Full version: Marokansk mynta
Laura
Jag undrar om någon har frö eller en liten stickling de skulle kunna tänka sig att skänka till mig. Jag har massvis av andra frö jag kan byta med mot denna svårhittat växt. Jag har letat både i sverige men även på nätet i ett år och har aldrig hittat sad.gif

help.gif
kasam
Hej Laura!

Jag har en marockansk mynta. Vet inte hur stor den är, för den "samsas" med en del andra myntor, ja o en av dem har väldig växtkraft. Tyvärr är den marockanska klenare, men det kan bero på att den inte står optimalt. Hursomhelst, jag kan kolla i sommar hur den artar sig och ev kan du få en stickling.

Min planta är för några år sedan inhandlad på Åbergs Trädgård (strax utanför Ystad).
Kollade deras plantlista för 2009 (2010 har inte kommit ut ännu) och ser att den står med bland kryddväxterna. Länk till Åbergs Trädgård Vet inte var du bor och om de skickar... men de är väldigt trevliga!

(Ett annat tips är Tirups Örtagård - mellan Malmö och Lund. Länk till Tirups Örtagård. Vet inte om de har marockansk mynta, men de har rätt mycket. Vet inte heller hur de har med att skicka plantor..., men kan vara värt ett försök.)

Ja, och - som sagt - är du fortfarande på jakt efter stickling i sommar, så hör av dig till mig så kollar jag läget.
ingrids
Min matbutik brukar sälja marockansk mynta på kruka rätt ofta (har ingen aning om det finns säsonger, det kan det ju göra). Visst borde du kunna ta en stickling av en sådan? Att odla vidare plantor uppdrivna för matlagning brukar inte alltid funka, men en stickling tror jag ändå på.
skogstroll
jag har en (eller hade i alla fall, får se om den kommer upp i vår) då kan du få en stickling. Fast just nu är det 1 m snö ovanpå crazy.gif
Pata
CITAT (skogstroll @ 08-02-2010, 16:53) *
jag har en (eller hade i alla fall, får se om den kommer upp i vår) då kan du få en stickling. Fast just nu är det 1 m snö ovanpå crazy.gif

Capella gården på öland säljer Marokansk mynta under säsong även andra köksväxter i mängder (inkl. chilepeppar;)) Rekomenderas varmt.
Laura
Tack alla ni!! smiley_small_hug.gif Jag blir så glad! Hittar jag inte det någonstans till våren så hör jag av mig. Jag tror det gå att skicka stickling (typ i plastpåse?) i posten... Hoppas inte snön och det kalla vädret har förstört några av våra plantor, jag har 5 stycken myntor, får se om de kommer upp unsure.gif
Mentha-Arvensis
Hej!

Jag vet inte hur mycket det hjälper, men arten heter Mentha x Villosa.
Det finns en engelsk variant som saluförs under namnet Bowles mynta.

Kanske lättare att söka när du vet vad du ska leta efter.
Nicci
CITAT (Laura @ 08-02-2010, 13:19) *
Jag undrar om någon har frö eller en liten stickling de skulle kunna tänka sig att skänka till mig. Jag har massvis av andra frö jag kan byta med mot denna svårhittat växt. Jag har letat både i sverige men även på nätet i ett år och har aldrig hittat sad.gif

help.gif

Hej ...lustigt att du skriver om myntor...precis vad jag fastnat för att hoppa in i nu i vår.Dock håller jag med att du bör verkligen kolla vad som är vad.Även om det står Marokansk mynta i butik är det inte alls säkert att det stämmer myntor [b]har det med sig thumbdown.gif att det kan vara en liten utmaning att hitta rätt men jag har flera bra o pålitliga ställen/personer som vart med i bransch länge det är bara till att höra av sig vidare är jag själv på jakt efter en del krångliga myntor som jag skulle vilja få tag på.Gråmynta - Mentha longifolia, Spearmint - M.spicata var.crispa (en variant av Grönmynta.) samt även den Marokanska.Detta om att sända/post enklast är att ta 2 plastmuggar som man teipar ihop överkanterna på man ställer en mugg upp o ner ovanpå den första som man har plantan i plastpåse ''kan funka'' men kan också bli förstörd - trist att prova ifall....lycka till/Nicci
Mentha-Arvensis
CITAT (Nicci @ 11-02-2010, 17:10) *
Hej ...lustigt att du skriver om myntor...precis vad jag fastnat för att hoppa in i nu i vår.Dock håller jag med att du bör verkligen kolla vad som är vad.Även om det står Marokansk mynta i butik är det inte alls säkert att det stämmer myntor [b]har det med sig thumbdown.gif att det kan vara en liten utmaning att hitta rätt men jag har flera bra o pålitliga ställen/personer som vart med i bransch länge det är bara till att höra av sig vidare är jag själv på jakt efter en del krångliga myntor som jag skulle vilja få tag på.Gråmynta - Mentha longifolia, Spearmint - M.spicata var.crispa (en variant av Grönmynta.) samt även den Marokanska.Detta om att sända/post enklast är att ta 2 plastmuggar som man teipar ihop överkanterna på man ställer en mugg upp o ner ovanpå den första som man har plantan i plastpåse ''kan funka'' men kan också bli förstörd - trist att prova ifall....lycka till/Nicci

Jag kan tipsa om några ställen när sessongen startat.
Eftersom jag själv samlar många arter
kan det eventuellt hända att jag kan skicka.
Men av samma anledning
vill jag också vara säker på att själv ha
Dom sorter jag behöver.

Fröer skulle jag dock avråda dig från att köpa,
Det är väldigt få myntafröer som blir den art paketet utlovar.
Laura
Jag hittade det!! yahoo.gif

Kollar den nya myntagården bakom huset:

http://www.odla.nu/forums/index.php?automo...i&img=47665

ebbasiglite
Hej!

Efter att ha forskat lite efter olika kryddväxter jag gärna vill ha i "köksträdgården" (om man får kalla en balkong för det) så har jag fastnat för Myntan. Här på Odla.nu förstår jag att det är nästan "dumt" att så från frö så min fråga är om någon har några sticklingar till övers hemma hos er som kanske vill skänkas bort ett säljas.

Jag var nyfiken på den marockanska myntan och vanlig grön mynta först men efter att ha läst några trådar har jag hittat några andra som skulle vara av intresse; chockladmynta, limemynta, vit mynta. Haha. Det fanns fler jag var sugen på..

Skicka gärna ett PM om det är så att du har sticklingar som bortskänkes/säljes. Även om du har myntor utöver dem jag nämnt.

MVH Ebba.
theseraphim
Marocansk mynta är inte så ovalig som den verkar, den är en standardkrydda att köpa från de danska grossisterna och brukar inte kosta så mycket.
zissi
Ska till handelsträdgården i morgon och då ska jag kolla om de har Marockansk mynta.

Tack för tipset!
zissi
Nu har vi varit runt till tre handelsträdgårdar och även Blomsterlandet och Plantagen men inte en Marockansk mynta i sikte. Däremot hittade jag en chokladmynta ... men köpte den inte ... ville så gärna hitta en Marockomynta ...
Nu ångrar jag mig. Kunde ju haft båda unsure.gif
ebbasiglite
Ja; man kan ju faktiskt ha både och. flirting.gif

Själv har jag stora planer för hur jag ska få mitt drömkök! Jag har just nu en vägg som, förutom en låg hallbyråmöbel, är tom; där ska jag upp med två lika breda hyllor ovanpå varandra; för att få min köksträdgård. Underbart; jag lägger upp för och efterbilder när det är klart!

Det ska ju ändå inte bara upp hyllor; myntorna ska hittas, införskaffas och på plats. bravo.gif
Laura
Att så många har blivit biten av the mint bug då?! biggrin.gif

Det har funnits massor att Marokansk mynta på Plantagen i Kungsbacka. Mina tre plantor (planterad i april) börjar att se lite piggare ut och om allt går enligt planerna kommer jag har en rejäl skog med myntor snart yahoo.gif

Om ni inte hittar myntorna ni letar efter de närmsta veckorna så kan ni hör av er och jag kan skicka en rotbit till er. Men allt är lite sent i år och det ser fortfarande lite tråkigt ut i mojitoland... jag hoppas kunna plocka om några veckor smile.gif

Här är mina myntor:

http://www.odla.nu/forums/index.php?automo...&album=4272
theseraphim
Be någon butik ta in dem, de är som tidigare nämnt med på standardsortimentet från de danska grossisterna som bla Plantagen och Blomsterlandet handlar av.
ebbasiglite
CITAT (Laura @ 15-05-2010, 10:34) *
Om ni inte hittar myntorna ni letar efter de närmsta veckorna så kan ni hör av er och jag kan skicka en rotbit till er. Men allt är lite sent i år och det ser fortfarande lite tråkigt ut i mojitoland... jag hoppas kunna plocka om några veckor smile.gif

Jag har kollat sortimenten där jag kommer på att "ah, där kanske..." Men nej; jag får helt enkelt hitta en bil och åka ut för att dubbel kolla... Haha.

Annars nappar jag på ditt erbjudande Laura! Som vi redan sagt. bravo.gif
Zanpat
Har letat efter Marockansk mynta nu i sommar och har inte hittat någon sad.gif

Finns det någon snäll själ som skulle kunna skicka några sticklingar självklart betalar jag frakten!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon