Full version: Fnattiga amaryllisar
Annki
Nu har alla amaryllisar gett 3 stänglar! Och lökarna är en tomt skrov. Visserligen väldigt kul just nu! Men är det verkligen meningsfullt att spara dem till nästa år, om de blommar så vansinnigt mycket första året? Någon som har några erfarenheter?
Ina
Jag fick ta över en sån "fnattig" lök från min praktikplats i våras! Den hade ett par sidolökar som nu kommer med knopp och blad, men den stora huvudlöken måste ha tagit i så den sprack... biggrin.gif
Den fick lite blad efter den gigantiska blomningen men det dröjde ett tag. Under sommaren har den fått tillbaka bra storlek och fasthet, men nu har den varken knopp eller blad. Fast jag behåller den nog - rätt vad det är så kommer den nog loss den med!
Betty
Jag behåller också mina amaryllislökar fast de ser rätt avmagrade ut efter intensiv blomning. Pysslar om dem med regelbunden vattning och gödsling ända fram till september. Har provat att ha dem ute på sommaren men då vill det på att bli lite si och så med både vattning och gödsling...Sedan minskar jag ner vattningen till noll under några veckor och ställer sen undan dem i en sval skrubb. Efter några - flera veckor brukar det dyka upp nya fina knoppar igen. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon