Full version: 125W VS 250W LE
zippoo
Hej

jag har koll på vilka frekvenser av ljus som behövs när en växt skall växa och när den ska blomma.

men jag undrar hur det är med högre effekt? kan det lätt kompensera för "fel" färgtemp?

alltså, skulle en 250W röd LE (2700K) fungera ungefär lika bra i växtstadiet som en 125W blå (6400K)?

anledningen att jag frågar är för att jag ska köpa antingen 125W (6400K) OCH en 250W (2700K) eller BARA en 250W (2700K)

och funderar om jag skulle kunna använda 250Wattaren till allt och spara lite pengar på det sättet (att den kan hålla chilin vid liv har jag inga tvivel om, men skulle det vara bättre/mycket bättre med en 125W blå? eller är de ganska likvärdiga pga högre effekt på den röda?
Epikuros
Ursäkta att det inte är ett svar, men var tänkte du köpa dem? =)
zippoo
CITAT (Epikuros @ 10-02-2010, 15:21) *
Ursäkta att det inte är ett svar, men var tänkte du köpa dem? =)

ingen fara smile.gif verkar inte vara någon som vill/kan svara.

men jag tänkte köpa ifrån http://plantagrow.com/ . Billigt och bra smile.gif. Jag har kollat runt lite angående sidan och den ska tydligen arbeta med/vara ägd av något känt bra företag (kommer inte ihåg nu) och returer mm. som det tydligen har varit lite problem med för några år sedan har tydligen blivit mycket bättre också smile.gif
(plantagrow ligger i portugal så du får räkna med att kanske få betala deras moms också på 21% men du slipper svensk moms eftersom det är inom EU, men det blir ju billigt ändå)

förutom den sidan så finns det ju även E40bulbs om du vill handla inom sverige

EDIT: såg nu att det inte blir så mkt skillnad på priset i slutändan så jag köper nog 2x150 ifrån e40bulbs istället tror jag
Epikuros
Jag kan ge mig på ett svar ändå.

Jag hade samma problem rätt nyligen och visste inte vad jag skulle ha för belysning, det slutade med att jag köpte lysrör, 2*36w, kallvita. Hittills är jag väldigt nöjd, mina Ipomoea drog upp efter två eller tre dagar och växer starkt på. Frågan är bara vad som händer när jag flyttar dem =P

Men jag ska nog också köpa LE-lampor så småningom när jag får lite mer utrymme.
Bäst är nog att köpa en som är mer åt det röda spektrat och en som är mer åt det blå så att du får en balans. Så skulle iaf jag göra =)
Nauti
CITAT (zippoo @ 10-02-2010, 21:06) *
men jag tänkte köpa ifrån http://plantagrow.com/ . Billigt och bra smile.gif.
Har du koll på fraktkostnaderna?
zippoo
CITAT (Nauti @ 10-02-2010, 21:35) *
Har du koll på fraktkostnaderna?

ja

med frakt och 21% moms så går en blå 125W och en röd 250W på strax under 900kr. så det är ju billigare än något jag har hittat i sverige iaf. men jag ska nog köpa 2x150W ifrån E40bulbs ändå (eller 250W, har inte bestämt mig riktigt än) för jag ska endå beställa lite andra saker därifrån.

EDIT: och då är jag inte säker på att man måste betala 21%moms heller, men det är bäst att räkna med det dyraste
zippoo
CITAT (Epikuros @ 10-02-2010, 21:16) *
Jag kan ge mig på ett svar ändå.

Jag hade samma problem rätt nyligen och visste inte vad jag skulle ha för belysning, det slutade med att jag köpte lysrör, 2*36w, kallvita. Hittills är jag väldigt nöjd, mina Ipomoea drog upp efter två eller tre dagar och växer starkt på. Frågan är bara vad som händer när jag flyttar dem =P

Men jag ska nog också köpa LE-lampor så småningom när jag får lite mer utrymme.
Bäst är nog att köpa en som är mer åt det röda spektrat och en som är mer åt det blå så att du får en balans. Så skulle iaf jag göra =)

jag har 2x36W nu (osram 840 och osram fluora) men tänkte förbättra lite smile.gif
Anja Danmark
Jeg bruger 15W LED-spots indendørs og har lidt forskellige udgaver af dem i forhold til rødt/blåt lys.

Det er tydeligt, at dem med mest rødt lys får planterne til at blive lidt lange og tynde - og dem med mere blåt lys giver kraftigere planter.

Jeg har bestilt et par helt blå, som jeg vil bruge i kombination med en enkelt af dem med mest rødt - det bliver spændende at se, hvad planterne siger til det.

Det er primært chili- og tomatplanter.

[attachment=47069:DSC_0629.jpg]
zippoo
CITAT (Anja Danmark @ 11-02-2010, 07:42) *
Jeg bruger 15W LED-spots indendørs og har lidt forskellige udgaver af dem i forhold til rødt/blåt lys.

Det er tydeligt, at dem med mest rødt lys får planterne til at blive lidt lange og tynde - og dem med mere blåt lys giver kraftigere planter.

Jeg har bestilt et par helt blå, som jeg vil bruge i kombination med en enkelt af dem med mest rødt - det bliver spændende at se, hvad planterne siger til det.

Tack för svaret. Men saken med LED är ju att de är väldigt precisa med våglängderna på ljuset, medans CFL (LE) har ett lite mer utspritt spektra. Så det fungerar nog bättre att använda en sorts CFL än en sorts LED.

Men jag ska med 95% säkerhet använda både blå och röd ändå
Grönt Ljus
Det är just de precisa våglängderna som gör skillnad. Allt utan för 430-460 och 630-660 är som att elda får kråkorna i onödan. Visst går det bra att odla med gult HPS400w, men det är ju helt onödigt om man kan få samma effekt med anpassad växtbelysning på 15w.

Alla diodtillverkare värd namnet idag kan ta fram i princip vilken färg som helst t.ex. Växterna vill dock bara ha färgerna som motsvarar klorofyll A+b- kurvorna dvs. 430-460 samt 630-660nanometer(nm). En chiliodlare skall använda sig av blåt 430+460 i kombination - då får man ett optomerat resultat. Eftersom jag inte får göra ngn reklam, kan jag bara bifoga följande information (som jag har fått tillåtelse att lägga ut).

"10/2-2010
Hej!
Köpte Growspot 15W b/b (blå/blå 430/460) för 6 v sedan
Satte chilifrön 9:e jan och jag är supernöjd
För 2 år sedan hade jag en 400 W HPS,
förra året en 70 W HPS.
Men årets resultat redan efter 1 månad är häpnadsväckande.
Skillnaden är som dag och natt.
Plantorna ser väldigt starka och välmående ut

tack
Jörgen

En tomatodlare delger oss sina tips, nedan. Jag tror också att rött 630nm +blått 460nm är det optimala för tomatodling.

Odlingstips för tomater

Enkla råd om tomatsådd-krukning-omkrukning,

Så 8-10 veckor före utplantering,21 gr, inget ljusbehov
När det är grott behövs ordentligt med ljus
20 cm över plantorna 460 (blå för vegetativ växt) till 660 ( röd för blomning-knoppsättning
När plantan har -1-2 blad krukas de 5-7 cm krukor ( med jord upp till bladen
Temp bör nu vara 15-18 gr och sparsam vattning
När de rotat sig så att den håller jorden (slå av o kolla )
Kruka upp i större kruka, skall det vara minst några cm under och omkring roten.
Först när de är väl rotade i denna kruka är det tid att plantera ut dem.
Jorden som de skall planteras i skall vara djup och luftig ,helst 2 kg stallgödsel pr kvm.
Avståndet mellan plantorna ej under 40 cm
En 9w Growspot med 120gr belysningsvinkel vinkel täcker 0,5-1,0 kvm,
en 15w Growspot täcker 1-2kvm vid c:a 1m höjd över växter
En UFO 50 och 90W täcker vid 1m c:a 9kvm.
Gör ett runt odlingstält med en yta på 2 kvm, upphöjningsbart så att lampan alltid
kan hållas l m över växterna. Reglera värmen genom elementen.

(Sigurd N.jan 2010)

Kommentera gärna
zippoo
jo så är det ju. men jag tänkte att ska man bara ha en lampa så är det ju bra att den "läcker" över på andra färger också. det jag menade med förra inlägget var helt enkelt att man antagligen klarar sig bättre med CFL i en färg än men LED i en färg eftersom CFL:en inte är lika precis i våglängderna utan sprider ut det lite över spektrat.

självklart är det bättre med båda färgerna men orginalfrågan var ungefär hur mkt man måste gå upp i effekt för att få duglig vegg med en röd lampa (även om det är väldigt liten mängd blått ljus i en röd lampa så får man ju ändå mer lumen i det blåa spektrat om man ökar effekten.)

jag vet också att det finns folk som har veggat med röd CFL men jag har inte hört någonting ordentligt om hur bra det gick...
Grönt Ljus
CITAT (Anja Danmark @ 11-02-2010, 07:42) *

[attachment=47069:DSC_0629.jpg]

Hej Anja!
Det ser ut på din bild som om du har Groespottarna lite väl högt upp över dina plantor, de sprider ju c;a 120gr. om du har rätt kvalitét. Du kan nog få bättre effekt om du sänker lite. Det blir mycker bra med enbart blått till chili- och tomatplantor. Viktigt att du får 430-460nm. Utan för dessa våglängder sjunker effekten.
Anja Danmark
Hej Grönt Ljus -

Jeg har også overvejet at sænke dem en smule (de hænger ca. 30 cm over planterne), men de skal kunne dække et område på 65 x 65 cm, så jeg vil ikke have dem meget længere ned, for så har jeg en idé om, at de yderste planter ikke får lys nok.

De spreder 120 grader - så hvor langt kan jeg sænke dem, tror du?

Det er 430-450 nm, jeg får i de blå...

mvh
Anja

Grönt Ljus
CITAT (Anja Danmark @ 14-02-2010, 00:45) *
Hej Grönt Ljus -

Jeg har også overvejet at sænke dem en smule (de hænger ca. 30 cm over planterne), men de skal kunne dække et område på 65 x 65 cm, så jeg vil ikke have dem meget længere ned, for så har jeg en idé om, at de yderste planter ikke får lys nok.

De spreder 120 grader - så hvor langt kan jeg sænke dem, tror du?

Det er 430-450 nm, jeg får i de blå...

mvh
Anja

Försök och sänk lite till utan att plantorna kommer utanför skenet. Det också väldigt viktigt med rätt temperatur, se tomatodlaren ovan som jag citerade. Synd att du inte fick 460 nanometer blått som är det absolut mest mest optimala (kostar lite mer), men det går nog bra ändå om än lite långsammare.
Anja Danmark
Hej Grönt Ljus -

tak for det - jeg må eksperimentere lidt med det!

Mht. det blå lys, så er det helt OK, hvis det går lidt langsommere. Det varer jo længe, inden jeg kan flytte planterne i drivhus med den vinter, som vi har i år - desværre...

Temperaturen ligger på ca. 16 grader om natten og 18-19 om dagen, der hvor planterne står, så det skulle jo passe fint.

Mvh
Anja

[attachment=47142:chocolat...h_bonnet.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon