När är det lagom att förodla inne samt utplantera tomat i kallväxthus? Bor i zon 2, och brukar alltid vänta länge med att plantera ut i växthuset för att jag är rädd för att det ska bli frostnätter, de brukar komma ut i växthuset i början av juni. I år ska det bli rätt hade jag tänkt... vad tror ni kunniga tomatodlare där ute? Låt mig inte ännu ett år riskera makens spe för att jag får njuta större delen av min skörd i diverse inläggningar med gröna tomater ;-)
Åsa, mälardalen zon 2
07-02-2010, 20:53
Runt 8v innan utplantering är lagom att så, om du får tomater sent kan det bero på sorten det finns snabba och det finns sena sorter. Vilka sorter brukar du odla?
I år blir det lite blandat, t ex Moneymaker och gul päronformad tomat. Hur tidigt på säsongen kan man sätta ut dem i växthuset är väl min egentliga fråga?
Åsa, mälardalen zon 2
07-02-2010, 21:23
Det bör vara över +7C men gärna lite varmare vid utplantering och allt beror ju på vilken vår vi får, ibland kan det ju vara sommar i maj och andra år kan det vara riktigt kallt i juni.
Moneymaker och gul pärontomat är högväxande sorter som bör tjuvas och de är hyfsat snabba runt 75 dagar det finns dock sorter som ligger på runt 55-60 utvecklingsdagar men ofta är det busktomater.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.