Full version: Ugnsbakad jord
Lilla hjärtat
Hej!

Nu tycker ni väl att jag är helt bongo. Men är det någon som har erfarenhet av att värma upp jord i ugn?

Jag skulle vara smart och förproducera för när odlingssäsongen kommer igång. Gjorde rätt många papperskrukor och fyllde med såjord. Det var för några veckor sedan. Sedan dess har de stått i en låda. I dag när jag tänkte plantera, öppnade jag lådan och upptäckte att det doftade lite fuktigt. Inte riktigt mögel, men kanske.

Latmasken i mig fick en idé. In med krukorna i ugnen i braskamninen, där temperaturen visade på 250 grader. Blötte jorden och gratinerade i 15 minuter.

Vad tror ni? Går den att odla i när den har svalnat? Eller kan mögelsporerna finnas kvar?

Bild

Vänligen
//Linda
Peztis
Haha! Bakade krukor för sådder! Vilken affärsidé!

Och ja, jag tror att det går att använda jorden. Jag fick tips om att slänga in sand i ugn eller mikron för att ta död på ev ogräs så det borde ju funka för dig med.
Piccante
Du har säkert avdödat de sporer som finns i jorden. Men frågan är om det kommer växa mer eller mindre mögel efter att du har steriliserat jorden? Eftersom du inte kommer förvara jorden sterilt efteråt utan så i krukorna så är risken att du får angrepp av mögel och svampar då det inte finns någon normal flora med mikroorganismer kvar i jorden. Ofta bekämpar olika mikroorganismer varandra så ingen art kan dominera, nu kan det utvecklas obehindrat.
Tummelisa
jag tycker både ugn å mikro verkar funka.
men jag tycker det är värt att öppna en steril ny jord. men då odlar jag gärna inne där man verkligen märker skillnad.
skogstroll
frys då? det tar ju död på tåbira i gympaskor giggle.gif
Lilla hjärtat
Hej!

Tack för tips och roliga kommentarer wink.gif

I måndags kväll satte jag frön i de ungdsbakade krukorna. Blomman för dagen - Heavenly Blue och Scarlet O'Hara. Det ska bli intressant at se hur det går.

Ha det gott!
//Linda
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon