Peztis
Planterade för en vecka sedan smörgåskrasse som jag köpte i somras. Tänk så fort det går, en knapp vecka och sedan kan man skörda!

Men nu kom jag ju på en sak... vad händer om man låter krassen växa vidare? Hur ska man bete sig för att få egna frön? OK, det är ju inte så dyrt att köpa men det är ju lite skoj att få prova.
Antar att man i så fall kanske borde plantera dem i ordentlig jord?

Någon som gjort det?
Åsa, mälardalen zon 2
Jag brukar i stort sett enbart odla smörgåskrasse utomhus i landet, man kan så direkt då marken tinat, en av de snabbaste grönsakerna. Jag brukar odla den bredbladiga Stamm10 och eftersom Runåbergs har slutat med den nu så brukar jag låta lite plantor gå upp i blom som jag sedan kan skörda frön ifrån. (om du har sått på bomull/papper och dyl. tror jag dock inte de lever länge nog att sätta frö)

Stamm10 i en av mina drivbänkar
Peztis
Nä, precis! Det borde inte vara tillräckligt med hushållspapper så därför tänkte jag prova en vanlig kruka med jord.
De bladen som finns på bild, hade inte en aaaaning om att det var så det såg ut! Vad roligt, jag menar det är ju en av de fröer man som barn först kommer i kontakt med.

Kan man äta bladen (känns nästan som en dum fråga!) och hur smakar de? Är de också peppriga?
Åsa, mälardalen zon 2
Det smakar som vanlig smörgåskrasse man odlar på bomull, blir det riktigt soligt blir de dock ofta pepprigare. Det finns krusbladig smörgåskrasse också, Runåbergs brukar ha den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon