chilli brukar gilla att torka ut mellan vattningarna, men inte för mycket när det är små plantor som växer. Sen även har jag haft problem på vintrarna med att luften är för torr det gillar dom inte heller.
Mentha-Arvensis
07-02-2010, 22:19
Kan det vara så att bladen lagrar guldet från vattnet och att det täpper till porerna?
Även om det är antibakteriellt, är det ju en metall.
guld funkar som tvåvägs skydd och släpper varken in eller ut någonting, Sjansen finns alltså att guldet kapslar in bakterier som växer och frodas inne i bladen.
Har du däremot haft problem innan ska du byta jord och köpa nya krukor eftersom dom förmodligen sedan tidigare är infekterade med någonting.
Om det är flugor eller liknande, prova med en predator.
Lycka till.
Tack för alla svar, jag ska prova torka ut dom lite. Jag har vattnat lite med sprayflaska varje kväll, även då gett dom en dusch över bladen.
nu blir det ingen näring, torka ut lite, höjja fuktigheten några % spraya med såpvatten.
jag svarar om dom lyckas bli bättre.. skriv gärna om ni misstänker vad det kan vara.
Piccante
08-02-2010, 00:07
CITAT (Mentha-Arvensis @ 07-02-2010, 22:19)  Kan det vara så att bladen lagrar guldet från vattnet och att det täpper till porerna?
Även om det är antibakteriellt, är det ju en metall.
guld funkar som tvåvägs skydd och släpper varken in eller ut någonting, Sjansen finns alltså att guldet kapslar in bakterier som växer och frodas inne i bladen.
Har du däremot haft problem innan ska du byta jord och köpa nya krukor eftersom dom förmodligen sedan tidigare är infekterade med någonting.
Om det är flugor eller liknande, prova med en predator.
Lycka till. Nu är det nog rätt få förunnat att pissa guld. Guldvatten = urin + vatten som hemmagjord flytande växtnäring.
Alexander-VG-zon3
08-02-2010, 00:09
tycker det ser ut som om du fått trips eller nåt annan ohyra.
jag vet att jag har haft problem med små vita kryp i min stora chili, krypen har bara funnits i jorden och har aldrig rört bladen på den. Dom har kommit upp när jag har vattnat den rejält. men dom har aldrig skadat plantan/bladen. någon som vet vad det kan vara? dom ser ut som små vita löss, och så verkar dom snälla. dock har ja inte sett dessa i mina nya plantor. jag får helt enkelt ta och byta jord, skölja av mina små plantor och bombardera mitt lilla växtrum med nå giftigt
Mentha-Arvensis
08-02-2010, 00:28
CITAT (Markus_H @ 08-02-2010, 00:07)  Nu är det nog rätt få förunnat att pissa guld. Guldvatten = urin + vatten som hemmagjord flytande växtnäring. ...okej, då kan du bortse från det guld relaterade. Jag utgick ifrån att man med guldvatten menar jusst guldvatten som ju inehåller viss procent guld.
Alexander-VG-zon3
08-02-2010, 00:31
CITAT (tudi @ 08-02-2010, 00:25)  jag vet att jag har haft problem med små vita kryp i min stora chili, krypen har bara funnits i jorden och har aldrig rört bladen på den. Dom har kommit upp när jag har vattnat den rejält. men dom har aldrig skadat plantan/bladen. någon som vet vad det kan vara? dom ser ut som små vita löss, och så verkar dom snälla. dock har ja inte sett dessa i mina nya plantor. jag får helt enkelt ta och byta jord, skölja av mina små plantor och bombardera mitt lilla växtrum med nå giftigt  det i jorden kan vara sorgmyggor, larverna äter på frösådders rötter vilket inte är bra. de vuxna djuren flyger och är svarta (väldigt små djur och korta i kroppen). det du kan göra är att antingen vattna ut nåt medel i jorden eller ta död på dom vuxna djuren. man kan också köpa nematoder som utrotar larverna i jorden. finns speciella för det ändamålet och finns att beställa på nätet. att byta jord hjälper, sorgmyggor trivs i fuktig jord. ibland kan det hjälpa att man lägegr leca eller grus på jordytan då får de vuxna djuren svårare att lägga ägg i jorden. de sprider sig snabbt till alla växter. är du säker på att du inte har trips ? de är smala små avlånga flygande insekter svarta/bruna till färgen som suger ut växtsaft ur bladen, efter sig lämnar dom vissna/bruna/gula/vita områden på bladen man kan ibland också hitta svarta prickar på stjälkar och blad. jag tycker det ser ut som trips skador. även dessa sprider sig snabbt då de flyger.
jag ska köpa medel och ge dom. tack för svaren!!!
Hej
Jag tycker att fläckar brun kommer om jorden fattas ( P FOSFOR och koppar CU ) , om det finns inte insekter.
H:Bassam
Tack bassam, jag ska prova ge dom lite orkide näring som innehåller lite mer av dessa ämnen.
Jag odlar ofta mycket chilepeppar, vissa plantor ser alltid lite slitna ut i början men det försvinner till slut. Men ett tips att ta fram förstoringsglas, trips är mycket små. rör man vid bladen kan man då se att något rör sig. Trips gör att plantorna ser fula ut men ofta igen katastorf. Men återigen, du måste konstatera att du har trips eller liknande innan du tillsätter motmedel. Ibland kan man göra större skada när man försöker åtgärda något som inte vet var det är.
Patrik
CITAT (Pata @ 09-02-2010, 12:04)  Jag odlar ofta mycket chilepeppar, vissa plantor ser alltid lite slitna ut i början men det försvinner till slut. Men ett tips att ta fram förstoringsglas, trips är mycket små. rör man vid bladen kan man då se att något rör sig. Trips gör att plantorna ser fula ut men ofta igen katastorf. Men återigen, du måste konstatera att du har trips eller liknande innan du tillsätter motmedel. Ibland kan man göra större skada när man försöker åtgärda något som inte vet var det är.
Patrik Tack för tipsen, jag ogillar starkt bekämpningsmedel, jag har torkat ut dom lite nu och gett orkidenäring och det verkar som att jag har lyckats fått dom att repa sig. Men det kanske bara var bra att dom fick smaka på en släng sjukdom, dom ska ju vara härdade om dom sen ska få bo utomhus. =)
Jag tror jag nu vet vad problemet beror på, det var nog brännpunkter ifrån folien som jag klätt väggarna med. Även fast jag hadde den matta sidan ut. Målade mitt utrymme vitt och nu är dom riktigt grön och fin.  wiiiiie
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|